گردشگری

فرحزاد تهران كجاست

تهران شهری است بزرگ و پر از دود ودم و مردم شهر ومسافران به دنبال محلی خوش آب وهوا هستند تا چند ساعتی را در روز تعطیل در آن بگذرانند. حالا تصور کنید روز تعطیل است و علاقمند به رفتن به یکی از تفرجگاه های فوق العاده ی تهران هستید. از ما می شنوید ، قطعا فرحزاد برای شما بهترین گزینه است. اما فرحزاد کجاست ؟ چرا اینقدر محبوب شده است؟

اگر جزو کسانی هستید که زیاد به تهران سفر می کنید ، حتما نام «فرحزاد» را از دوستان وآشنایان خود شنیده اید. جالب است بدانید که تا چند دهه پیش ، فرحزاد به عنوان مسیر پیاده روی تا امامزاده داوود محسوب میشد. اما امروزه بیش از ده سال است که این منطقه به عنوان یکی از مهم ترین تفرجگاه ها ی شهر تهران خودنمایی می کند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که استقبال مردم از باغ رستوران های فرحزاد تهران به گونه ای است که شب ها به سختی میتوان جای پارک برای خودرو یافت. بسیاری از مردم ، یکی از چالش های گردش در این منطقه را پیدا کردن جای پارک خوب میدانند.

فرحزاد این بهشت زیبای موجود در تهران ، خود از سه محله تشکیل شده به نام های ؛

  • محله ی فرحزاد بالا که در شمال اتوبان یادگار امام قرار گرفته
  •  محله ی فرحزاد پایین که در جنوب اتوبان یاد گار امام است
  •  محله ی امامزاده

بخش های مختلف فرحزاد تهران

بخش شمالی فرحزاد ، در نهایت به دامنه ی ارتفاعات رشته کوه البرز میرسد. این بخش در ارتفاع حدود 1800 متر از سطح دریا قرار گرفته و میشود گفت آخرین نقطه ی شمال شهر تهران به حساب می آید. بخش غربی فرحزاد نیز به دره و رودخانه ی فرحزاد میرسد و این ناحیه از دامنه های البرز تا بزرگراه یادگار امروز وسعت دارد. از بخش شرقی نیز خیابان گلپاد و جاده قدیم امامزاده داوود و  همچنین مرز میان شهرک های مسکونی و تپه های مشرف به منطقه فرحزاد، به عنوان مرز شرقی شناخته می گردد.

مسیر های دسترسی به محله فرحزاد

دسترسی از بزرگراه یادگار امام، جاده فرحزاد و بلوار فرحزادی شهرک غرب است. در چند دهه ی گذشته مردم شهر در فصل تابستان به دلیل توتستان های بسیار خوشمزه ی فرحزاد به اینجا می آمدند. فرحزاد در گذشته به صورت روستایی برسر مسیر جاده ی امامزاده داوود قرار گرفته بوده و به مرور زمان با پیشرفت و بزرگ شدن تهران تبدیل به یکی از محله های تهران شده است.

خیلی ها گمان میکنند که اسم این محل به دلیل خوش آب و هوا بودن فرحزاد به معنی افزایش فرح و شادی گذاشته شده اما درستش این است که نام این محل فره زاد به معنی توشه ی عظیم بوده چرا در این منطقه آب فراوان پیدا میشده.

عباس اقبال در مورد فرحزاد متنی نوشته که جالب است با هم بخوانیم : « فرحزاد قریه دیگری است در شمال غربی طهران بین تجریش و کن . نام این قریه نیز در کتاب منطقه الطالبیه آمده به به شکل فرزاد که املا صحیح قدیم آن فره زاد بوده و بعدها این اسم به صورت فرح زاد درآمده که به معنای محل زایش و پیدایش شادی است ».

در این منطقه ی خوش آب و هوا و توریسیتی چیزی حدود 20 هزار نفر جمعیت زندگی میکنند، پس علاوه بر قدیمی های روستای فرحزاد که هنوز هم در این منطقه هستند اقوام دیگری نیز به این منطقه مهاجرت کرده  مانند ترک زبانان قزوینی ها و قوچانی ها.

گذشته ی فرحزاد

در گذشته ، تابستان ها، جمع کثیری از اهالی تهران برای فرار از گرما به فرحزاد می آمدند و با کرایه کردن خانه یا باغچه ای در این منطقه  سکونت می کردند و حتی عده ای در فضای باز چادر می زدند و تعطیلات تابستان را بدین ترتیب می گذراندند.

نکته دیگری که از فرحزاد در خاطرات تهرانیان قدیم ثبت شده است، امر گذرگاهی فرحزاد برای زوار امامزاده داوود بود که ایستگاه اصلی آن سفر زیارتی، همین آبادی مذکور بود. زیارت کنندگان شب را در این محل می گذارندند و صبحگاهان با اجاره کردن الاغ و قاطر به سمت امامزاد داوود عزیمت می کردند.

مهاجرت موقت تهرانی ها و مقام ایستگاهی فرحزاد سبب رونق ، داد و ستد کسبه آن آبادی می شد. بنابراین تابستان برای اهالی فرحزاد منبع درآمد و ثروت بود و این خصوصیت موجب سکونت دائم جمعی مهاجر در آنجا شده که در قیاس با دیگر آبادی های شمیران نظیر آهار و شکراب که به سبب بن بست بودن راه، مهاجر پذیر نیستند و دارای ساکنانی با نژادی واحد هستند، فرحزاد را کاملا متمایز کرده بود.

فرحزاد در شب های اخیر

شب های فرحزاد بسیار زیباست به ویژه شب های تابستان. مردم در این شب ها برای رهایی از دغدغه های شهر و شلوغی ودود و دم و استفاده از محیطی آرام و آزاد به این محل می روند. فرحزاد پر از قهوه خانه ها ی زیبا  و رستوران سنتی است و برعکس دیگر مناطق تفریحی توریستی شمال شهر تهران یعنی دربند و درکه ، آنچنان کوه بلند و طبیعت سرسبزی ندارد. از بزرگراه یادگار که وارد خیابان فرحزاد میشویم کلی تابلو رنگارنگ و نورانی از تبلیغ رستوران ها و باغ ها و قهوه خانه ها میبینیم و دستفروشانی که کنار خیابان بساط کرده اند.

خیابان های کوچک فرحزاد همیشه پر از ترافیک است و با عبور از آن جوانانی را میبینید که شما را به داخل رستوران خود دعوت میکنند و یا در حال راهنمایی برای پارک خودرو مهمانان خود هستند. شلوغی این محله به خصوص در روز های اخر هفته است که خانواده ها و یا جمع های جوان برای گذراندن اوقات خوش به اینجا می آیند.

دسترسی‌های مهم محله فرحزاد

محدودیت ترافیکی »  این محله هیچ نوع طرح زوج و فرد و طرح اصلی ندارد.

اتوبوس و تاکسی »  نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به محله فرحزاد، در سه‌راه فرحزاد که در بزرگراه یادگار امام است، قرار دارد. البته از طریق ایستگاه‌های اتوبوس واقع در دیگر محلات تهران از جمله محلات سعادت‌آباد و شهرک غرب نیز می‌توان به‌ فرحزاد دسترسی پیدا کرد..

پمپ بنزین » پمپ‌بنزین فرحزاد در بلوار یادگار امام شمالی بعد از تقاطع نیایش قرار دارد.

دسترسی به مترو » ایستگاه متروی میدان صنعت نیز نزدیک‌ترین ایستگاه به بلوار فرحزادی است که پس از بیرون آمدن از ایستگاه می‌توانید به‌وسیله‌ی تاکسی به محله فرحزاد برسید.

مراکز خرید اصلی فرحزاد تهران

مرکز خرید میلاد نور » این مجتمع یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید این منطقه است. تاریخ ساخت آن به سال ۷۸ برمی‌گردد و بالای ۳۰۰ باب مغازه دارد.

مرکز خرید آرن » این مرکز در شهرک غرب بلوار فرحزاد قرار دارد. دارای بیش از ۶۰ برند پوشاک و ایستگاه‌های خوراکی و نوشیدنی متنوعی است.

مرکز خرید آپال » مرکزی تجاری فرحزاد است و نرسیده به بزرگراه یادگار امام قرار دارد. این مرکز بیش از ۵۵۰ واحد تجاری را دارا می‌باشد.

مرکز خرید نور » مجتمعی بزرگ که یک طبقه آن مخصوص طلا و جواهر و طبقه دیگر مخصوص سرویس خواب و لوازم‌خانگی است.

رستوران های خوب با قیمت متوسط  در فرحزاد تهران

رستوران نمونه »  بلوار شهید فرحزادی- بالاتر از تقاطع یادگار امام- نبش میدان- پلاک 91.

رستوران خانوادگی سالار فرحزاد » بلوار شهید فرحزادی- بالاتر از تقاطع یادگار امام- نرسیده به کوچه آبشار.

باغچه خانوادگی عرشیا  » بلوار شهید فرحزادی- بالاتر از تقاطع یادگار امام- بالاتر از کوچه آبشار

باغچه سنتی میلاد  » بلوار شهید فرحزادی- بالاتر از تقاطع یادگار امام- خیابان آبشار- به سمت دره فرحزاد.

رستوران باغچه خانوادگی امپراطور » بلوار شهید فرحزادی- بالاتر از تقاطع یادگار امام- کوچه آبشار- دره فرحزاد.

رستوران خانوادگی صحرا  » بلوار شهید فرحزادی- بالاتر از تقاطع یادگار امام- کوچه آبشار- دره فرحزاد.رستوران باغچه خانوادگی حسین » بلوار فرحزادی، بالاتر از بزرگراه یادگار امام، رو به روی کوچه آبشار، پلاک80.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا