[align=right][size=medium]سرپرست وزارت آموزش و پرورش معلم را محور و مرکز ثقل آموزش وپرورش قلمداد کرد.[/size][/align]

[align=right][size=medium]به گزارش سرویس «آموزش وپرورش» ایسنا، دکترعلی اصغر فانی در جمع معاونان آموزش متوسطه کشور در باشگاه فرهنگیان تهران با درود به ارواح طیبه شهدا و امام شهدا (ره)، 36 هزار شهید دانش آموز و شهدای فرهنگی بویژه شهیدان رجایی و باهنر که خود را دنباله رو آنان می دانیم، آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان فرزند خلف بنیانگذار انقلاب اسلامی (ره) و درود به رئیس جمهور منتخب که انسان وارسته ای با شعار اصلی امید ، تدبیر و اعتدال است و ما نیز به عنوان خدمتگزار نظام جمهوری اسلامی باید در رکاب ایشان حرکت کنیم ، گفت: اول مهر تنها به آموزش وپرورش اختصاص ندارد؛ بلکه یک روز ملی است و برگزاری برنامه‌های شکوهمند بازگشایی مدارس در این روز اقتدار نظام جمهوری اسلامی را به تصویر می‌کشد.[/size][/align]

[align=right][size=medium]وی با اشاره به پروژه مهر ادامه داد: اول مهر بهار تعلیم وتربیت است وهمه ما باید نهایت تلاش خود را برای بازگشایی مدارس در این روز به عنوان یک تکلیف شرعی، الهی و اداری به کار گیریم.[/size][/align]

[align=right][size=medium]سرپرست وزارت آموزش وپرورش با توصیه به معاونان آموزش متوسطه کشور برای برگزاری اولین جلسه شورای معلمان و ارائه برنامه درسی به دانش آموزان پیش از بازگشایی مدارس، تصریح کرد: امسال باید برنامه ثابت درسی به دانش آموزان پیش از آغاز سال تحصیلی داده شود و این امر نشان می‌دهد که آموزش وپرورش از ابتدا برنامه منسجمی برای سال تحصیلی دارد.[/size][/align]

[align=right][size=medium]وی با اشاره به مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش مبنی بر تعداد روزهای آموزشی در طی یک سال تحصیلی گفت: براساس این مصوبه، آموزش و پرورش باید 200 روز آموزشی داشته باشد و هدررفتن حتی یک روز از این مدت، حق الناسی است که دین آن متوجه آموزش وپرورش خواهد شد.[/size][/align]

[align=right][size=medium]سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول نظام آموزشی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این سند را جامع تمامی اسناد بالادستی خواند و متذکر شد: اجرای ساختار 3-3-6 در نظام آموزشی تنها یک قالب است و آن چه اهمیت دارد محتوا وروش‌های این نظام است.[/size][/align]

[align=right][size=medium]وی با اشاره به مراحل پردازش یک ایده تا مرحله اجرا گفت: عملیاتی کردن، امکان سنجی و تمهید مقدمات لازم برای سومین مرحله یعنی اجرا، فاصله‌ای است که میان طراحی و اجرا وجود دارد و یک مرحله تخصصی است که باید عنایت ویژه‌ای به آن شود.[/size][/align]

[align=right][size=medium]فانی در ادامه اظهار کرد: آموزش و پرورش دارای شش رکن معلم، مدیر، محتوا، مقررات، فضا و تجهیزات و بودجه است که در این میان معلم نقش اصلی را ایفا می‌کند و اگر نباشد، آموزش وپرورش تعطیل خواهد شد و هیچ چیز حتی کتاب درسی نیز نمی تواند خلاء معلم را پرکند.[/size][/align]

[align=right][size=medium]وی با تاکید بر رسیدگی به معلمان، افزود: از لحاظ کیفی باید معلمان در دو بعد انگیزه و مهارت‌های حرفه‌ای تقویت شوند و این امر در مقابله با تهاجم فرهنگی یک ضرورت به حساب می‌آید.[/size][/align]

[align=right][size=medium]دکتر فانی از بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش (Human resourse development) در دو بعد کمی و کیفی به عنوان مهم ترین برنامه کاری خود نام برد و تصریح کرد: سند تحول نظام آموزشی، یک سند نظام مند است که اجزای آن باهم در تعامل می باشند، در این سند فعالیت‌ها برای اجرا باید از نظر زمانی اولویت‌بندی شوند.[/size][/align]

[align=right][size=medium]سرپرست وزارت آموزش وپرورش، لازمه تحول در هر سازمان را تحول در منابع انسانی آن دانست و یادآورشد: یکی از موانع تحول در نظام‌های آموزشی، بحث مقاومت در برابر تغییر است که به چهار علت عدم آگاهی، به خطر افتادن منافع، عادت و عدم پیشینه مطلوب تغییرات قبلی رخ می دهد.[/size][/align]

[align=right][size=medium]وی تاکید کرد: یکی از راهکارهای موجود برای کاهش مقاومت در برابر تغییر، سهیم کردن افراد در برنامه ریزی برای تغییر است.[/size][/align]

[align=right][size=medium]فانی با توصیه به معاونان آموزش متوسطه کشور برای برگزاری جلسات کارشناسی در حوزه‌های ذی ربط اظهارکرد: با تشکیل جلسات کارشناسی و کارگروه‌های تخصصی پیرامون برنامه‌ها و فعالیت‌های مدنظر به مباحثه علمی بپردازید، بنده نیز دراین جلسات به عنوان یک سرباز حضور خواهم یافت؛ اما در پایان با تعیین مصوبات به عنوان یک سردار آنها را در قالب بخشنامه با قاطعیت اجرا خواهیم کرد.[/size][/align]

[align=right][size=medium]وی برکیفیت بخشی آموزشی در دوره متوسطه، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، مراکز کاردانش و تقویت پژوهش سراهای دانش آموزی و برنامه ریزی برای آنها تاکید کرد و افزود: این‌ها اموری است که در دراز مدت انجام می شود؛ اما تقویت مدیریت آموزشگاهی راهکاری کوتاه مدت برای کیفیت بخشی به آموزش در این دوران محسوب می‌شود.[/size][/align]

[align=right][size=medium]فانی در خاتمه با اشاره به این مطلب که مدیران باید از محبوبیت قلبی و مقبولیت در بین معلمان برخوردار باشند، خاطرنشان کرد: روزی که بهترین‌های آموزش و پرورش در رأس مدیریت‌ها قرار گیرند، آن روز بهترین روز آموزش وپرورش خواهد بود.[/size][/align]