این غذا حاوی عدس است. هر 100 گرم عدس حاوی هفت میلی‌گرم آهن است؛ بنابراین مصرف آن برای افراد کم‌خون و دختران در دوره بلوغ مناسب است. عدس فیبر دارد. همان مقدار عدس حاوی 18 گرم پروتئین است. بنابراین یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین محسوب می‌شود.

Click here to enlarge

مواد لازم برای غذای اصلی:

1. روغن زیتون بکر: چهار قاشق غذاخوری
2. پیاز: یک عدد بزرگ خرد شده
3. پیاز: دو عدد بزرگ برای پیاز داغ
4. سیر تازه: سه حبه خرد شده
5. زیره سبز: دو قاشق غذاخوری
6. دارچین: سه‌چهارم قاشق غذاخوری
7. فلفل شیرین: نصف قاشق غذاخوری
8. گوشت قیمه شده: سه پیمانه
9. عدس: سه پیمانه پخته
10. برنج: چهار پیمانه خام
11. نمک: به مقدار لازم

مواد اولیه سس:

1. ماست چکیده: یک پیمانه
2. سیر: یک حبه
3. پودر زنجبیل: نصف قاشق چای‌خوری
4. لیموترش تازه: سه عدد

مواد اولیه جهت تزئین غذا:

1. کدو آب پز: چهار عدد
2. گوجه گیلاسی، دو رنگ نارنجی و قرمز: هر یک 20 عدد

روش تهیه:

1. داخل ماهیتابه کمی روغن بریزید سپس پیازهای ویژه پیازداغ را داخل آن بریزید. کمی که طلایی شد به آن سیر، دارچین، فلفل شیرین و زیره را اضافه کنید. چهار دقیقه بعد این مواد را از روی اجاق بردارید.

2. برنج را به صورت کته بپزید. برای اینکه شفته نشود، در مرحله اول خیلی کم داخل آن آب بریزید و موقع دم کردن به تدریج به آن آب اضافه کنید. عدس و گوشت قیمه‌شده را هم جداگانه بپزید. بعد از پخته شدن عدس، آن را همراه پیازهای نگینی و گوشت قیمه‌شده به مدت 10 دقیقه همراه با کمی روغن تفت دهید. اکنون این مواد را داخل مواد ماهیتابه اول ریخته و برنج را هم به آن اضافه کنید، 20 دقیقه این مواد را با تکان دادن ماهیتابه تفت داده و مخلوط کنید. سپس وسط یک دیس گرد، یک ظرف ویژه سس بگذارید. مواد سس را با هم مخلوط کرده و داخل کاسه بریزید. برنج مخلوط را دور آن ریخته و بعد به کمک گوجه گیلاسی و کدو دور بشقاب را تزئین کنید.

به این نکته‌ها دقت کنید:

1. پیاز را جدا کنید: می‌توانید پیاز داغ را از ماهیتابه اول جدا کرده و بعد از کشیدن مخلوط همه مواد داخل دیس گرد، پیازها را روی آن بریزید تا با پیاز روی برنج را تزئین کرده باشید.
2. سیر نریزید: اگر با خوردن سیر و ماست به‌طور همزمان دچار افت فشار می‌شوید، سیر را از غذا حذف کرده و کمی پودر سیر به جای سیر تازه به غذا اضافه کنید.
3. قارچ به جای گوشت: به جای گوشت قیمه‌شده، می‌توانید قارچ تفت داده شده به غذا اضافه کنید.
4. بدون سس بخورید: می‌توانید این غذا را بدون سس میل کنید. کافی است فقط کمی لیموترش روی غذای‌تان بریزید.

نظر متخصص تغذیه چیست؟

غذای آهنین

برنج، حاوی ویتامین B است و میزان آن در شرایطی که به صورت کته مصرف شود بیشتر حفظ می‌شود. گوشت قرمز نیز آهن و اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین می‌کند. پیاز حاوی ویتامین C است؛ بنابراین مصرف آن می‌تواند به عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک کند.

نظر متخصص طب سنتی چیست؟

گرم و اشتهاآور

یکی از مواد اولیه مهم این غذا، سیر است. طبیعت این گیاه گرم و خشک است. سیر اشتهاآور است علاوه براینکه مصرف آن باعث رفع نفخ می‌شود. در افراد مبتلا به رماتیسم و التهاب مفصل، خوردن غذاهای حاوی سیر باعث کنترل درد ناشی از این بیماری‌ها می‌شود. سیر بهترین خوراکی برای جلوگیری از رسوب چربی در دیواره رگ‌هاست. بنابراین مصرف آن برای افرادی که زمینه بیماری قلبی در خانواده‌شان دارند یا دچار این مشکل شده‌اند، مناسب است. سیر حاوی گوگرد، سیلیس و ید است، بنابراین مصرف آن یا مالیدن کوبیده سیر و تخم‌مرغ به سر باعث تقویت ریشه موها می‌شود.