مهم نیست که استراتژی بازاریابی شما چیست، جستجوی کلمه‌ی کلیدی مانند یک سوخت و محرک برای آن است. کلمه‌ی کلیدی بازاریابان را مطلع می‌سازد که مخاطبانشان به دانستن چه چیزی تمایل دارند، به آن‌ها اجازه می‌دهد رقبایشان را نظارت کنند، و یک منبع ثابت از ایده برای محتوا به آن‌ها ارائه می‌دهد.
امروزه رویکرد جستجوی کلمه‌ی کلیدی حتی از چیزی که دو سال پیش بود هم متفاوت است. موتورهای جستجو هوشمندتر شدند و ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی پیشرفته‌تر شدند. روی هم رفته اینترنت در جای بهتری قرار گرفته است. دنیای [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ] نیز در حال تغییر است و ما هم باید همیشه به روز باشیم.
در اینجا ۳ ترند SEO داریم که مفهوم جستجوی کلمه‌ی کلیدی و همراه آن روشی که ما محتوا را ایده‌پردازی، ایجاد و بهینه می‌کنیم را تغییر شکل می‌دهد.
۳ ترند جستجو کلمات کلیدی برای دیده شدن محتوا
۱- دیگر در جایگاه اول بودن کافی نیست
وقتی به بحث جستجوی کلمه‌ی کلیدی می‌رسیم، این یکی از پیچیده‌ترین و متداول‌ترین سوال‌هاست که بالاترین جایگاه در گوگل چه میزان ترافیک می‌آورد؟
خیلی سخت‌تر از چیزیست که تا حالا بوده است صفحه‌هایی که موتور جستجو می‌آورد نسبت به قبل کمتر باعث دیده‌شدن می‌شود و این باید در فرآیند بهینه‌سازی کلمه کلیدی شما در نظر گرفته‌شود. اگر می‌خواهید وقت و تلاشتان را روی رتبه اول شدن بگذارید، این‌ها منابعی هستند که به شما کمک می‌کنند چگونه ترافیکتان را ارزیابی کنید:
نرخ کلی کلیک کردن برای جایگاه برتر در گوگل
در طی سال‌ها، مطالعات کمی خرابی کلیک‌های ایجاد شده توسط پنج جایگاه برتر را نشان داده‌اند. شرکت من چند سال پیش یک مطالعه انجام داد، مطالعه‌ی نرخ کلیک کردن در جستجوگر گوگل ۲۰۱۷، که نشان داد بالاترین جایگاه ۲۱% کلیک‌ها را جذب می‌کند، در حالی‌که دومین و سومین جایگاه به‌ترتیب ۱۰% و ۷٫۵% را دریافت می‌کنند.
امروزه به دلیل تغییرات متعددی که گوگل در صفحات نتایج جستجویش اعمال کرده، این سهم از کلیک کردن‌ها کمتر شده‌اند.
قبلا URL که در اسنیپت ویژه دوباره در SERPهای بنیادی گوگل، دقیقا در جایی که به آن تعلق داشتند (چه شماره ۱ چه شماره ۵)، دوباره نشان داده می‌شدند. با به‌روز رسانی رفع تکراری‌ها، فهرست‌بندی بنیادی از تمام URLهای ویژه حذف شده است. در واقع، اسنیپت‌های ویژه ممکن است نرخ کلیک خور کمتری نسبت به جایگاه‌های بنیادی بالا داشته‌باشند. زمانی که صفحه تان ویژه شد، ممکن است متوجه دریافت کلیک‌های کمتری از نتایج جستجو شوید Click here to enlarge
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
عناصر جستجوی گوگل
زمانی که صفحه‌یتان ویژه شد، ممکن است متوجه دریافت کلیک‌های کمتری از نتایج جستجو شوید و آرزو کنید کاش درون بخش بنیادی رتبه‌بندی می‌شدید، حتی اگر جایگاه دوم را داشتید.
گوگل سال‌ها پیش از صفحه‌ی نتایج تمیزش که ۱۰تا لینک آبی داشت گذر کرد. اکنون SERP با بسته‌های محلی، نتایج خرید، اسنیپت‌های ویژه و خیلی چیزهای دیگر که حواس کاربران و کلیک‌هایشان را پرت می‌کند را در خود جای داده.
اینجا یک نمونه موجود است:
Click here to enlarge
توجه کنید که فهرست‌بندی بنیادی چقدر مخفی است.
این نتایج جستجوی غنی و تعاملی، کلیکهای ناچیزی را به ناشران ارائه می‌دهد (که باعث پدیده‌ی SERP با صفر-کلیک می‌شود) و جایگاه‌های برتر گوگل را حتی بیشتر بی‌ارزش می‌کند.
در نتیجه، بازاریابان از دنبال‌کردن موقعیت‌های برتر گوگل فاصله می‌گیرند. در نتیجه یک مفهوم جدید از بهینه‌سازی کلمات کلیدی دارد و راهش را به صنعت ما باز می‌کند: بازاریابی بر SERP که روی رده‌بندی بیشتر شما در بیش از موقعیت‌های بنیادی کار می‌کند.
بازاریابی بر SERP در مورد رده‌بندی محتوای شما بر روی بیشترین عناصر موجود، شامل نتایج تصاویر، ویدیوها، استوری‌های برتر است.
بهینه‌سازی کلمات کلیدی در جستجوهای امروز
برای جمع‌بندی: به‌جای تمرکز بر موقعیت نتایج برتر، اهداف خود را بر اساس کل فرصت‌های موجود در هر SERP برای کلمات کلیدی اصلیتان تنظیم کنید:
– اگر از یک اسنیپت ویژه استفاده می‌کنید، شانستان را برای اینکه ببینید آیا خودتان دوست دارید محتوایتان ویژه شود را امتحان کنید ( برای مثال، آیا هدف جستجو اطلاعاتی است؟ سپس ممکن است بخواهید ویژه شوید.)
– اگر شامل یک بسته محلی است، اطمینان حاصل کنید که کسب‌و‌کار شما در گوگل تأیید شده است و می‌تواند در بالای نقشه‌های محلی لیست شود.
– اگر بخشی تصاویر گوگل را هایلایت می‌کند، بر محتوای بصری تمرکز کنید.
– اگر نتایج ویدیوها را نشان می‌دهد، یک ویدیوی بهتر بسازید تا این فرصت را به چنگ بیاورید.
دیگر ایجاد یک تک دارایی محتوا برای دیده‌شدن در نتایج جستجو کافی نیست چون حتی ممکن است جایگاه اول هم آن میزان از دیده‌شدن که شما نیاز دارید را فراهم نکند. شما باید به هر یک از صفحات نتایج جستجو به‌طور متفاوتی نزدیک شوید و تاکتیک‌های بیشتری برای رده‌بندی شدن در بخش‌های بیشتر موجود در یک دسته از نتایج جستجو را ارائه دهید.
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
۲- جستجو (و بهینه سازی) برای کلمات کلیدی
چند سال پیش، بازاریابان جستجو برای هر تغییر کلمه‌ی کلیدی نیاز به یک صفحه هدف داشتند زیرا موتورهای جستجو بر روی تطابق دقیق با کلمات کلیدی متمرکز شده ‌بودند. که خب امروزه جریان متفاوت است.
گوگل در تفسیر نمایش داده‌های کاربر باهوش‌تر شده است. چه چیزی تغییر کرده؟ گوگل دیگر روی به اصطلاح رشته‌های کلمات کلیدی تمرکز نمی‌کند. اکنون بهتر می‌داند که کاربر در جستجو چیست و نتایج متنوع مربوط‌تری را ارائه می‌دهد.
Click here to enlarge
نکته: در تصویر بالا من نتایج جستجوی بسته‌های محلی را چیده‌ام تا خوانا باشد.
این روند سال‌ها پیش با به‌روزرسانی گوگل به نام Hummingbird شروع شد و در سال ۲۰۱۹ با به‌روزرسانی معروف BERT تقویت شد، که می‌تواند یک کاربر را بدون تکیه به کلمات کلیدی تفسیر کند:
به جای بهینه‌سازی سایت خود برای انواع کلمات کلیدی، باید مفاهیم را بهینه کنید.
Click here to enlarge
برای شناسایی مفاهیم مرتبط، از ویژگی Serpstat استفاده کنید. Serpstat به‌جای گروه‌بندی کلمات کلیدیتان با یک واژه‌ی معمول مثل “نقطه” و از‌دست دادن کلمات کلیدیتان مانند سایر Serpstat ، نتایج جستجوی گوگل را آنالیز می‌کند تا URLهایی که با هم تداخل دارند را پیدا کند.
در اینجا چگونگی گروه بندی تمام عبارات مرتبط توسط Serpstat به ما داده شده‌است و به ما این امکان را می‌دهد که عبارات مترادف را به وضوح مشاهده کنیم تا در محتوای جدید قرارشان دهیم:
Click here to enlarge
گروه‌بندی فهرست‌های بزرگ کلمات کلیدی در موضوعات اصلی و فرعی، به معنا بخشیدن به آن‌ها کمک می‌کند. این گروه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که با تبدیل بسیاری از موضوعات فرعی به عناوین فرعی، محتوایتان را بسازید.
ابزار دیگری که به شما کمک می‌کند تا اصطلاحات مرتبط را بیش از کلمات کلیدی دقیق تطبیق دهید، بهینه‌ساز متن است، که هم‌چنین از آنالیز معنایی برای استخراج مفاهیم مترادف استفاده می‌کند تا محتوای شما را پوشش دهد:
Click here to enlarge
انجام جستجوهای گوگل راه دیگریست برای درک بهتر این‌که موتور جستجو چگونه مفاهیم را درک می‌کند و آن‌چه که ممکن است محتوای شما کم داشته باشد را شناسایی می‌کند. به پیشنهادات جستجو هنگام تایپ کردن دقت کنید چون آن‌ها سر‌نخ‌هایی از مفاهیم مرتبط و هم‌معنای پشت هر جستار را پیشنهاد می‌کنند.
Click here to enlarge
۳- بهره‌بردن از بیشترین آگاهی از سئو که در دسترس است
بازاریابان محتوا هیچ‌وقت به‌اندازه‌ی الان از علایق، مشکلات و مقاصد مخاطبانشان آگاهی نداشته‌اند. تنوع و عمق ابزارها بی‌سابقه است.
تمام کاری که باید بکنید این است که آن‌ها را امتحان کنید و آن ابزاری که بیشتر نیازهایتان را بر‌طرف می‌کند را انتخاب کنید. برخی از مواردی که باید در نظر بگیرید:
– سه پلتفرم هوشمند بزرگ سئو (SEMrush, Ahrefs, Serpstat) با مشخص کردن اندازه‌ی سختی یک کلید واژه، به شناسایی کلمات کلیدی که تفاوت کمتری دارند کمک می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین به شناسایی معنی کلمه‌ی کلیدی کمک می‌کنند.
– ابزارهای آنالیز متن و پردازش-زبان-طبیعی کمتری مثل Watson™ Natural Language Understanding می‌توانند موجودیت، دسته‌بندی و مفهوم هر قسمت از محتوا را بیرون بکشند.
– شبکه‌ها و ابزارهای رسانه‌های اجتماعی فرصت تحلیل کلمات کلیدی را برای تحقیق در مورد زبان طبیعی، ترندها، زمینه‌ی کلمات کلیدی و غیره را فراهم می‌کنند. هم‌چنین تعدادی از ابزارهای غیر سئویی هم آگاهی خوبی از کلمات کلیدی به شما می‌دهند. برای مثال Hashtagify به شما کمک می‌کند هشتگ‌های مرتبط را پیدا کنید، مثل مفاهیم مرتبطی که می‌توانید در محتوایتان پوشش دهید. و هم‌چنین یک تحلیل از ترندها را ارائه می‌دهد که محبوبیت موضوع اصلیتان را نشان می‌دهد.
Click here to enlarge
منبع : [فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]
[فقط اعضاي سايت مي توانند لينک ها را ببينند. ]