مهاجرت

گرجستان کجاست ؟ هرآنچه که باید از این کشور بدانید !

درباره گرجستان : گرجستان کشوری زیبا در منطقه قفقاز و اوراسیا واقع شده است. به مرز بین آسیا و اروپا اوراسیا گفته می شود و منطقه ی بین دریاچه خزر و دریای سیاه را نیز قفقاز می گویند.

در زبان انگلیسی به این کشور Georgia و در زبان گرجی به آن საქართველო ( ساکارتولو :  sakartvelo ) گفته می شود.

کشور گرجستان بسیار زیبا و سرسبز می باشد و به دلیل داشتن طبیعت بکر و دست نخورده هر ساله گردشگرهای بسیار زیادی از سراسر جهان از آن دیدن می کنند ، به گونه ای که تا پایان سال 2017 میلادی شاهد سفر نزدیک به هشت میلیون گردشگر خارجی از این کشور زیبا بوده ایم.

همچنین کشور گرجستان کشوری بسیار آرام و به دور از استرس ، و دارای مردمی مهربان و مهمان نواز است. همچنین مردم گرجی هیچگونه مشکلی با اتباع خارجی ندارند در حالی که برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی که منادی حقوق بشر و فرهنگ و تمدن خودشان را معرفی می کنند با اتباع خارجی رفتار مناسبی ندارند.

پرچم گرجستان

بنابراین این فاکتور نیز بعنوان فاکتور مهمی برای اتباع خارجی که می خواهند مهاجرت به گرجستان کنند ، محسوب می شود.

به دلیل مستعد بود اراضی این کشور برای کشاورزی از قدیم ایام تا به امروز کشاورزی و دامپروری شغل اصلی و اصلی ترین منبع درآمدی مردم محسوب می شود، به همین دلیل است که به گرجستان در زبان انگلیسی Georgia  می گویند زیرا این کلمه از کلمه یونانی گرگیا ( gorgia  ) گرفته شده است که معنی آن کشاورزی است. هرچند در چند سال گذشته با توجه به رشد صنعت توریسم و گردشگری این کشور ، منبع درآمدی جدیدی نیز برای گرجی ها بوجود آمده است.

نشان ملی گرجستان

بیشتر درآمد گرجی ها از بخش گردشگری این کشور می باشد که توانسته نسبت به چند سال گذشته رشد قابل توجهی کند هرچند که معتقدیم که ناآرامی ها در کشور ترکیه که همسایه گرجستان محسوب می شود در روند افزایشی تعداد گردشگرهای خارجی بی تاثیر نبوده است.

پیش شماره تلفن این کشور 00995 و همچنین دامنه اینترنتی آن .ge است که ge مخفف Georgia به معنی گرجستان است.

طول مرزهای گرجستان در مجموع 1969.8 کیلومتر است.

همسایه های گرجستان عبارتند از :

از شما با روسیه ( 807.6 کیلومتر مرز مشترک ) – از سمت غرب با دریای سیاه (315 کیلومتر نوار ساحلی گرجستان) – از جنوب غربی با کشور ترکیه ( 256.1 کیلومتر مرز مشترک ) – از جنوب با کشورارمنستان ( 216.7 کیلومتر مرز مشترک ) و از سمت شرق و جنوب شرقی با جمهوری آذربایجان ( 374.4 کیلومتر مرز مشترک ).

مساحت گرجستان با احتساب دو منطقه جدا شده ی آبخازیا و اوستیای جنوبی که در سال 2008 میلادی توسط روس ها و در طی یک جنگ پنج روزه از این کشور جدا شد ، 69700 کیلومتر مربع معادل 26911 مایل مربع می باشد و طبق آخرین سرشماری مربوط به سال 2016 میلادی ، جمعیت گرجستان حدود پنج میلیون نفر بوده است.

نقشه گرجستان

شهر تفلیس پایتخت گرجستان و بزرگترین شهر این کشور محسوب می شود که حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد.

اقلیت های مردم گرجستان عبارتند از : 83.8 درصد نژاد گرجی ، 6.5 درصد ترک آذری ، 5.7 درصد ارمنی ، 1.5 درصد روسی و 2.5 درصد نژاد و اقلیت های دیگر که به صورت پراکنده در مناطق مختلف گرجستان زندگی می کنند.

گرجستان یک کشور منحصر به فرد در جهان به شمار می رود زیرا در هر دو قاره ی آیبا و اروپا قرار گرفته است و بدلیل نقش ترانزیتی مهم در اتصال بین دو قاره همواره از مناطق ژئوپلیتیک مهم به شمار می رود و برای غرب و روسیه این منطقه همواره مورد چالش بوده است به همین دلیل است که گرجستان قراره به اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ناتو بپیوندد.

در حال حاضر کشور گرجستان عضو ناظر اتحادیه اروپا و ناتو به شمار می رود ، و معمولا در ماموریت های ناتو مشارکت می کند ، مثل جنگ افغانستان و عراق .

از نظر تقسیمات کشوری و اداری ، گرجستان به هشت استان و سه منطقه خودمختار تقسیم می شود….سه منطقه خودمختار گرجستان عبارتند از : اوستیای جنوبی به مرکزیت تسخینوالی ، آبخازیا به مرکزیت سوخومی و آجاریا به مرکزیت باتومی.

پس از تفلیس پایتخت گرجستان که نزدیک دو میلیون نفرجمعیت دارد ، شهر کوتائیسی با حدود پانصد هزار نفر جمعیت دومین شهر بزرگ گرجستان محسوب می شود ، که در 250 کیلومتری غرب تفلیس واقع شده است.

در جریان جنگ پنج روزه بین روسیه و گرجستان در سال 2008 میلادی ، متاسفانه دو منطقه خودمختار آبخازیا و اوستیای جنوبی از گرجستان با توسل به زور جدا شدند و در حال حاضر بصورت کشورهای مستقلی که زیر نظر روسیه هستند اداره می شوند ، هرچند جامعه جهانی استقلال و جداشدن این دومنطقه از گرجستان را نپذیرفته اند و فقط سه کشور : روسیه ، ونزوئلا و نیکاراگوئه آنها را به رسمیت می شناسند.

تاریخ گرجستان

تاریخ گرجستان همواره پر از فراز و نشیب های زیادی بوده است….جالب است بدانید که انسان های نخستین در ابتدا در منطقه قفقاز جنوبی که در حال حاضر در قلمرو کشور گرجستان است میزیسته اند.

جمجمه انسان نخستین مربوط به دو میلیون سال قبل در منطقه دمانیسی به تازگی کشف شده است که حیرت دانشمندان را در بر داشته است.

تاریخچه گرجستان

اوایل عصر آهن و اواخر عصر مفرغ گرجستان پیشرفت زیادی در حوزه اقتصادی پیدا کرد ، از هزاره دوم پیش از میلاد مسیح ، همزمان با قدرت گرفتن آشوری ها ، اقوام گله دار و دامپرور از سرزمین بین النهرین در گرجستان سکنی گزیدند ، که بعدها با متحد شدن با یکدیگر امپراتوری اورارتو را تشکیل دادند.

قلمرو اورارتو در زمان خود وسیع‌ترین امپراتوری به ‌شمار می ‌رفت. در قرن هفتم پیش از میلاد، هم ‌زمان با آغاز دوره ضعف اوراتو،آریایی‌ها پادشاهی ماد را تاسیس کردند. با قدرت گرفتن ماد و شکست خوردن اورارتو، مادها حوالی ارمنستان امروزی ساکن شدند که نتیجه ترکیب این دو قوم (گرجی و آریایی) قوم ارمنی بود. در اوسط قرن ششم پیش از میلاد حضرت عیسی (ع) هخامنشیان جایگزین مادها، در حکومت بر جنوب گرجستان باستان شدند.

قلمرو گرجی ها همواره از ده قرن گذشته مورد تاخت و تاز ایرانی ها ، عثمانی ها و روس ها قرار داشته است که آخرین بار آن در سال 2008 میلادی ، بود که روس ها با حمله به این کشور دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی را از خاک گرجستان جدا کردند.

مردم گرجستان همواره از اقوام ایرانی ، روس و ترک و عرب و مغول خاطرات خوش تاریخی ندارند ولی بیشترین نفرت تاریخی مردم گرجستان به حمله شاه عباس اول صفوی ، شاه ایرانی که حدود 400 سال پیش به تفلیس حمله ور شد و حدود 120 هزار نفر را گردن زد ، بر می گردد.

شاه عباس صفوی با نسل کشی در گرجستان تا به امروز هم مورد نفرت و کینه گرجی ها قرار دارد و بهتر است هیچ جا صحبت از شاه عباس نکنید چون ممکن است به خوبی با شما برخورد نشود.

مطالب مرتبط : مزایا و معایب مهاجرت به گرجستان

آب و هوای گرجستان

برخلاف تصور خیلی از افراد که گمان می کنند که گرجستان سرزمین سردی است همواره این کشور دارای آب و هوای معتدل در اغلب روزهای سال است….

آب و هوای گرجستان همانطوری که در برخی از وب سایت های معتبر مانند ویکیپدیا آمده است :

آب و هوای تفلیس پایتخت این کشور همواره دارای زمستان های نه خیلی سرد و تابستان های گرم و مرطوب دارد به طوری که در برخی روزهای ماه آگوست ( مرداد ماه ) دمای هوا در تفلیس به 40 درجه سانتی گراد هم می رسد.

زمستان های تفلیس نیز آنچنان سرد نیست و روزهای بسیار کمی ممکن است دمای هوا به زیر صفر برسد….متوسط بارندگی سالانه در تفلیس حدود 500 میلیمتر است.

آب و هوای باتومی متاثر از توده هوای اشباع شده در کناره دریای سیاه همواره دارای آب و هوای گرمتری نسبت به تفلیس و بارندگی بسیار زیادی است به گونه ای که متوسط بارش سالانه در باتومی به 1800 میلیمتر می رسد.

بدلیل وجود بارندگی زیاد در شهر باتومی اغلب روزهای سال در این شهر بندری و زیبا ، آفتاب نیست و لذا زندگی در این شهر با روحیه هرکسی سازگاری ندارد بنابراین اگر قصد زندگی در باتومی را دارید به این نکته حتما توجه کنید.

میانگین بارندگی در غرب این کشور بسیار زیاد است و به تدریج از غرب به شرق از میانگین بارندگی سالانه کم می شود به گونه ای که در شرقی ترین قسمت این کشور میانگین بارندگی سالانه حدود 400 میلی متر و در غربی ترین قسمت این کشور بیشترین میانگین بارندگی سالانه حدود 2000 میلیمتر گزارش شده است.

تصویر قفقاز

دمای هوا نیز از سمت غرب به شرق کاهش می یابد ولی در استان کاختی که شرقی ترین استان گرجستان است دمای هوا گرمتر از تفلیس و حومه پایتخت است.

یعنی استثناهایی نیز وجود دارد ولی بطور کلی شهرهای ساحلی دریای سیاه که میزان بارش در آنها زیاد است معمولا گرمتر از شهرهای شرقی گرجستان هستند.

با توجه به آب و هوای گرجستان و میزان بارش سالانه در هر منطقه ای از این کشور محصولات کشاورزی خاصی بعمل می آید.

جمعیت گرجستان

طبق آخرین سرشماری جمعیت گرجستان در حدود هفت میلیون و دویست هزار نفر گزارش شده است. این آمار شامل مردم بومی و غیر بومی می باشد ، هرچند برخی از آژانس های آماری جمعیت این کشور را طبق آخرین آمار حدود پنج میلیون نفر گزارش کرده اند که این آمار فقط شامل مردم بومی می شود.

حدود دو میلیون و دویست هزار نفر از اتباع خارجی هم که طی سال های گذشته موفق به اخذ پاسپورت این کشور شده اند را نیز بایستی به این آمار اضافه کرد.

با توجه به احتمال پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا ، یکی از شروط پیوستن به این اتحادیه افزایش جمعیت این کشور به بالای ده میلیون نفر است ، لذا سیاست این کشور همواره بر روی افزایش جمعیت متمرکز است.

جمعیت بومی این کشور رشد آنچنانی ندارد و حتی طی ماه هایی از سال نیز ممکن است این روند رشد جمعیت بومی منفی هم شود بنابراین سیاست این کشور دادن شهروندی به برخی اتباع خارجی که دارای شرایط مطلوب طبق قوانین جاری گرجستان هستند ، می باشد.

قطعا برای سرمایه گذار خارجی میزان جمعیت کشور مقصد از گزینه های مهم جهت سرمایه گذاری محسوب می شود ، هرچند جمعیت گرجستان زیاد نیست ولی با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک این کشور و قرار گرفتن بر سر راه ترانزیت بین آسیا و اروپا می تواند از جهت سرمایه گذاری جذاب باشد.

شخص سرمایه گذار جهت سرمایه گذاری نبایستی فقط یک آیتم را در نظر داشته باشد و گزینه های دیگر نیز در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری بسیار مهم است.

کمااینکه در همین کشور کم جمعیت گرجستان سرمایه گذارهای ایرانی هستند که درآمد قابل توجهی نسبت به جاهای دیگری که پرجمعیت تر هستند هم دارند.

جهت سرمایه گذاری در گرجستان با مشاورهای باتجربه آنا جورجیا تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا