کِبّه، غذایی عربیست که ماده اصلی آن بلغور گندم است، بسته به ذائقه می‌توانید آن را با گوشت یا سبزیجات ترکیب کنید.



Click here to enlarge

مناسب برای :6 نفر

زمان آماده سازی : کمتر از 1 ساعت

کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد تا مواد اولیه این غذا را آماده کنید. 10 تا 30 دقیقه نیز برای پختن آن زمان نیاز دارید.

مواد لازم:

پوره سیب‌زمینی---500 گرم

بلغور گندم----250 گرم

گردو--200 گرم

کره-----100 گرم

روغن زیتون---½ پیمانه

پیاز------3 عدد

سیر---2 حبه

جعفری تازه خرد شده----1 قاشق سوپ‌خوری

پودر دارچین---1 قاشق چای‌خوری

جوز هندی رنده‌شده----1 قاشق چای‌خوری

ماست پرچرب---به مقدار دلخواه برای سرو

لیمو ترش---به مقدار دلخواه

طرز تهیه:

1.20 تا 30 دقیقه قبل از شروع کار بلغور را با آب سرد خیس کنید که نرم شود؛ سعی کنید از بلغور ریزدانه استفاده کنید.

2.سیرها را خرد کنید.

3.فر را از قبل روی 200 درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

4.کف یک سینی فر به ابعاد 20 × 15 سانتی‌متر را با کاغذ روغنی بپوشانید و آن را چرب کنید.

5.1 عدد پیاز را رنده کرده و 2 تای دیگر را خلالی خرد کنید.

6.پیاز رنده شده و بلغور گندم که آب آن را گرفته‌اید؛ را در میکسر بریزید و هم بزنید تا یکدست شود.

7.پوره سیب زمینی، دارچین و جعفری را در یک کاسه بریزید. بلغور گندم و پیاز را اضافه کنید و آنها را خوب با یکدیگر مخلوط کنید.

8.1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در 1 تابه گرم کنید و پیاز خلال‌شده را به مدت 5-4 دقیقه در آن سرخ کنید تا حدی که نرم شوند. حالا گردو، سیر و کره را نیز اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر نیز بگذارید روی حرارت بماند.

9.با قاشق نیمی از مخلوط سیب زمینی را در ظرفی که چرب کرده‌اید بریزید. یک لایه مخلوط پیاز و گردو را روی آن بریزید و باقی‌مانده مخلوط سیب زمینی را روی آن بریزید.

10.سطح مخلوط را با نوک چاقویی کوچک و تیز به شکل لوزی درآورید.

11.باقی‌مانده روغن زیتون را به طور یکنواخت روی آن بریزید و آن را به مدت 25-20 دقیقه در فر قرار دهید تا بپزد یا تا زمانی‌که لایه رویی ترد شود و به رنگ طلایی درآید.

12.سپس آن را از فر خارج کنید و مقداری جوز هندی روی آن بپاشید.

13.این غذا را همراه با ماست پرچرب و برش‌های لیمو سرو کنید.