شورولت کامارو از آن دسته ماشین هایی نیست که بتوان راحت از کنار آن گذشت. این ماشین آمریکایی، فرهنگ کاملا آمریکایی هم دارد. در طول 46 سال گذشته کامارو یک اتومبیل زیبا و پرسرعت با موتور V8 بوده که دل بسیاری از ماشین دوستان را برده است. برای آشنایی بیشتر با این خودروی فوق العاده در طول سالیان حضورش میان دیگر اتومبیل ها با ما همراه باشید.

[align=center]Click here to enlarge
[/align]
1967 Camaro

شورولت کامارو نخستین بار در سپتامبر سال 1966 میلادی به شکل یک کوپه 4 سرنشینه یا کروکی عرضه شد. این خودرو در آن زمان به فورد موستانگ سال 1964 میلادی شباهت بسیاری داشت. اما کمپانی شورولت اعلام کرد کامارو را در سال 1962 میلادی طراحی کرده است. هم قدم با موستانگ، کامارو نیز به عنوان یک خودروی کوچک با موتور قوی در خیابان ها خودنمایی می کرد. کاماروی استاندارد آن زمان، موتور SS396 با 325 اسب بخار قدرت داشت. البته به طور سفارشی می شد موتور را به 375 اسب بخار تقویت کرد.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
1967 Camaro Z/28

این مدل هم هنوز قدرتمندترین کاماروی تولید شده به شمار نمی رفت. Z/28، هندلینگ بسیار عالی داشت و موتور آن از نوع V8 با اندازه 302 اینچ مکعب (767 سانتی متر مکعب) بود و 209 اسب بخار قدرت داشت. F41 قدرتمند هندلینگ بهتری داشت و طراحی بیرونی آن تغییر کرده بود به طوری که نوارهای روی صندوق عقب و کاپوت دوتایی بودند و چرخ ها نیز خط قرمزی در خود داشتند. فقط Z/28 با موتور 602 توانست نظر مجموعه دارهای ماشین را به خود جلب کند.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
1969 Yenko/SC Camaro

Yenko ، موتور L72 427 اینچ مکعب از نوع V8 با 425 اسب بخار قدرت دارد. البته این موتور با قدرت 450 اسب بخار نیز عرضه شده است. ترمزهای دیسکی، فنربندی قوی و طراحی متفاوت کاپوت از دیگر مشخصات این نوع کامارو هستند. از مدل Yenko سال 1969 فقط 201 دستگاه ساخته و همه آنها فروخته شده است.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
1969 ZL1 Camaro

قدرتمندترین و کمیاب ترین کامارو دهه 1960 میلادی، مدل ZL1 است. این خودرو از همان کارخانه برای مسابقه طراحی شده است. قلب تپنده این ماشین، موتور 427 اینچ مکعبی V8 آلومینیومی است و 430 اسب بخار قدرت دارد. البته برخی مدل های آن حدود 500 اسب بخار قدرت داشتند. فقط 69 دستگاه از این مدل ساخته شده است به همین دلیل، ZL1 از جمله ارزشمندترین مدل های کامارو در دنیا است.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
1970 1/2 Camaro

دومین نسل ماشین های کامارو در فوریه سال 1970 میلادی طراحی و ساخته شدند. این مدل کوپه بود و گویا از جگوار و فراری الهام گرفته است. ماشین جدید طول بلندتر، قد کوتاه تر و عرض بیشتر و داخل اتاق آن فضای بیشتری داشت. این مدل در مجله های آن زمان به عنوان بهترین ماشین آمریکایی یاد می کردند. Z/28 موتور 350 اینچ مکعب LT1 از نوع V8 با 360 اسب بخار قدرت داشت که از کُروت گرفته بود. مدل Z/28، صفر تا صد کیلومتر را فقط در عرض 5.8 ثانیه پر می کند که برای آن زمان واقعا عالی است.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
Baldwin Motion 1970 1/2 Camaro

در سال 1967 میلادی، دو شرکت نیویورکی با همکاری هم به ساخت مدل های پرسرعت مدل های کوروت، نوا، Chevelles و کامارو اقدام کردند. این اتومبیل ها با موتورهای 427، 452 و حتی 482 اینچ مکعب ساخته شده اند و بیش از 500 اسب بخار دارند. این مدل ها می توانستند در عرض 11.5 ثانیه یک‌چهارم مایل رابا سرعت 193 کیلومتر در ثانیه طی کنند.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
1982 Camaro

پس از 12 سال، کامارو سرانجام در سال 1982 میلادی تغییر چهره داد. نسل سوم کامارو حدود 25.5 سانتی متر کوتاه تر از ماشین های موجود بود و فاصله دو محور آن نیز 18 سانتی متر کمتر بود. وزن خودرو کم شده و به حدود 227 کیلوگرم رسیده بود و هندلینگ آن به خوبی بهبود یافته بود. البته باید اعتراف کرد، عملکرد ماشین چندان عالی نبود. بهترین موتور برایZ/28 از نوع V8 با اندازه 305 اینچ مکعب بود. این موتور 165 اسب بخار قدرت داشت و در عرض 7.9 ثانیه از صفر تا صد کیلومتر را پر می کرد. یک‌چهارم مایل را نیز در عرض 17.5 ثانیه طی می کند.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
1987 Camaro IROC-Z

IROC-Z موتور V8 با اندازه 350 اینچ مکعب و 245 اسب بخار دارد. این نخستین ماشینی است که طراحی اتومبیل های کروکی را از سال 1969 میلادی تا آن زمان تغییر داد.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
1993 Camaro

چهارمین نسل ماشین های کامارو بلندتر، قد کوتاه تر و عرض بیشتری نسبت به کاماروهای پیشین داشت. بهترین مدل این سری، Z/28 بود که موتور 5.7 لیتری LT1 V8 آن 275 اسب بخار قدرت دارد.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
1998 Camaro Z/28

شورولت در سال 1998 میلادی تغییری در کاماروهای خود به وجود آورد. زیر کاپوت، این اتومبیل موتور 5.7 لیتری و آلومینیومی LS1 از نوع V8 دارد. موتور LS1، 305 اسب بخار قدرت دارد. البته نسخه کروت آن به 345 اسب بخار می رسید. تولید این مدل تا سال 2002 میلادی ادامه داشت.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
35امین سالگرد کامارو – 2002

این مدل کامارو کانورتبل موتور LS1 V8 با قدرت 325 اسب بخار دارد و برای سی و پنجمین سالگرد تولید کامارو تولید و عرضه شده است. این مدل فقط در رنگ قرمز با نوارهای نقره ای است.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
2010 Camaro

پس از 7 سال تاخیر، کامارو با تغییرات فراوان دوباره به بازار بازگشت. این مدل کامارو بسیار سنگین تر از رقبای خود همچون فورد موستانگ بود. موتور آن 3.6 لیتری V6 با قدرت 304 اسب بخار است. در حالی که SS موتور 6.2 لیتری V8 با 400 یا 436 اسب بخار دارد. هندلینگ نسل پنجم کامارو تعریف چندانی نداشت اما این مشکل خیلی سریع برطرف شد.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
2012 Camaro ZL1

زیر کاپوت مدل ZL1 یک موتور 6.2 لیتری LSA V8 از کادیلاک CTS-V وجود دارد که 580 اسب بخار قدرت دارد. این مدل از صفر تا صد را در عرض 4 ثانیه پر می کند و در عرض 12.3 ثانیه می تواند یک‌چهارم مایل حرکت کند.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
2013 Camaro 1LE

این مدل شباهت ظاهری بسیاری به مدل های دهه 1980 میلادی دارد. پکیج مدل 1LE، 3500 دلار آمریکا قیمت دارد. این ماشین لاستیک های جلوی چسبنده و رینگ های سبک دارد. موتور آن V شکل است و بهترین هندلینگ را میان ماشین های زیر 40 هزار دلاری دارد.

[align=center][hr]

Click here to enlarge
[/align]
2014 Camaro Z/28

این مدل زیر 300 پوند وزن دارد. موتور 7 لیتری آن V8 و مشابه موتور کوروت Z06 است. این موتور 500 اسب بخار قدرت دارد. این مدل از صفر تا صد کیلومتر را در عرض 4.2 ثانیه طی می کند.