درود
در این تاپیک اگر خودروی پراید شما مشکلی داره می تونیم راهنماییتون بکنیم. :khandeee:
برای شروع مدل و سیستم پراید رو کامل بنویسید سپس مشکلتون رو بیان کنید.
مثلا پراید 131 se مدل 93 یورو 4
درود
در این تاپیک اگر خودروی پراید شما مشکلی داره می تونیم راهنماییتون بکنیم. :khandeee:
برای شروع مدل و سیستم پراید رو کامل بنویسید سپس مشکلتون رو بیان کنید.
مثلا پراید 131 se مدل 93 یورو 4
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ] - [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ] - [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ] - [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]- [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
نمیدانم کدام را راضی کنم
دلی که میخواهد عاشـق باشد
یا عقلی که میخواهد عاقـل باشد؟!!
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
چه خانمها چه شوهراشون چه فرزنداشون می تونن استفاده بکنن و شاید بتونیم کمکشون بکنیم :khandeee:
بازدید داره ...
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ] - [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ] - [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ] - [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]- [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
نمیدانم کدام را راضی کنم
دلی که میخواهد عاشـق باشد
یا عقلی که میخواهد عاقـل باشد؟!!
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
من یه پراید دارم مدل و اون چیزاش نمیدونم فقط چهار ساله خریدم آقا استارت میزنم ازش کلی سر وصدا میاد انگار کلی پیچ و مهره ریخته توش یعنی چش شده؟؟؟
بعد هم راجع به کلر ماشین برام بگید چرا خوب سرد نمیکنه
درود بر شما
با توجه به اینکه توضیحات شما بسیار بسیار کلی هست و هیچی معلوم نیست باید عرض کنم که ماشینتون رو ببرید خدمت یک مکانیک محترم تا بلکه ایشون چک کنه ببینه مشکلات از کجا هست.
اگر جزئیاتی رو توضیح می دادین شاید میشد راهنمایی هایی کرد.
خنک نکردن کولر ماشین هم علتهای زیادی داره.
ممکنه گاز کولر کم شده باشه
ممکنه رادیاتور کولر (داخل اتاق) کثیف شده باشه
ممکنه رادیاتور کولر (بیرون اتاق) مشکلی داشته باشه
ممکنه فن کولر جلوی رادیاتور بیرون اتاق کار نمی کنه
معمولا آقایون چون کمی سر رشته دارن و فنی تر هستن و مشکلات فنی رو عمیق تر و ریزتر می بینن و بیان می کنن، زودتر به نتیجه می رسن.
شما خیلی کلی گفتید و کاری از من بر نمیاد. :heykhoda:
لطفا به لینک زیر مراجعه کنید:
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ] - [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ] - [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ] - [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]- [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
نمیدانم کدام را راضی کنم
دلی که میخواهد عاشـق باشد
یا عقلی که میخواهد عاقـل باشد؟!!
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
درود بر شما
اتومیبل چه نو باشه چه کارکرده هر سال باید بره بازدید دوره ای بشه
تا هر گونه تغییر صدا و یا معایب دیگه برطرف بشه
برای برطرف کردن مشکل شما باید به یه باطری سازی مراجعه کنید
البته جناب پاکدل توضیحاتی داده اند که می تونه عوامل یاد شده دخیل باشه
10 ایراد رایج در خودروها
0
0
در این مطلب چند ایراد رایج را که حداقل یک بار با آنها مواجه شدهایم، بررسی و علتها و روش رفع عیب آن را ذکر خواهیم کرد. [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
در شمعک آب خودرو اتصالی به وجود آمده است، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
آمپرمتر آب ایراد پیدا کرده است و اطلاعات غلط نشان می دهد.
در مدار خنک کاری اتصال کوتاه پیش آمده که باید بررسی و رفع عیب شود.
درپوش رادیاتور و مخزن آسیب دیده و نشتی دارند.
درپوشها محکم در جای خود قرار نگرفته اند.
در مدارهای آبرسانی رسوبات بیش از حد باعث گرفتگی مسیرها و جلوگیری از گردش بی نقص آب شده اند.
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
سوپاپها را در صورت لقی بیش از اندازه فیلرگیری کنید.
در صورتی که واشر سرسیلندر معیوب شده از جمله سوختگی، آن را تعویض کنید.
اگر سوپاپها سوخته شده بودند یا خوردگی بیش از حد داشتند، سوپاپهای نو را جایگزین کنید.
در صورت مشاهده عیب در رینگ پیستونها که شامل فرسودگی بیش از حد و شکستگی میشود، آن را رفع عیب کنید.
مدارات سوخترسانی موتور (انژکتورها، کاربراتور، لولهها و...) را بررسی و رفع عیب کنید.
موانع ورود هوای مورد نیاز را برطرف کنید. (از جمله خرابی فیلتر هوا)
سیستم جرقهزنی را نیز بررسی کنید.
سیلندرها را کمپرسگیری کنید.
آوانس و ریتارد را تنظیم کنید.
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
دستهموتورها معیوب و فرسوده شده اند.
در زمان باز و بسته کردن متعلقات موتور، جسم خارجی وارد سیلندرها شده است که باید موتور را باز کرده و جسم زائد را خارج کرد.
زنجیر یا تسمه دور چرخدنده میللنگ و میلبادامک را بررسی کرده و اگر شل یا معیوب شده بود، نسبت به تنظیم، تعمیر و در صورت نیاز تعویض آن اقدام کنید.
لقی بین اسبکها و انتهای ساق سوپاپ زیاد است که باید توسط فیلر تنظیم کنید.
گاه پیستون در داخل سیلندر لقی دارد که معمولا مشکل از فرسودگی یاتاقانهای میللنگ یا تغییر حالت سرسیلندر سرچشمه میگیرد. دیگر متعلقات متصل به پیستونها را نیز بررسی کنید.
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
در صورت ظاهرشدن جرقه در سر شمعها نسبت به بررسی دهانه پلاتین و اتصالات آن و خازن دلکو و کوئل اقدام و رفع عیب کنید. پلاتین را تنظیم کرده و خازن دلکو را در صورت ضعیف شدن، تعویض کنید.
در صورتی که اطمینان حاصل کردید در مسیر ارسال سوخت به سیلندرها نقصی به وجود آمده، قسمتهای سوخترسانی و کاربراتور را مورد بررسی قرار دهید.
در خودروهای کاربراتوری اگر سوخت بیش از اندازه به موتور برسد، نقص از فلوتکردن کاربراتور است که باید نسبت به تعویض شناور اقدام کنید.
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
روغن استفاده شده بسیار رقیق و ناکارآمد است. از روغن غلیظتر استفاده کنید.
کاسه نمد میل لنگ معیوب است.
واشر پیچ زیر کارتر فرسوده شده و نشتی دارد.
واشر فیلتر روغن کارآیی خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارد.
واشر پمپ بنزین خراب شده و نشتی دارد.
واشر زیر سینی جلو میل لنگ را بررسی و رفع عیب کنید.
کاسه نمد گلویی دلکو را بررسی کنید.
واشر درپوش سوپاپها را از نظر نشتی مورد بررسی قرار دهید.
اگر دودی سیاه و غلیظ که نشان از سوختگی روغن است از اگزوز خارج شد، ایراد از خرابی رینگ پیستونهاست که نتوانستهاند جلو ورود روغن به محیط سیلندر را بگیرند.
در صورت خرابی راهنمای سوپاپها، آنها را تعمیر و حلقه لاستیکی قرار گرفته روی ساق سوپاپ را تعویض کنید.
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
لولهها و اتصالات مجموعه سوخترسانی را بررسی و رفع عیب کنید.
در خودروهای کاربراتوری، نشتی بنزین از زیر کاربراتور، میتواند دلیل این مشکل باشد.
در دور آرام خودروهای کاربراتوری اگر شناور و سوزن تنظیم نباشد، بنزین فلوت کرده و بویش به مشام میرسد.
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
سوزن ژیگلور لاغر شده، آن را تعویض کنید.
صافی هوا جرم گرفته، آن را در آورده و تمیز کنید. در صورتی که قابل شستوشو و تمیز کردن نبود، صافی هوا را تعویض کنید.
نشتی بنزین در اتصالات را رفع کنید.
خودرو را توسط دیاگ تنظیم موتور کنید تا با شرایط محیطی هماهنگ شود.
سوزن ژیگلور را تنظیم کنید.
میزان پاشش انژکتورها را بررسی کنید.
در رانندگی خودتان تجدید نظر کنید، از فشارهای بیش از حد به خودرو جلوگیری کنید و سرویسها را به موقع انجام دهید.
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
ترموستات معیوب است، آن را آزمایش و رفع عیب کنید.
فشار روی موتور خیلی زیاد است، آن را کاهش دهید و از بالا رفتن بیش از حد دور موتور جلوگیری کنید.
تسمه پروانه را سفت کنید. (در حد استاندارد)
آب کافی در رادیاتور نیست.
روغن کافی در کارتر نیست.
پمپ روغن ضعیف شده است.
فیلتر روغن خیلی کثیف است.
مدار گردش آب رسوب گرفته که باعث انسداد مسیر و یا کاهش حجم گردش سیال در مسیر شده است.
واتر پمپ خراب است.
سیستم سوخترسانی به درستی تنظیم نشدهاست که باعث شده نسبت بنزین به هوا کم باشد.
لوله اگزوز معیوب است و دود خروجی به خوبی خارج نمی شود.
سیستم جرقهزنی تنظیم نیست.
سوپاپها به درستی فیلرگیری نشده اند.
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
در رایاتور یا مخزن خراب هستند و باید تعویض شوند.
اتصالات فرسودگی و عیب دارند که باعث نشتی شدهاند.
توسط ماده واندرسیل میتوان از هرگونه نشتی نامرئی، آگاهی یافت.
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
انژکتورها نیاز به شست و شو دارند.
سیستم جرقهزنی معیوب است و تنظیم و تعمیر را میطلبد.
سوپاپ ها و متعلقاتش سوختهاند یا سائیدگی غیرمجاز دارند.
فاصله بین اسبکها و سوپاپها تنظیم نیست.
واشر سرسیلندر معیوب است. (معمولاً سوختگی)
هنگام بالا رفتن آمپر آب چکار کنیم؟
0
1
اگر سیستم خنک کننده خودروی شما به درستی عمل نکند گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد و باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی موتور می شود. برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید و هنگام رانندگی هر از چند گاهی چشمتان به آمپر دمای موتور باشد تا به محض اینکه دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دمای نرمال کارکرد موتور در چه محدوده ای است؟ جواب این سوال با چک کردن عقربه آمپر آب هنگام روشن و خاموش شدن فن های رادیاتور در حالت دور کند مشخص می شود. برای پی بردن به این موضوع در حالی که موتور خودرویتان روشن است (کولر خاموش باشد) از خودرو پیاده شده و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید. به محض اینکه فن ها شروع به چرخیدن کردند داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید. همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند همین حرکت را تکرار کنید و موقعیت عقربه مذکور را به خاطر بسپارید. بنابراین محدوده بازی عقربه پشت آمپر بین دو حالت روشن و خاموش شدن فن ها محدوده دمایی کارکرد نرمال موتور خودروی شماست. البته این محدوده برای حالت عادی است و هنگام حرکت در سرپایینی ممکن است آمپر آب مقداری پایینتر از حد معمول باشد یا هنگام حرکت در سربالایی با کولر روشن اندکی بالاتر از نرمال باشد که مشکلی ایجاد نمی کند.
حال اگر در موقعیتی قرار گرفتید که آمپر آب در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن بالاتر رفت و پس از مدتی به جای قبلی خود بر نگشت باید چه اقدامی کنیم تا جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود؟
1 – خودرو را متوقف کرده و در کاپوت را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود. در چنین شرایطی به هیچ وجه در رادیاتور یا در مخزن انبساط را باز نکنید زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد.
2 – سراغ فن ها رفته و کارکرد آنها را بررسی کنید اگر فن ها خاموش بودند دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر باز هم فن ها عمل نکردند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را برطرف کنید. (به هیچ وجه روی خود موتور آب نریزید زیرا دمای آن بسیار بالاست و باعث آسیب رسیدن به سرسیلندر و دیگر قطعات می شود) در خودروهای قدیمی که فن آنها مکانیکی است از سالم بودن تسمه پروانه مطمئن شوید زیرا پاره شدن آن باعث عدم چرخش پروانه و بالا رفتن دما می شود.
در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید با گاز دادن در حالت جا و رساندن دور موتور به 2000 می توانید تا حدودی به کاهش دمای موتور کمک کنید. (به خصوص هنگامی که در ترافیک گیر کرده اید و امکان حرکت وجود ندارد)
خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها از دیگر دلایل عمده مختل شدن کارکرد فن های الکتریکی می باشد.
3 – اگر فن ها در حال چرخش بودند ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد. در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون ها بالا پایین بروند. با این کار احتمال چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر کاهش می یابد. پس از اینکه دما کاهش یافت در رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب مقدار کسری آن را جبران کنید. سپس اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد که باعث کمبود آب شده است آن را شناسایی کرده و رفع کنید. (فقط در مواقع اضطراری از آب شهر استفاده کنید و تا حد امکان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاد کنید.)
4 – اگر فن ها در حال چرخش بودند و از عدم کمبود آب در سیستم نیز مطمئن بودید و حتی با ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟ در چنین شرایطی 3 حالت پیش می آید:
1 – وجود هوا در سیستم:
همانطور که می دانید اگر در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را می گیرد و باعث بالا رفتن دما می شود. برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون ها نکات ذکر شده در مورد سوم را رعایت کنید و پس از خنک شدن موتور باید عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل رفع شود.
2 – قفل کردن ترموستات:
روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد. در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید. لازم به ذکر است که دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم از عواملی هستند که باعث قفل شدن ترموستات می شوند.
3 – مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور:
برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است باید به رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم را برای شما بررسی کند. مسلما در صورت انسداد، آب نمی تواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (حرکت در سربالایی، روشن بودن کولر و ...) بروز کند.
وجود برگ و گل و لای و حشرات در میان پره های رادیاتور نیز از بازدهی آن به شدت می کاهد.4 – از کار افتادن واتر پمپ:![]()
این حالت معمولا به ندرت اتفاق می افتد. اگر با تعویض ترموستات همچنان مشکل پا بر جا بود می توان به خرابی واتر پمپ شک کرد. برای رفع عیب باید واتر پمپ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.
مشکل سرسیلندر و واشر:
در خودروهایی که مایع سیستم خنک کننده آنها مدت زمان زیادی تعویض نشده است یا به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب شهر یا ضد یخ خالی در رادیاتور آنها جریان داشته پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می شود و در صورت بروز چنین مشکلی دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شیلنگهای رادیاتور می شود. تشخیص عیب واشر سر سیلندر کار ساده ای نیست و باید توسط افراد اهل فن بررسی شود ولی علائم شایع آن سفت شدن بیش از حد شیلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور (در حدی که با دست نتوانید آنها را فشار دهید)، کم کردن مداوم آب رادیاتور، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتور (پس از پایین اومدن آمپر آب) است که نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده است.
برای جلوگیری از مشکلات فوق چه اقداماتی می توان انجام داد؟
رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر 2 سال یکبار)، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود)، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور سالی یکبار از مهمترین اقداماتی است که می توان انجام داد تا از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری شود.
منبع : Car.ir
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)