[align=right][size=medium]دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با تشریح جزییات بازنگری رشته دندانپزشکی عمومی، از حذف سرفصل‌های تکراری رشته دندانپزشکی خبر داد.[/size][/align]

[align=right][size=medium]دکتر اکبر فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به ویژگی‌های مثبت برنامه آموزشی جدید دندانپزشکی عمومی، گفت: در این برنامه آموزشی دروس اجباری و اختیاری پیش‌بینی شده‌اند که در برنامه‌های قبلی چنین مواردی وجود نداشت، همچنین در بازنگری برخی از دروسی که دیگر نیازی به آنها نبود حذف شدند.[/size][/align]


[align=center][size=medium]حذف سرفصل‌های تکراری در برنامه جدید آموزش دندانپزشکی عمومی[/size][/align]



[align=right][size=medium]رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین از حذف سرفصل‌های تکراری در برنامه جدید آموزش دندانپزشکی عمومی خبر داد و گفت: برخی از این سرفصل‌ها نیز که در چند گروه مشترک بود برای پرهیز از تکرار مکررات حذف و در یک درس مشترک ارائه شد.[/size][/align]



[align=center][size=medium]اضافه شدن مهارت‌های ارتباطی به دروس دندانپزشکی عمومی[/size][/align]


[align=right][size=medium]فاضل همچنین به اضافه شدن برخی دروس آموزشی به منظور ارتقای نیاز و توانمندی دانشجویان دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: براساس نتایج بررسی‌هایی که بر روی پرونده‌های شکایت از دندان‌پزشکان در سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی انجام شد، عمده ترین مساله علاوه بر مشکلات آموزشی‌،‌ ضعف مهارت‌های ارتباطی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان داندانپزشکی بود، چرا که بر اساس این گزارش‌ها دانشجویان فارغ التحصیل ما نمی‌دانستند چطور باید ارتباط منطقی با بیمار برقرار کنند، بنابراین مهارت‌های ارتباطی به عنوان یک درس جدید دردوره دندانپزشکی عمومی اضافه شد.[/size][/align]

[align=right][size=medium]به گفته دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، دروس دیگری نیز نظیر ایمپلنت‌های دندانی و آشنایی با لیزر به برنامه آموزشی جدید دندانپزشکی عمومی اضافه شده که در کریکلوم قبلی وجود نداشت.[/size][/align]


[align=center][size=medium]ایجاد کمیته کریکلوم برای پویایی بازنگری[/size][/align]


[align=right][size=medium]فاضل با تاکید بر اینکه کار بازنگری رشته دندانپزشکی عمومی با ابلاغ کریکلوم جدید پایان نیافته است، تصریح کرد: کمیته تیم کریکلوم، پویا و فعال و در ارتباط مستمر و دائمی با دانشکده‌های دندانپزشکی است و این تیم آموزش‌های لازم را برای کارشناسان آموزشی دانشکده‌ها دارد و با روسا و معاونین آموزشی دانشکده‌ها برنامه‌های توانمندی سازی و آشنایی با کریکلوم جدید را به صورت دائم برگزار می‌کند.[/size][/align]

[align=right][size=medium]وی ادامه داد: این تیم چینش واحدها را در 12 ترم تحصیلی به صورت پیشنهادی به دانشکده‌ها ارائه کرده‌ است و اولویت برای ما چهار ترم اول و علوم پایه است که عمدتا مباحث جدیدی از دروس تخصصی دندانپزشکی را در علوم پایه در این چهار ترم با عنوان آشنایی زود هنگام دانشجوی دندانپزشکی با حیطه دندانپزشکی آورده‌ایم.[/size][/align]

[align=right][size=medium]فاضل افزود: در برنامه قبلی دانشجویان دندانپزشکی دو سال علوم پایه می‌خواندند و کاری با دانشکده دندانپزشکی نداشتند و بعد از دو سال که دوره علوم پایه‌ تمام می‌شد، تازه وارد دانشکده می‌شدند و عملا چهار سال از 6 سال را با دانشکده ارتباط داشتند که ما برای تغییر این وضعیت در برنامه آموزشی جدید واحدهایی را قرار داده‌ایم تا دانشجویان دندانپزشکی با بخش‌های مختلف دانشکده و با کار آن بخش‌ها و همچنین با حیطه‌های آموزشی، درمانی و خدمات دندانپزشکی روبرو شوند که این باعث علاقه ببشتر دانشجویان خواهد شد، چرا که با کاربرد مسائل آموزشی از نزدیک روبرو خواهند شد.[/size][/align]

[align=right][size=medium]دبیر شوری آموزش دندانپزشکی و تخصصی اظهارکرد: تیم کریکلوم چینش واحدها را برای چهار ترم اول که علوم پایه است برای دانشکده‌ها ارائه می‌کند و حتی به دانشکده‌ها می‌گوید به چه دلیل یک واحد درسی در علوم پایه آورده‌ شده است.[/size][/align]

[align=right][size=medium]وی ادامه داد: چینش واحدهای 8 ترم بعد نیز مشخص شده است و حتی پیش نیاز، پس نیاز و هم نیاز مشخص شده است و تعیین شده است که هر واحدی در چه ترم باید ارائه شود تا مشکل کمتری ایجاد کند و مفید باشد.[/size][/align]

[align=right][size=medium]دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با اشاره به تفاوت سطح دانشکده‌های دندانپزشکی، اظهارکرد: کمیته کریکلوم برای ایجاد همگنی در دانشکده‌های دندانپزشکی سراسر کشور بسته‌های آموزشی و کمک آموزشی را طراحی کرده است.[/size][/align]


[align=center][size=medium]تهیه بسته‌های آموزشی برای دانشجویان دندانپزشکی عمومی سراسر کشور[/size][/align]


[align=right][size=medium]وی در خصوص نحوه تهیه بسته‌های آموزشی دندانپزشکی عمومی، اظهارکرد: در هر یک ازبسته آموزشی هر درس یک بار توسط یکی از اساتید ماهر و توانمند آموزش داده شده و سوالاتی که دانشجویان در قسمت‌های مختلف دارند، پرسیده می‌شود و از تمام مراحل آموزش فیلمبرداری می‌شود و رفرنس‌های درس نیز به صورت Ebook در کنار این بسته قرار داده می‌شود و در نهایت در دسترس تمام دانشکده‌های دور دست قرار می‌گیرد و برای تمام دانشجویان در ساسر کشور و مناطق محروم ارسال می‌شود و به این ترتیب یک نوع همگنی در دانشکده‌های دندانپزشکی سراسر کشور ایجاد می‌شود.[/size][/align]