درود بر شما، برای شرکت در گفتگوها و مشاهده کامل مطالب کافی است در این سایت عضو شوید.
برای عضویت اینجا کلیک کنید
با سپاس
مدیریت
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5






Like Tree10Likes
  • 2 Post By sima
  • 2 Post By sima
  • 2 Post By sima
  • 2 Post By sima
  • 2 Post By sima

موضوع: آموزش طب سنتی به تدریس "استاد طالقانی"

  1. #1
    مدیر بازنشسته sima آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2013
    محل سکونت
    زیر سقف خدا...
    نوشته ها
    901
    تشکرها
    87
    تشکر شده 588 بار در 308 ارسال

    تابلوی مدالها

    پیش فرض آموزش طب سنتی به تدریس "استاد طالقانی"

    جلسه اول



    خوب برای شروع وپیش نیاز حقیر یک سوال مطرح میکنم.

    ما درطب اسلامی اعتقاد به مقام عصمت داریم.

    حالا عزیزان بفرمایندمعصوم کیست؟

    خوب حالا سوال مکمل.

    شخص معصوم عمدا هیچگاه گناه نمیکنه یا سهوا.



    معصوم به چه کسی میگوییم؟

    یعنی یکی بگه اصلا چرا معصوم درهرعصری بایدباشه.

    کی گفته یک انسانی میتونه وجود داشته باشه که معصوم باشه؟!!!

    ببینید عزیزان با این تعریف ضعیف که برخی ازشما ازعصمت ارایه میدید نمیشودمقام عصمت وبهمان نسبت طب اسلامی را بامبانی آن اثبات کرد.

    ببینید تعریف عصمت خیلی وسیعه.

    مقام عصمت فقط عاصم ومبرا از گناه نیست.

    بلکه نکته مهم اینجاست که:



    مقام عصمت مبرا از هرگونه اشتباه وکجی وذهول,نسیان و…است.

    معصوم یعنی انسان کاملی که هیچ گونه از موارد یاد شده وصفات منفی درایشون نیست.

    گناه که هیچ حتی دست به عمل مکروه هم نمیزنه.

    معصوم هیچوقت سهوا وعمدا حتی اشتباه هم نمیکنه

    نکته مهم اینجاست.

    ایشان درتمام حالات عصمت دارد.

    فتامل جیدا

    این انسان کامل آگاه بتمام اسرار عالم وارتباطات آنها بایکدیگر وفایده ها وضررهاشه

    پس در هرعصری یک واسطه بین حق وخلق نیازه.

    کسیکه بقول قرآن متخلق بتمام اسمای الهی باشه یعنی بدون نقص ودر تمام جهات کامل باشه.

    واینکه حجت خدا بربندگانش باشه که من یک الگوی کامل برای شما ازجنس شما برای شماباقی گذاشتم.

    خوب با این استدلال گفتیم.

    پس اگر چنین انسان کاملی: ۱_حرفی بزنه(احادیث و روایات)

    ۲_عملی در زندگی کنه(سیره)

    یقینا سنده وصحیح ودرسته

    حالا استدلال وجود عصمت چیه؟جوابش بماندبرای جلسه بعد



    خوب با این استدلال که همه گفتیم.

    پس اگر چنین انسان کاملی: ۱_حرفی بزنه(احادیث وروایات)

    ۲_عملی در زندگی کنه(سیره)

    یقینا سنده وصحیح ودرست.

    پس روایات واحادیثی که منبع وسلسله صحیح دارند منجمله احادیث طبی کاربردی واجرایی وبدون اشتباه هستندچون ازمقام معصوم افاضه شدند.

    التماس دعا
    Pakdel و shbrh از این خوششان آمد.
    صد سال ره مسجد و میخانه بگیری، عمرت به هدر رفته اگر دست نگیری.
    بشنو از پیر خرابات تو این پند، هر دست که دادی به همان دست بگیری.Hidden Content Hidden Content

  2. تشکرکنندگان: 3 نفر


  3. #2
    مدیر بازنشسته sima آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2013
    محل سکونت
    زیر سقف خدا...
    نوشته ها
    901
    تشکرها
    87
    تشکر شده 588 بار در 308 ارسال

    تابلوی مدالها

    پیش فرض پاسخ : آموزش طب سنتی به تدریس "استاد طالقانی"

    جلسه دوم

    سلسله مباحث طب اسلامی

    خلاصه ای از جلسه دوم

    مدرس:

    استاد طالقانی

    دیشب خلاصه بحث این شد که معصوم کسی است که اشتباه وخطا,فراموشی در او راه ندارد وایشان انسان کامل وعلم کامل است وبه تمام ذرات عالم علم وآگاهی کامل دارد پس احکام جسمی و روحی ,روانی آنان را میداندو درنتیجه میتواند برای جسم وروح انسانها حکم صادر کندوبگوید چه چیزی برای جسم انسان مفید یا مضر است.

    و عالم بدون حجت خدا نمیتواند وجود داشته باشد استاد

    خوب این بحث خیلی ظریف ودقیقه وموجب شده بسیاری از افراد یا مخالف طب اسلامی باشندیاافراطی درطب اسلامی برخورد کننددر حالیکه علم درستی از طب اسلامی ندارند.

    خوب این بحث مقدمه خوبی است.

    خوب حالا ما الان دسترسی به معصوم نداریم در حیطه احادیث وروایات.

    حالا بخواهیم احادیث طبی رو درک کنیم از زمان پیامبر وامامان چطور به گفته های آن بزرگان ونظرات آنهابرسیم؟

    بفرمایید چگونه؟

    پس برای هر انسان عاقل وبالغی تبعیت از چنین انسان کاملی واجب است.

    واجب هم از نظر عقلی,هم عرفی,هم شرعی

    یعنی اگر حجت خدا در هرعصری یعنی یک انسان کامل ومعصوم نباشد زمین وتمام عالم ماده از هم خواهد پاشید مانند وقتی جسم روح را از دست بدهد.

    لولا الحجه لساخت الارض باهلها

    برای همین به انسان کامل روح الله هم میگن

    خوب عزیزان پس وقتی خودمعصوم نیست باید سراغ:

    احادیت

    روایات

    سیره

    رفت.

    درسته؟

    حالا آیاهرکسی میتواند درخصوص احادیث وروایات نظر دهد؟

    خیر.

    باید کسی باشد که علم حدیث,درایه,فقه,اصول,تاریخ و… را نه تنها بلد باشد.بلکه صاحبنظر در این مطالب باشد یعنی استاد باشد.

    خوب بحث عالمان این بحث روایات طبی آیا میتواند:

    ۱_علم غرب وطب نوین باشد؟
    ۲_پزشکان علم نوین باشند؟
    ۳_و…

    خوب قبول دارید هر مطلبی حتی نجاری,بنایی و… متخصص خودش رو داره درسته؟

    ببینید عزیزان حقیر مناظرات زیادی با افرادیکه مسلمان بودندولی کلا طب اسلامی را قبول نداشتند داشته ام ومیدانم از چه شیوه هایی درمناظرات بهره میبرند طوریکه فردیکه مسلط نباشدراه فرار ندارد.

    چون افراد مخالف طب اسلامی دو گروهند:

    یک گروه کلا معصوم رو بعنوان عالم حقیقی وعلم تام وفصل الخطاب قبول ندارند.

    گروه دیگه میگن انسان معصوم هست ولی این احادیث جعلیه واصلا حدیث طبی ما نداریم.

    گاهی فردیی میداندحق با معصوم است اما نمیداند چگونه ازطب اسلامی دفاع کند.

    ماباید عالم باشیم.

    نه فقط متعصب ولی بی علم وفقط اهل جنجال وهیاهو

    مثلا درخصوص حجامت حدیث زیاد وارد شده

    یک معصوم میگه دوشنبه حجامت خوبه یکی دیگه معصوم میگه نکن که اگرحجامت کنی خیلی مضره.

    هر دو حدیث هم سندیتش صحیحه

    اینجا طبیب برای تشریح حدیث وروایت وارد میشود.

    پاسخ این شبهه از یک بعد میتواند این باشد که مثلا:

    یک دوشنبه مصادف بوده با اول ماه قمری که برای یک گروه از افراد,بیماریها,مزاجهاو…خو ومثلا دوشنبه دیگر وسط ماه برای گروه دیگرمثل افراد کم خون مضرو…قس علی هذا
    Pakdel و ارش خان از این خوششان آمد.
    صد سال ره مسجد و میخانه بگیری، عمرت به هدر رفته اگر دست نگیری.
    بشنو از پیر خرابات تو این پند، هر دست که دادی به همان دست بگیری.Hidden Content Hidden Content

  4. تشکرکنندگان: 2 نفر


  5. #3
    مدیر بازنشسته sima آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2013
    محل سکونت
    زیر سقف خدا...
    نوشته ها
    901
    تشکرها
    87
    تشکر شده 588 بار در 308 ارسال

    تابلوی مدالها

    پیش فرض پاسخ : آموزش طب سنتی به تدریس "استاد طالقانی"

    جلسه سوم

    سلسله مباحث طب اسلامی

    جلسه سوم

    مدرس :استاد طالقانی

    مدرس طب اسلامی وسنتی

    بسم الله الرحمن الرحیم

    جلسه آخر ما تعریف طب اسلامی را عنوان داشتیم

    وعرض کردیم حقیر در اینهمه تحقیقات وپژوهش جامعترین تحقیق را از جناب استاد خیراندیش یافتم ومابقی تعریفها صرفا تعریفی معادل طب روایی یا طب قرآنی بود البته فقط در حد اسم اما

    هیچ سیستم یکپارچه درمانی در آن.نمودار ومشهود وتعریف شده نبود

    تعریف صحیحی از بحث پیشگیری ومباحث روشهای درمانی و… صرفا در خد بسبار ضعیف بود واصلا نمیشد آن را به دنیا نشان داد واظهار داشت این طب اسلامیست

    ببینیدعزیزان

    علم با کسی شوخی ندارد.

    مبانی فرضی وتءوری باید قابلیت پیاده کردن در فضای حقیقی را داشته باشند

    تعریف واقعی طب اسلامی:

    تبلور تفکرات انبیاء و ائمه (ع) و سیرة آنها پیرامون طب و بهداشت و استفاده از قانون¬های حاکم بر نظام طبیعت است. تجربیات حکما در این راستا و بهره¬گیری از الهام و اشراق را طب اسلامی می¬نامیم

    خوب برگردیم به بحث

    خوب حالا یکی میگوید منابع طب شما مه تعریف کردید چیست؟

    منابع طب اسلامی به ترتیب عبارتند از:

    1 – قرآن مجید و کتب آسمانی و احادیث منقول از پیامبران الهی و ائمه علیهم‌السّلام
    2 – سیرۀ انبیاء و ائمه علیهم‌السّلام

    3 – الهام و استنباط از قانونمندی‌های حاکم بر نظام طبیعت

    4 – الهام و اشراق

    5 – تبلور تجربیات حکما در طول تاریخ و پزشکان و محققان پیرامون بهداشت و درمان

    بند اول بعنوان پایلوت وپی ساختمان وبن ساختمان طب اسلامی است که مابقی منابع روی آن سوار میشوند

    پس در حد توان از خوران خوراک برمیداریم ومیرویم بسمت راویان ومفسران حقیقی قرآن

    خوب همه که معصوم نیستیم

    یعنی اهل بیت

    قرآن بیان کننده کلیات است ولی اگر کسی جان قوی داشته باشد میتواند به قدرتی برسد که :

    لارطب ولا یابس الا فی کتاب مبین

    اما بند سوم

    در این میان برای درک صحیح از روایات وسیره و… کمک میگیریم ودرجلسه قبل عرض کردیم که برای نزدیک شدن به این احادیث وروایات به علمای حقیقی که فقها ومحدثین وعلمای خاص هستند باید رجوع کنیم و…

    پیرامون آن جلسه قبل زیاد حرف زدیم



    خوب یکسری اصول در عالم طبیعت وجود دارد که خیلی ساده اند.

    گرما سرما را خنثی میکند.

    تری خشکی را تعدیل یا خنثی میکند

    استنباط از قانونمندیهای حاکم برطبیعت

    اینهاساده اند اما گاهی چیزهایی به شخصی الهام میشود

    فی المثل مادری در منزل نشسته است ناگهان برای فرزندش گریه میکندومیگوید میدانم اتفاقی برایش افتاده

    همه سعی میکنند او را آرام کنند اما لعد میبینند بله درآن لحظه اتفاقی بدی برای دلبندش افتاده بود

    هر فردیکه دلش را بسوی پروردگار عالم کند خداوند از باطن عالم به او علم میدهد

    الهام و وحی فقط در انسانها نیست

    جناب بوعلی سینا میگوید هروقت در یک مطلب علمی به چالش می افتادم وراه حلی نداشتم میرفتم وضو میگرفتم ودر مسجد محله دو رکعت نماز میخواندم وبعد خداوند درهای علم را به روی من میگشود

    در قرآن کلمه وحی بمعنای عالم را خداوند حتی در مورد زنبور آورده

    الهام و وحی به معنای عام را شما نه تنها در انسان بلکه در رنبور وتمام موجودات میابید

    وحتی در مورد شیطان نیز درقرآن کلمه وحی آمده.

    ما انسانها هم برای ادامه حیات ذر مقاطع مختلف دارای چنین نیرویی هستیم



    البته این مباحث کمی پیچیده است

    حال شاید کسی بگوید وقتی ما معصوم واحادیث را داریم چه نیاز به الهام واستنباط و… داریم؟

    خوب من الان سوال میکنم معصوم کجا فرمود مصلح بادام,انجیر,آویشن,زنجفیل جنسینگ و…چیست؟

    معصوم کلیات را میدهد وبرماست جزییات.

    توحید مفضل را ببینید

    آنجا امام سلسله پیشرفت علم را به آن فرد ذکر میکند که: چگونه خداوند به دل فلان حکیم الهام کرد فلان دارو خواصش چیست وچگونه یک گیاه در عمق دریا خواصش کشف میشودو…

    اینجا نشان میدهد حتی معصوم نیز میفرماید بسیاری از علوم را خداوند به حکما الهام کرد واگرنبود رحمت خدا این علوم گسترش نمیافت

    بروید توحبد مفضل را با دقت برای صدمین بعر بخوانید.

    خیلی اسرار دارد

    خیلی کد میدهد معصوم

    که یکی از مبانی مهم تطابق آن الهامات بااصول وکلیات مندرج در قرآن واهل بیت است

    واگر کیی بگوید خوب مبنای الهام صحیح وناصحیح چیست عرض میکنیم:

    مبنای الهام صحیح وناصحیح را جناب ابن عربی در کتاب فصوص خود ذکر نمودند همچنین چناب ملاصداردر اسفار وجناب ملاهادی سبزاوری در شرح منظومه وحناب علامه طباطبایی بربرخی رسایل خود

    ودیگری تجربه.

    خوب وقتی به این حکیم القاء میشود آویشن ونمک ضد سم عقرب است یا نعنا درمان اسهال است ازکجابفهمد درست است با شیطانی؟؟؟؟

    خوب یک راه تجربه است اگر داد اسهال بند آمد الهام درست درغیر اینصورت شیطانی است

    شمافمر میکنید این اطلاعات مفت بما رسیده

    خیر چه انسانهاییکه بواسط

    ه همین آزمایشات حان باختند

    اسلام دین اعتدال است.

    دین وسط است.

    دین عقل است

    خوب پس بند آخر تجربه حکما ومحققین است

    اسلام به تجربه تمام محققین اخترام میگذارد.

    تجذله

    ای که مطابق واقعیت باشد را امضا میکند

    یک مثال میزنم

    قبلها بعد از قضای حاجت به دستور مردم خود را با تکه عایی از کلوخ و…پاک میکردند

    بعد ازمدتی یکی از مسلمانان خدمت رسید عرض کردیا رسول الله من در چنین شرایطی قرار گرفتم وبرای طهارت خودم از قضای حاجت از آب استفاده کردم.

    پیامبر نفرمود خیر.

    امضاء کرد وتایید کرد

    البته وصد البته پیامبر بعنوان فرد درجه یک عالم خودشان طاهر وپاکترین فرد بودند

    ومیدانستندوخود اجرا میکردند اما بهر علتی شاید آنرا علنی نکردندامابعد امضا کردند

    یا درخصوص جنگ بزرگی که برعلیه پیامبر شده بود بنام جنگ احزاب

    پیامبر مشورت خواست جناب سلمان فارسی نازنین وعزیز تجربه خندق کندن دور شهر را مطرح کردند پیامبر پذیرفت اجرایی کردند وجواب هم داد

    پس اسلام هرگز نمیگوید هر چه من بگویم همان والا هیچ

    میدانید چرا؟؟؟؟

    حالا از جلسه قبل کمک میگیریم

    تشریع وشرع همان امضای معصوم است وتکوین متن عالم طبیعت

    کدی که جلسه قبل دادیم بداد ما میرسد

    تشریعیات از متن تکوینیات برمیخیزد!!!!!!!!

    حالا اگر فردی یک مطلب از متن عالم تکوین یعنی عالم ماده کشف کرد این هم در حقیقت جزیی جزیی از علم معصوم است.

    یعنی قسمتی از علم معصوم به ایشان افاضه شده.

    انسان کامل علم مطلق است وهر علمی درعالم از شءونات علم ایشان است

    خوب الان مثلا یک دانشمند غربی کشف میکند که قطرات آب ومولکولهای آب در شرایط مختلف معنوی وغیرمعنوی حالات واشکال مختلف زشت وزیبا دارند.

    وبا ادله وبراهین وسند اثبات میکنند.

    همانگونه که یک دانشمند ژاپنی اینمار را کرد ودر ایران هم یک دانشگاه پیش قدم شد ودوباره برای اثبات ورد این تجربه را انجام داد ودید بله صحیح است.

    خوب حالا مااینرا موافق تجربه میدانیم واینرا هم در غالب علم اسلامی میدانیم.

    مطلب فوق بنام شهادت آب را در اینترنت دانلود کنید

    پس با این تعریف از تجربیات حکما,افراد عالم,از تناسبات نظام عالم وعالم ماده چه به علم ظاهری یا علم باطنی که مورد تایید قرآن مکتوب وقرآن ناطق یعنی معصوم باشد میشود طب وعلم اسلامی .

    یک.مثال

    فردی کشف میکند گوشت خوک برای فلان مورد درمان خوبی است

    چرا؟

    خوبی است

    از نظر علمی درست است.

    درمان خوبی است

    اما وقتی این مطلب را خدمت معصوم میگذاریم بما میفرماید این علم وتجربه ای ایست که ضرر آن بیش از سودش است ومن امضاء نمیکنم

    شمافقط ظاهر را نگاه کردی اما باطن انسان وتاثیرباطنی را نادیده گرفتید

    میفرماید ما ظاهر داریم وباطن

    اینجا طب اسلامی واردصحنه میشود وبا افتخار میگوید:

    ما درمان داریم وشفاء.

    در گوشت خوک شاید درمان ظاهری باشد اما هرگز شفا نیست

    خوب فعلا تا اینجا کافی است.

    بلطف خدا جلسات بعد……….
    Pakdel و ارش خان از این خوششان آمد.
    صد سال ره مسجد و میخانه بگیری، عمرت به هدر رفته اگر دست نگیری.
    بشنو از پیر خرابات تو این پند، هر دست که دادی به همان دست بگیری.Hidden Content Hidden Content

  6. تشکرکنندگان: 2 نفر


  7. #4
    مدیر بازنشسته sima آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2013
    محل سکونت
    زیر سقف خدا...
    نوشته ها
    901
    تشکرها
    87
    تشکر شده 588 بار در 308 ارسال

    تابلوی مدالها

    پیش فرض پاسخ : آموزش طب سنتی به تدریس "استاد طالقانی"

    بسم الله الرحمن الرحیم

    تدریس مبانی طب اسلامی

    جلسه چهارم

    استاد طالقانی



    سلام علیکم



    یک بحث مهم وتکمیلی در خصوص مطالب جلسات قبل را خدمتتان عرض میکنم.



    خوب ببینید بحث سرکه وشیر را شبهای قبل دراحادیث وروایات بررسی کردیم

    وعرض کردیم که حدیث را باید دقت داشت.



    اگر معصوم میفرماید سرکه مقوی معده است اما افراد سرمایی باید پرهیز کنند

    ودر خصوص شیر هم توضیح دادیم.

    یک مطلب مهم در منابع طب سنتی وهم در منابع طب اسلامی حتی قرآن واحادیث وروایات وسیره باید خیلی دقت کنیم، این مطلب است که وقتی یک مطلب کلی واصل کلی گفته میشود ،برای مزاجهای معتدل صدق میکند

    این مطلب خیلی مهم است.



    غیر از بحث درمانها که به طبع مستحضرید نسخه های درمانی مربوط به غلبه مزاجهاست ونسخه ها اختصاصی است وبرای هر مزاجی جداست وربطی به مزاج معتدل ندارد

    مثلا:درقرآن میفرماید:

    عسل شفاست وعسل را درقرآن به شفا نام میبرد.

    خداوند دو چیز را درقرآن شفا نام میبرد یکی قرآن ودیگری عسل را.



    خوب این عسل با آنکه قرآن لز آن به شفا نام برده اما برای همه قابل مصرف نیست.



    افرادیگه خیلی گرمایی هستنداگر کمی عسل بخورند بدنشان جوش میزند

    ولی برای افراد سرمایی ومعتدل خوب است.

    افراد گرمایی عسل راباید با مصلحات آن بخورند.

    یا درمنابع طب سنتی اسطوخودوس یا چیز دیگر را به اسم تقویت حافظه نام میبرند.



    بله درست است اما برای افراد معتدل المزاج صادق است

    وافراد سرد مزاج.

    هرچندباید دقت کردکسیکه معتدل المزاج است دست زدن به مزاجش اشتباه است.



    مافکر میکنیم هر چه تقویت کننده است خوب است.

    مثلا در روایات داریم که این فرمول سعز است سعدکوفی، عسل و زعفران هر کس بخورد حافظه اش وحشتناک تقویت میشود.

    خوب فردی میخورد بعد چهل روز متوجه میشود کم حواس شده.

    بعد میگوید حدیث اشتباه است.

    حدیث اشتباه نیست.



    معصوم فرموده تقویت حافظه در حالیکه فردیکه دارو را مصرف کرد گرمایی بوده ودارو هم باترکیباتش گرم بوده

    در نتیجه افزایش گرمای زیاد موجب سوختن قوای مغز گردیده.



    یعنی ماباید بدانیم وقتی کسی مزاج مغزش سرد است باید حرارت را برای قوت افزایش بدهیم.

    مثلا :کسی بگوید این شیر گاز است بالا بزنید دیگ گرمتر میشودویکی بیجهت بالا بزند وغذا رابسوزاند.



    دیروز حقیر مقاله ای در خصوص انواع حافظه باتوجه به مزاجها گذاشتم

    خوب مطالعه کنید

    بسیاری از موارد ضعف حافظه بالاخص حافظه کوتاه مدت از شدت گرمی وصفراست

    اینجا باید مغز را خنک کرد

    چه عجب معصوم در خصوص سیب که مزاج خنک وقریب به اعتدال دارد (بسته به نوع ,رنگ,مقدارشیرینی و…)نیز میفرماید تقویت حافظه میکند ودر خصوص عسل ومویز وفرمولهای خیلی گرم هم همینطور.



    چه عجب شما وقتی وارد منابع اصیل طب سنتی مثل مخزن الادویه جناب عقیلی خراسانی که از مهمترین کتب ومرجع مفردات دارویی طب سنتی درتاریخ است ،بصورت مختصرومفید نیز همین امر را مانند معصوم مشاهده میکنید.



    جایی داروی گرم را برای سردرد تجویز میکندوجای دیگر دارو وگیاه سرد را.



    اما در مقدمه کتاب ،آموزش مزاج شناسی میدهد.

    دقیقا همین مساله را در کتاب قانون جناب بوعلی میبینید

    جناب بوعلی نسخه وگیاه گرم میدهد برای سردرد یک گیاه گرم هم میدهد برای سردرد

    بعدفرد میرود انجام میدهد میبیند سردردش بدتر شده وجناب بوعلی را بی سواد خطاب میکند.

    نخیرجناب بوعلی بیسواد نیست.

    اشتباه از توست که مقدمات را نگذراندی رفته ای این کتاب را دست گرفتی.



    در مقدمه کتاب جناب شیخ، اصولی را برهانی میکند

    مزاجها را تک تک شرح میدهد ومیگوید ما گیاهان وداروهای گرم وسرد وخشک وتر و… داریم ومیگوید درمان به ضد است.

    دربخش اول هم میگویدمزاج این گیاه گرم است وبرای سردرد خوب است.



    ولی بااینهمه توضیحات فرد نمیفهمد داروی گرم برای سردرد سرد خوب است وبالعکس.

    پس در روایات ومنابع طب سنتی باید بدانیم که مطالب درجاههایکه بصورت کلی آمده برای مزاجهای معتدل ذکر شده، است.

    یا درخصوص درمان است

    وچون مزاج معتدل هر فرد بسته به مناطق مختلف فرق دارد میبینید که

    یک فرد عرب درعربستان وقتی می آید شمال ایران ما او را گرمایی مینامیم چون درجه حرارت بدن و…نشان گرمی است اما همین فرد در عربستان درجمع یک فرد معتدل است نه گرمایی نه سرمایی.



    عزیزان یک مطلب خیلی مهم را دقت کنید

    این مطلبی که میخواهم عرض کنم خیلی مهم است.



    میدانید هر جریان یا حرکتی که درمورد هرچیز اتفاق می افتد اکثرا به افراط کشیده میشود وهمین افراط آن حرکت وانقلاب را از پای در می آورد.



    مثل یک شعله که اگر شعله چوب به اندازه باشد ومدیریت شود هم گرما معتدل است میشود گرم شد هم مقدار منابع وچوب زود نمیسوزد ومدت زیادتری کافی است وروشن میماند این آتش .



    این مطلب را همه قبول دارید؟؟



    کسی شکی دارد؟

    خوب

    من شدیدا نگرانم



    مدتی است برخی افراد در زمینه طب اسلامی وارد شده اند ومتاسفانه بدون علم کافی صرفا با احادیث وروایات آنهم بدون لحاظ کردن اصولی که در بحث روایات

    عرض کردم وارد جریان طب اسلامی شده اندودارند موجب میشود طب اسلامی ازنظر علمی خدشه دارشود.

    البته منظور من برخی بزرگواران نیست که واقعا دراین عرصه دارند زحمت میکشند.

    بزرگترین اشتباه گروه مذکور که عرض مردم این است که:

    طب سنتی وطب اسلامی را مطلقا مقابل هم قرار میدهند وبا این حرکت طب اسلامی وطب سنتی را تخریب میکنند وموجب درگیریهای ناخواسته ودرنتیجه گرفتن ماهی دراین آب گل آلود توسط افرادی میشوند که هیچ یک از این دو طب را اصلا قبول ندارند.



    البته از آن سمت هم کسانی هستند که طب سنتی کار میکنند وطب اسلامی را رد میکنند

    ببینید عزیزان

    تعصب باید عاقلانه باشد.



    ما اگرطب سنتی واسلامی را خوب بشناسیم متوجه میشویم درحقیقت اینها جدای ازهم نیستند.



    فقط همانگونه که اسلام تمام ادیان را صعود داد طب اسلامی هم آمده به طب سنتی گفته توچقدر دراین حد معطلی دستت را بده تا من ترفیع وصعودت را تضمین کنم.



    آنوقت دست طب سنتی را بلند کرد مثل وقتی اسلام آمدوهمه ادیان را گفت دستتان را بدهیدتا عروج کنید.



    ببینیدحالا میدانم برخی عزیزان شبهاتی دارند مثلا چراطب سنتی حرام را وشراب را تجویز میکندواینهامغایرطب اسلامی وحرام است و…

    بله در اینحد که همه میدانیم

    تجویز خرچنگ وشراب وجندبیدستر که همان بیضه سگ آبی است وزهره گرگ ودمبلان گوسفندو… درطب سنتی.ذکرمیشودحرام است.

    بله اینرا که همه میدانیم حرام است.

    اما یک سوال دارم

    ؟؟؟؟؟؟؟



    ما چقدربوعلی سینا وجرجانی وعقیلی خراسانی که از حکمای بزرگ طب سنتی بودند را میشناسیم

    واقعا چقدر؟

    چقدر زندگینامه وآثار اینها را مطالعه کردیم.



    جناب بوعلی که اینهمه کتب فلسفی وحکمی دارد

    در اشارات خود که خدا روزی کند مقابل یک استاد خود ساخته زانو بزنید تابرایتان شرح کند،

    میبینید در نمط نهم وبالاخص نمط دهم بنام ,, نمط العارفین,, در بحث عرفان غوغا کرده

    شاگرد جناب بسطامی یا یکی از این عرفای بسیار بزرگ بوده که تحت تاثیر عرفان ایشان واقع شده وکتب عرفانی عجیبی نوشت.



    بوعلی که میگوید هرجا از علم، من گیر کردم رفتم وضو گرفتم دو رکعت نماز خواندم در مسجد محل خودوبعد ازنماز هربار خداوند درهای علم را به روی من گشود.



    ایشان با این مرحله زهد وتقوایش نمیداند حرام وحلال چیست؟!!!

    یا میداندولی مطلب وانگیزه چیز دیگریست؟



    جناب جرجانی ،بروید روی ایشان تحقیق کنید.

    جرجانی همان گرگانی است.

    که حرف گاف درعربی وجودنداردوبه جیم تبدیل شده.



    جناب سید اسماعیل جرجانی

    به به.

    انسان لذت میبرد از این انسانهای باتقوا.



    جناب عقیلی خراسانی که به تدین وحتی شیعه بودن معروف است تا حدیکه برخی بعلت دینداری زیاد او را سرزنش کردند.



    بگفته استاد خیراندیش ایشان اعتقاد داشت شفا را فقط دستهای طبیب شیعه دارد.

    حال به درستی یا نادرستی ادعای ایشان کار ندارم.

    اما ببینید شدت دینداری را در این استوانه های علم طب سنتی!!!!

    بعد یکی بیاید بگوید اینها بی دین بودند حلال وحرام در طب نمیکردند؟

    نخیر اگر اینها بی دین بودند پس امثال طالقانیها کافر اندر کافر هستند.

    ببینید اینها جهل است.

    جناب حضرت علامه حسن زاده آملی در کتاب الهی نامه خود میفرماید:

    خدایا مرا با آتش جهنم همنیش کن اما با یک جاهل همنشین نکن!!!

    خوب استدلال چیست

    چرا اینها این موارد را درکتابها آورده اند؟

    ببینید عزیزان بحث علم است

    الان می آیند درخصوص زهر مار تحقیق میکنند ومیگویند این خاصیت را دارد ونتایج علمی را پخش میکنند.

    اما دلیل نمیشود هرکس پاشود زهربخورد.



    بحث علمی است.

    باید در بحث علمی انسان را بررسی کرد زمین ودرخت وهمه چیز را بررسی ومطرح کرد.

    مثلا :وقتی در بحث انسان درمنابع طب سنتی وارد میشوید میگوید موی انسان فلان خواص دارد,ادار انسان بصورت مالیدنی وخوردنی فلان خواص را دارد منی مرددفلان خواص را دارد.رطوبت درون واژن زن اگر بمحل زنبور گزیدگی بزنی آرام میکند,خون انسان در خوردن چنین خواص را دارد.

    این چنین معنایی ندارد که یعنی برو,خون,ادرارو… انسان را بخور.

    که حالا یکی شمشیر بکشدوبگوید: ایها الناس اینها حرام است وطب سنتی مشکل دارد.

    اینجا بحث علم وتشریح علم است.

    در علم هیچ محدودیتی نداریم.

    خواص را بیان میکنندتا برای آیندگان بعنوان میراث ثبت شود.

    خلاصه ارزشمند است.

    حالا یقینا وقتی جلوتر بروید شبهه بیشتری میبینید

    اما بدانید اینها انسانهای دیندار ولی دانشمندی بودند.

    عینک علمی داشتند.

    دقت کنید.



    اینروزها بوهای جدایی طب سنتی واسلامی را زیاد حس میکنیم.



    داستان همان دونفر میشود که رفتند جایی باهم

    بعد یکی خواست هر دوتایشان را با چوب بزند دید زورش نمیرسد

    آمد پیش یکی گفت تو را دوست دارم من وتو باهم رفیقیم اما او با تو مشکل دارد ومرد خوبی نیست.



    هرجور بود با کلک وتفرقه این یکی را از او جدا کرد.

    بعد زورش به این تکی رسید تا میتوانست او را با چوب زد

    آنطور که من میبینم خیلی ها که اصلا از طب سنتی واسلامی خوششان نمی آید شاید بتوانند طب سنتی را تحمل کنند اما طب

    اسلامی را نمیتوانند تحمل کنند.



    میگویند این اسلام طب ندارد واین دیندارها حتی در طب هم میخواهندوارد شوندو…



    اینجا باید دقت کرد افرادی به اسم طب اسلامی موجب اختلاف نشوند.



    حال خداوند شرایطی ایجاد کرد مدام بگویید اینجای طب سنتی را ،طب اسلامی تایید نمیکند،اینجا را طب اسلامی تایید میکند.



    برادر من بگونظر من بر تایید یا رد است نگو طب اسلامی واز اسلام مایه نگذار مردم رااز اسلام فراری ندهیم.

    اسلام به اندازه کافی ضربه خورده.



    خودمان را پیشمرگ اسلام کنیم نه خدایی نکرده اسلام را…



    پس کمی درخصوص حکمای اسلام وبوعلی وعقیلی و… البته از منابع مناسب تحقیق کنیدتا مسلح باشید به بینش.

    خوب بحث طول کشید

    التماس دعا داریم

    والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته
    Pakdel و ارش خان از این خوششان آمد.
    صد سال ره مسجد و میخانه بگیری، عمرت به هدر رفته اگر دست نگیری.
    بشنو از پیر خرابات تو این پند، هر دست که دادی به همان دست بگیری.Hidden Content Hidden Content

  8. تشکرکنندگان: 2 نفر


  9. #5
    مدیر بازنشسته sima آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2013
    محل سکونت
    زیر سقف خدا...
    نوشته ها
    901
    تشکرها
    87
    تشکر شده 588 بار در 308 ارسال

    تابلوی مدالها

    پیش فرض پاسخ : آموزش طب سنتی به تدریس "استاد طالقانی"

    بسم الله الرحمن الرحیم

    تدریس طب اسلامی سنتی

    جلسه پنجم

    استادطالقانی



    یک بحث مهم وتکمیلی در خصوص مطالب جلسات قبل را خدمتتان عرض میکنم.



    خوب ببینید بحث سرکه وشیر را شبهای قبل دراحادیث وروایات بررسی کردیم

    وعرض کردیم که حدیث را باید دقت داشت.



    اگر معصوم میفرماید سرکه مقوی معده است اما افراد سرمایی باید پرهیز کنند

    ودر خصوص شیر هم توضیح دادیم.

    یک مطلب مهم در منابع طب سنتی وهم در منابع طب اسلامی حتی قرآن واحادیث وروایات وسیره باید خیلی دقت کنیم، این مطلب است که وقتی یک مطلب کلی واصل کلی گفته میشود ،برای مزاجهای معتدل صدق میکند

    این مطلب خیلی مهم است.



    غیر از بحث درمانها که به طبع مستحضرید نسخه های درمانی مربوط به غلبه مزاجهاست ونسخه ها اختصاصی است وبرای هر مزاجی جداست وربطی به مزاج معتدل ندارد

    مثلا:درقرآن میفرماید:

    عسل شفاست وعسل را درقرآن به شفا نام میبرد.

    خداوند دو چیز را درقرآن شفا نام میبرد یکی قرآن ودیگری عسل را.



    خوب این عسل برای همه قابل مصرف نیست.



    افرادیگه خیلی گرمایی هستنداگر کمی عسل بخورند بدنشان جوش میزند

    ولی برای افراد سرمایی ومعتدل خوب است.

    افراد گرمایی عسل راباید با مصلحات آن بخورند.

    یا درمنابع طب سنتی اسطوخودوس یا چیز دیگر را به اسم تقویت حافظه نام میبرند.



    بله درست است اما برای افراد معتدل المزاج صادق است

    وافراد سرد مزاج

    هرچندباید دقت کردکسیکه معتدل المزاج است دست زدن به مزاجش اشتباه است.



    مافکر میکنیم هر چه تقویت کننده است خوب است.

    مثلا در روایات داریم که این فرمول سعز است سعدکوفی، عسل و زعفران هر کس بخورد حافظه اش وحشتناک تقویت میشود.

    خوب فردی میخورد بعد چهل روز متوجه میشود کم حواس شده.

    بعد میگوید حدیث اشتباه است.

    حدیث اشتباه نیست.



    معصوم فرموده تقویت حافظه در حالیکه فردیکه دارو را مصرف کرد گرمایی بوده ودارو هم باترکیباتش گرم بوده

    در نتیجه افزایش گرمای زیاد موجب سوختن قوای مغز گردیده.



    یعنی ماباید بدانیم وقتی کسی مزاج مغزش سرد است باید حرارت را برای قوت افزایش بدهیم.

    مثلا :کسی بگوید این شیر گاز است بالا بزنید دیگ گرمتر میشودویکی بیجهت بالا بزند وغذا رابسوزاند.



    دیروز حقیر مقاله ای در خصوص انواع حافظه باتوجه به مزاجها گذاشتم

    خوب مطالعه کنید

    بسیاری از موارد ضعف حافظه بالاخص حافظه کوتاه مدت از شدت گرمی وصفراست

    اینجا باید مغز را خنک کرد

    چه عجب معصوم در خصوص سیب که مزاج خنک وقریب به اعتدال دارد نیز میفرماید تقویت حافظه میکند ودر خصوص عسل ومویز وفرمپلهای خیلی گرم هم همینطور.



    چه عجب شما وقتی وارد منابع اصیل طب سنتی مثل مخزن الادویه جناب عقیلی خراسانی که از مهمترین کتب ومرجع مفردات دارویی طب سنتی درتاریخ است ،بصورت مختصرومفید نیز همین امر را مانند معصوم مشاهده میکنید.



    جایی داروی گرم را برای سردرد تجویز میکندوجای دیگر دارو وگیاه سرد را.



    اما در مقدمه کتاب ،آموزش مزاج شناسی میدهد.

    دقیقا همین مساله را در کتاب قانون جناب بوعلی میبینید

    جناب بوعلی نسخه وگیاه گرم میدهد برای سرد یک گیاه گرم هم میدهد برای سردرد

    بعدفرد میرود انجام میدهد میبیند سردردش بدتر شده وجناب بوعلی را بی سواد خطاب میکند.

    نخیرجناب بوعلی بیسوادنیست.

    بیسواد تویی که مقدمات را نگذراندی رفته ای این کتاب را دست گرفتی.



    در مقدمه کتاب جناب شیخ، اصولی را برهانی میکند

    مزاجها را تک تک شرح میدهد ومیگوید ما گیاهان وداروهای گرم وسرد وخشک وتر و… داریم ومیگوید درمان به ضد است.

    دربخش اول هم میگویدمزاج این گیاه گرم است وبرای سردرد خوب است.



    ولی بااینهمه توضیحات فرد نمیفهمد داروی گرم برای سردرد سرد خوب است وبالعکس.

    پس در روایات ومنابع باید بدانیم که مطالب برای مزاجهای معتدل ذکر شده، درجاییکه عمومی است.

    یا درخصوص درمان است

    وچون مزاج معتدل هر فرد بسته به مناطق مختلف فرق دارد میبینید که

    یک فرد عرب درعربستان وقتی می آید شمال ایران ما او را گرمایی مینامیم اما همین فرد در عربستان درجمع یک فرد معتدل است نه گرمایی نه سرمایی.



    عزیزان یک مطلب خیلی مهم را دقت کنید

    این مطلبی که میخواهم عرض کنم خیلی مهم است.



    میدانید هر جریان یا حرکتی که درمورد هرچیز اتفاق می افتد اکثرا به افراط کشیده میشود وهمین افراط آن حرکت وانقلاب را از پای در می آورد.



    مثل یک شعله که اگر شعله چوب به اندازه باشد ومدیریت شود هم گرما معتدل است میشود گرم شد هم مقدار منابع وچوب زود نمیسوزد ومدت زیادتری کافی است وروشن میماند این آتش .



    این مطلب را همه قبول دارید؟؟



    کسی شکی دارد؟

    خوب

    من شدیدا نگرانم



    مدتی است برخی افراد در زمینه طب اسلامی وارد شده اند ومتاسفانه بدون علم کافی صرفا با احادیث وروایات آنهم بدون لحاظ کردن اصولی که در بحث روایات عرض کردم وارد جریان طب اسلامی شده اندودارند موجب میشود طب اسلامی ازنظر علمی خدشه دارشود.

    البته منظور من برخی بزرگواران نیست که واقعا دراین عرصه دارند زحمت میکشند.

    بزرگترین اشتباه

    گروه مذکور که عرض مردم این است که:

    طب سنتی وطب اسلامی را مطلقا مقابل هم قرار میدهندوبا این حرکت طب اسلامی وطب سنتی را تخریب میکنند وموجب درگیریهای ناخواسته ودرنتیجه گرفتن ماهی دراین آب گل آلود توسط افرادی میشوند که هیچ یک از این دو طب را اصلا قبول ندارند.



    البته از آن سمت هم کسانی هستند که طب سنتی کار میکنند وطب اسلامی را رد میکنند

    ببینید عزیزان

    تعصب باید عاقلانه باشد.



    ما اگرطب سنتی واسلامی را خوب بشناسیم متوجه میشویم درحقیقت اینها جدای ازهم نیستند.



    فقط همانگونه که اسلام تمام ادیان را صعود داد طب اسلامی هم آمده به طب سنتی گفته توچقدر دراین حد معطلی دستت را بده تا من ترفیع وصعودت را تضمین کنم.



    آنوقت دست طب سنتی را بلند کرد مثل وقتی اسلام آمدوهمه ادیان را گفت دستتان را بدهیدتا عروج کنید.



    ببینیدحالا میدانم برخی عزیزان شبهاتی دارند مثلا آقاجان طب سنتی حرام را وشراب را تجویز میکندواینهامغایرطب اسلامی وحرام است و…

    بله در اینحد که همه میدانیم

    تجویز خرچنگ وشراب وجندبیدستر که همان بیضه سگ آبی است وزهره گرگ ودمبلان گوسفندو… درطب سنتی.

    بله اینرا که همه میدانیم حرام است.

    اما یک سوال دارم

    ؟؟؟؟؟؟؟



    ما چقدربوعلی سینا وجرجانی وعقیلی خراسانی که از حکمای بزرگ طب سنتی بودند را میشناسیم

    واقعا چقدر؟

    چقدر زندگینامه وآثار اینها را مطالعه کردیم.



    جناب بوعلی که اینهمه کتب فلسفی وحکمی دارد

    در اشارات خود که خدا روزی کند مقابل یک استاد خود ساخته زانو بزنید تابرایتان شرح کند،

    میبینید در نمط نهم وبالاخص نمط دهم بنام ,, نمط العارفین,, در بحث عرفان غوغا کرده

    شاگرد جناب بسطامی یا یکی از این عرفای بسیار بزرگ بوده که تحت تاثیر عرفان ایشان واقع شده وکتب عرفانی عجیبی نوشت.



    بوعلی که میگوید هرجا از علم، من گیر کردم رفتم وضو گرفتم دو رکعت نماز خواندم در مسجد محل خودوبعد ازنماز هربار خداوند درهای علم را به روی من گشود.



    ایشان با این مرحله زهد وتقوایش نمیداند حرام وحلال چیست؟!!!

    یا میداندولی مطلب وانگیزه چیز دیگریست؟



    جناب جرجانی ،بروید روی ایشان تحقیق کنید.

    جرجانی همان گرگانی است.

    که حرف گاف درعربی وجودنداردوبه جیم تبدیل شده.



    جناب سید اسماعیل جرجانی

    به به.

    انسان لذت میبرد از این انسانهای باتقوا.



    جناب عقیلی خراسانی که به تدین وحتی شیعه بودن معروف است تا حدیکه برخی بعلت دینداری زیاد او را سرزنش کردند.



    بگفته استاد خیراندیش ایشان اعتقاد داشت شفا را فقط دستهای طبیب شیعه دارد.

    حال به درستی یا نادرستی ادعای ایشان کار ندارم.

    اما ببینید شدت دینداری را در این استوانه های علم طب سنتی!!!!

    بعد یکی بیاید بگوید اینها بی دین بودند حلال وحرام در طب نمیکردند؟

    نخیر اگر اینها بی دین بودند پس امثال طالقانیها کافر اندر کافر هستند.

    ببینید اینها جهل است.

    جناب حضرت علامه حسن زاده آملی در کتاب الهی نامه خود میفرماید:

    خدایا مرا با آتش جهنم همنیش کن اما با یک جاهل همنشین نکن!!!

    خوب استدلال چیست

    چرا اینها این موارد را درکتابها آورده اند؟

    ببینید عزیزان بحث علم است

    الان می آیند درخصوص زهر مار تحقیق میکنند ومیگویند این خاصیت را دارد ونتایج علمی را پخش میکنند.

    اما دلیل نمیشود هرکس پاشود زهربخورد.



    بحث علمی است.

    باید در بحث علمی انسان را بررسی کرد زمین ودرخت وهمه چیز را بررسی ومطرح کرد.

    مثلا :وقتی در بحث انسان درمنابع طب سنتی وارد میشوید میگوید موی انسان فلان خواص دارد,ادار انسان بصورت مالیدنی وخوردنی فلان خواص را دارد منی مرددفلان خواص را دارد.رطوبت درون واژن زن اگر بمحل زنبور گزیدگی بزنی آرام میکند,خون انسان در خوردن چنین خواص را دارد.

    این چنین معنایی ندارد که یعنی برو,خون,ادرارو… انسان را بخور.

    که حالا یکی شمشیر بکشدوبگوید: ایها الناس اینها حرام است وطب سنتی مشکل دارد.

    اینجا بحث علم وتشریح علم است.

    در علم هیچ محدودیتی نداریم.

    خواص را بیان میکنندتا برای آیندگان بعنوان میراث ثبت شود.

    خلاصه ارزشمند است.

    حالا یقینا وقتی جلوتر بروید شبهه بیشتری میبینید

    اما بدانید اینها انسانهای دیندار ولی دانشمندی بودند.

    عینک علمی داشتند.

    دقت کنید.



    اینروزها بوهای جدایی طب سنتی واسلامی را زیاد حس میکنم.



    داستان همان دونفر میشود که رفتند جایی باهم

    بعد یکی خواست هر دوتایشان را با چوب بزند دید زورش نمیرسد

    آمد پیش یکی گفت تو را دوست دارم من وتو باهم رفیقیم اما او با تو مشکل دارد ومرد خوبی نیست.



    هرجور بود با کلک وتفرقه این یکی را از او جدا کرد.

    بعد زورش به این تکی رسید تا میتوانست او را با چوب زد

    آنطور که من میبینم خیلی ها که اصلا از طب سنتی واسلامی خوششان نمی آید شاید بتوانند طب سنتی را تحمل کنند اما طب اسلامی را نمیتوانند تحمل کنند.



    میگویند این اسلام طب ندارد واین دیندارها حتی در طب هم میخواهندوارد شوندو…



    اینجا باید دقت کرد افرادی به اسم طب اسلامی موجب اختلاف نشوند.



    حال خداوند شرایطی ایج

    اد کرد مدام بگویید اینجای طب سنتی را ،طب اسلامی تایید نمیکند،اینجا را طب اسلامی تایید میکند.



    برادر من بگونظر من بر تایید یا رد است نگو طب اسلامی واز اسلام مایه نگذار مردم رااز اسلام فراری ندهیم.

    اسلام به اندازه کافی ضربه خورده.



    خودمان را پیشمرگ اسلام کنیم نه خدایی نکرده اسلام را…



    پس کمی درخصوص حکمای اسلام وبوعلی وعقیلی و… البته از منابع مناسب تحقیق کنیدتا مسلح باشید به بینش.

    خوب بحث طول کشید

    التماس دعا داریم

    والسلام علیکم ورحمت الله وبرکات.ه
    ویرایش توسط sima : 18/08/2015 در ساعت 18:09
    Arezoo و ارش خان از این خوششان آمد.
    صد سال ره مسجد و میخانه بگیری، عمرت به هدر رفته اگر دست نگیری.
    بشنو از پیر خرابات تو این پند، هر دست که دادی به همان دست بگیری.Hidden Content Hidden Content

  10. تشکرکنندگان: 2 نفر



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •