گردشگری

جاهای دیدنی کهک قم کجاست؟

وقتی کسی قصد سفر به قم را دارد اغلب ماه جنبه ی مذهبی و زیارتی سفر به قم را در نظر می‌گیریم. چرا که اکثر تصورات اینگونه است که قم استانی کویری بوده و آب شوری دارد و سرسبزی و زیبایی طبیعی خاصی در آن در ذهن نداریم و فقط از جهت زیارت حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و مرکزیت معنوی قم این شهر در ایران مطرح است. اما در دل این کویر پهناور منطقه ای وجود دارد که از آب و هوای بسیار عالی و طبیعت بکر و سرسبز برخوردار است که تعجب هر بازدید کننده‌ای را برمی‌انگیزد.

کهک نام بخشی ییلاقی در استان قم است که منطقه پرآب و سرسبزی است. همچنین این منطقه علاوه بر آن از اهمیت تاریخی ویژه ای نیز برخوردار است که بیش از پیش کنجکاوی هر فردی را به شناخت آن برانگیخته می‌کند. در این مقاله می خواهیم در مورد بخش کهک هر چه می دانیم را با شما در میان بگذاریم و با زیبایی ها و نقاط گردشگری آن آشنا شویم. به همین جهت در ادامه با ما در وبسایت قصریاب همراه باشید.

شهر خیاطان ایران زمین

کهک یکی از شهرستانهای استان قم می باشد. این شهر از توابع شهرستان قم محسوب شده و در مرکز بخش کهک قرار گرفته است. جمعیت شهر کهک با توجه به سرشماری سال ۸۵ کشور، چیزی حدود ۲۸۰۰ نفر بوده که اغلبشان در این منطقه به کشاورزی مشغول هستند. البته مردم این منطقه در خیاطی نیز تبحر ویژه‌ای دارند که از آن بیشتر به عنوان شغل دوم استفاده می شود.

از جمله روستاهای پیرامون کهک نیز می توان ؛ وشنوه ، فردو ، قبادبزن ، دستگرد ، میم ، تیره ، ورجان ، بیدهند ، شاه اسماعیل ، خورآباد ، خاوه ، صرم  و … را نام برد که اکثرشان از سرسبزی و طبیعت زیبایی برخوردار هستند.

خانه ملاصدرا حکیم بزرگ ایران

در بالا اشاره کردیم که منطقه و شهر کهک نتنها از جهت طبیعی و آب و هوا ، بلکه از نظر تاریخی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این منطقه به عنوان تبعیدگاه ملاصدرا هم یاد می‌شود چرا که ۱۵ سال محل زندگی این حکیم و فیلسوف ایرانی بوده. ملاصدرا فیلسوف قرن ۱۱ هجری بود که فلسفه اشراق را به نهایت اوج خود رساند.

ماجرا هم از این قرار بوده که ایشان به دلیل آزار و اذیت متعصبان در شیراز از آن شهر مهاجرت کرده و به منطقه کهک آمده .خانه ی وی در محله ی چال میدان کهک واقع است. خانه ای که وی در آن 15 سال به تفکر و عبادت می‌پرداخت. ساختمان زیبای این خانه در میان یک باغ بزرگ قرار گرفته و دارای سقف بلند و گنبدی شکل است. قدمتاین بنا نیز  به دوران صفویه می‌رسد که اگر به این منطقه سفر کنید می توانید از آن نیز بازدید داشته باشید.

اگر قصد سفر به شهر قم را دارید و علاوه بر زیارت حرم حضرت معصومه (ص) میخواهید بازدیدی هم از بخش ییلاقی کهک قم داشته باشید ، وبسایت قصریاب می تواند بزرگترین راه حل برای دغدغه ی اسکان یابی شما باشد. شما عزیزان و دوستان می توانید از طریق وبسایت قصریاب از راه دور و قبل از سفر خود محل اسکان مورد پسند خود را در شهرهای مقصد سفر ، انتخاب و نسبت به اجاره سوئیت در قم اقدام نمائید. از این طریق شما می توانید راحتی و زمان بیشتر را در سفر تجربه نمایید.

از دیگر دیدنی های منطقه زیبای کهک قم

غار وشنوه

بخش کهک بخشی ییلاقی است. یعنی از منطقه ای کوهستانی تشکیل شده. روستا های موجود در این منطقه نیز در محیط کوهستانی و در دامن کوه ها قرار گرفته اند که از زیباترین روستاهای موجود در قم می باشند که سالیانه گردشگران زیادی از آن ها بازدید می‌کنند. روستای وشنوه نیز یکی از این روستاها است که در ۶۰ کیلومتری شهر قم قرار گرفته است. در نزدیکی این روستا غاری هم با همین نام وجود دارد که در نوع خود بسیار کم نظیر و زیباست که در مقاله‌ای بسیار مفصل به این روستا و غار وشنوه ، در همین سایت پرداخته ایم که برای مطالعه کامل می توانید به آن مراجعه نمایید.

غار وشنوه

منطقه ییلاقی کهک قم

این منطقه کوهستانی و سرسبز علاوه بر زیبایی و سرسبزی منطقه اش ، دارای چشمه های فراوان و از این جهت آب شیرین و گوارا نیز هست. همین دلایل سبب شده که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این ناحیه اتفاق بیفتد و به طبع آن مسافران زیادی اخیراً به این منطقه سفرکرده و از آن بازدید میکنند.

عصارخانه کهک قم

این بنا یک بنای صنعتی تاریخی است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. عصارخانه کهک در محله چال میدان این شهر قرار گرفته که در کنار آن آثار تاریخی دیگری نظیر خانه تاریخی ملاصدرا ، مسجد جامع و بخشی از بازار و میدان کهنه قرار گرفته اند.

تپه تاریخی صرم

تپه تاریخی است که در ۱۵ کیلومتری از شروع به شرقی جاده کاشان در بخش کهک و در بین روستاهای خورآباد و صرم قرار گرفته است. این تپه به صورت طبیعی از جمع شدن رسوبات شنی به مساحت ۱۹۲ * ۱۱۵ و ارتفاع ۶۰ متر در نزدیکی محوطه استقراری شمشیر گاه قرار گرفته و در اکتشافات آن بسیاری لوازم و ابزار تاریخی پیدا شده است.

 در سال ۷۵ بلدوزر های راهسازی در حال تخریب این مکان بودند که با گزارش مردمی این تخریب توسط میراث فرهنگی استان متوقف شد.

روستای فردو

این روستا در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر کهک و در ۴۷ کیلومتری جنوب قم قرار گرفته. طبیعت زیبا ، پر از چشمه و سرسبز این روستا که هیچ شباهتی به قم ندارد ، از جنوب غربی به کوه چال ، از جنوب شرقی به کوه عبدالوهاب و از شرق به کوه سلطان سعید شاه محدود شده است. فردو نامی است برگرفته از واژه ی فردوس و نشان از طبیعت زیبا و بکر این منطقه دارد. روستای فردو به دلیل کوهستانی بودن و ارتفاع بالا ، آب و هوای بسیار خنک و مطبوعی را نیز دارد.

روستای فردو

روستاهای ابرجس ، کرمجگان و بیدهند

این روستاهای بسیار سرسبز و خوش آب و هوا روی خط شمال به جنوب در یک امتداد هستند. اینروستا ها هر سه در کنار یک رودخانه فصلی به نام دره باغ واقع شده اند. بسیاری از گردشگران در فصل زمستان به این مناطق ، مخصوصاً گردنه گروس در شمال آبادی بیدهند سفر می‌کنند. تماشای این طبیعت از بلندی‌های گروس مخصوصاً در زمستان بسیار جذاب و دیدنی است.

آتشکده کرمجگان

بنایی بسیار ساده و کوچک اما با قدمت تاریخی بسیار که زمان ساخت آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد و در روستای کرمجگان واقع شده. این جاذبه تاریخی در سال ۸۲ با شماره ۸۶۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تحریریه لیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا