گیاهخواری چیست؟

در مقابل اصطلاح رژیم همه چیزخواری یا omnivorous diet كه شامل تمام منابع حیوانی و گیاهی می باشد ، رژیم گیاهخواری یا vegetarian diet وجود دارد یعنی محدود كردن رژیم غذایی به غذاهای گیاهی و پرهیز از مصرف انواع گوشت ها و محصولات حیوانی.
انواع رژیم گیاهخواری :

رژیم گیاهخواری انواع گوناگونی دارد که ما آنها را برای شما بیان می کنیم. در بعضی از گروه های گیاهخوار علاوه بر غذاهای گیاهی، از مواد غذایی دیگر با منشا حیوانی نیز استفاده می شود.lacto - vegetarian : علاوه بر غذاهای گیاهی ، از
فرآورده های لبنی
به جز بستنی نیز استفاده می کنند.
ovo- vegetarian: علاوه بر غذاهای گیاهی ، از
تخم مرغ
نیز استفاده می کنند.
lacto-ovo- vegetarian : این گروه علاوه بر غذاهای گیاهی، از
شیر
و تخم مرغ در برنامه غذایی خود استفاده می كنند كه متداول ترین و راحت ترین نوع گیاهخواری است.
semi- vegetarian : به نام رژیم نیمه گیاهخواری است. این گروه فقط
گوشت قرمز
را از برنامه غذایی خود حذف می كنند، ولی محصولات لبنی ، تخم مرغ ، مرغ و
ماهی
را مصرف می كنند. این نوع رژیم ممكن است به دلایل مذهبی و سنتی ، الگوهای فرهنگی و یا جهت حفظ سلامتی اتخاذ شود.
vegan : تحت عنوان گیاهخواری تام می باشد كه هیچ نوع گوشت و محصولات حیوانی را مصرف نمی کنند. رژیم این افراد شامل سبزیجات ،
غلات
، حبوبات ،
انواع مغزها
، دانه ها و میوه ها می باشد. این گروه حتی از محصولات چرمی ، پشمی ، ابریشمی یا هرگونه محصول بدست آمده از حیوانات نیز استفاده نمی كنند.
pesco- vegetarian: این گروه از فرآورده های لبنی ، تخم مرغ و ماهی تغذیه می كنند، اما از انواع دیگر گوشت پرهیز می كنند.fruitarian : این گروه فقط از میوه های خام یا خشك شده ،
انواع مغزها
،
عسل
و روغن
زیتون
استفاده می كنند و غذاهای پخته را به میزان حداقل مصرف می کنند.