گردشگری

قلعه بابک خرمدین کجاست

حتماً اسم قلعه بابک این شخصیت مشهور تاریخی ایران را شنیده اید. این قلعه ی زیبا و اعجاب انگیز در نزدیکی شهرستان کلیبر و در ۱۳ کیلومتری از آن قرار گرفته است. اگر می‌خواهید از تبریز به قلعه بیاید هم، باید فاصله حدود سه ساعته را طی کنید تا به آن برسید. اگر به تصاویر این قلعه دقت کنید متوجه ارتفاع و سختی رسیدن به قلعه خواهید شد ولی نگذارید این مسیر سخت شما را بترساند. زیبایی ها و منظره های اطراف قلعه به قدری پر ابهت و دل انگیز است که به هنگام رسیدن به آن خواهید گفت : به سختیش می ارزید.

قلعه ی تاریخی و پر رمز و راز بابک خرمدین ، در ارتفاع ۲۳۰۰ متری ساخته شده و موقعیت بسیار استراتژیکی دارد. به طوری که اطراف قلعه دره های عمیقی به عمق ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر قرارگرفته و تسخیر این قلعه را غیرممکن به نظر می رساند.

دسترسی به قلعه بابک

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم قلعه درفاصله ی 3 ساعته از تبریز قرار گرفته و همچنین اگر بخواهیم از اهر به آن برویم یک ساعت و نیم فاصله دارد. برای رسیدن به این قلعه ابتدا به تبریز بروید و سپس به سمت کلیبر حرکت کنید. پس از نزدیک شدن به کلیبر قلعه بابک با جاده کلیبر حدود ۳ کیلومتر فاصله دارد.

دسترسی به قلعه بابک

مسیر حرکت به قلعه

کلیبر شهری است کوهستانی که در دامنه ی کوه به وجود آمده و اطراف آن را جنگل فرا گرفته است. اگر در شهر کلیبر باشید و آدرس قلعه بابک را بپرسید ، شما را به جادهای هدایت می‌کنند که به جاده ی قلعه بابک معروف است و این جاده آسفالت هم هست. اگر جزو علاقمندان به طبیعت گردی هستید و می‌خواهید پیاده تا قلعه بروید در بین این مسیر یک جاده خاکی هست که میتوانید از آن برای پیاده رفتن استفاده نمایید. اگر نه ! می‌توانید با خودرو خود همین مسیر آسفالت را ادامه دهید. در نهایت به محلی می‌رسید که جاده ی آسفالت و خاکی به هم می‌رسند. از اینجا به بعد دیگر مسیر ماشین رو نیست و چه بخواهید و چه نخواهید ادامه مسیر باید پیاده روی کنید.

در مسیر حرکت شما به سمت قلعه بابک دستفروشان محلی را می‌بینید که آب و نوشیدنی های خنک را می‌فروشند. مسیر پیاده روی را آنقدر ادامه می دهید که به محلی برسید که به چشم معروف است. البته گول اسم آن را نخورید. چشمه ای در کار نیست. فقط آب باریکه ی کوچکی است که می‌توانید در کنار این آب کمی استراحت کنید و سپس به ادامه مسیر بپردازید.

قلعه بابک خرمدین

امکانات در مسیر

از این محل به بعد مسیر اصلی شروع می‌شود که شیب بیشتری دارد و بالا رفتن از آن سخت است البته این را هم اضافه کنم که چند وقتی هست که در این قسمت پله های سیمانی ای ساخته اند که موجب شده هر کسی با هر توان جسمی بتواند از آن بالا رود و ازقلعه بازدید نمایید. دوباره به راه می افتیم و بعد از کمی بالا رفتن از پله های سیمانی کافه ای را مشاهده می‌کنیم که درمقابل منظره ی بسیار دیدنی ای ساخته شده و نیمکت ها و سایه بان های خوبی دارد که می توانید از چای و نوشیدنی های خنک آن استفاده نمایید. از اینجا به بعد تعداد کمی پله می ماند تا اینکه به پای قلعه بزرگ بابک خرمدین برسید.

بابک خرمدین که بود؟

بابک خرمدین که قلعه‌بابک اسم خود را از این شخص گرفته ، رهبر اصلی گروه بزرگی از مبارزان ایرانی به نام خرمیه بود که پس از مرگ ابومسلم خراسانی بر علیه حکومت و خلیفه عباسی قیام کردند. این گروه در دوران خلافت عباسیان منطقه آذربایجان را مرکز قیام خود قرارداده و این ناحیه را ناحیه ای خطرناک برای حکومت عباسی کردند و سالها به مبارزه علیه آنها پرداختند.

به گفته بسیاری از تاریخ دانان مبارزات بابک خرمدین اساس مذهبی داشته و از ماهیت ضد عربی ایرانیان نیز در آن عصر برخوردار بوده است. البته باید گفت خرمدینان قبل از بابک هم بودند و در شهرهای مختلف به صورت پراکنده زندگی می کردند. آن ها پیش از بابک هم به مبارزه با عباسیان پرداخته و دست به شورش زده بوده. بابک در زمان جوانی به گروه خرمیه  پیوست و در نهایت مورد توجه فرمانده آنها قرار گرفت. به این شکل بود که پس از مرگ او خود فرمانده خرمدینان شد.

بابک خرمدین ، وطن پرست و آزاده

در کل باید گفت بابک شخصی وطن پرست بود که در حدود ۲۰ سال با عباسیان مبارزه کرد که این مبارزات از دوران مامون تا دوران معتصم طول کشید . بابک خرمدین  سرانجام  از افشین یکی از فرماندهان ایرانی معتصم شکست خورد. ابه همین جهت افشین در تاریخ  به عنوان یک خیانتکار به ایران شناخته می شود  .بعد از کشته شدن بابک خرمدین گروه‌هایی از خرمدینان باقی ماندند و تا قرن یازدهم نیز به گفته برخی به مبارزه پرداختند.

چرا باید به قلعه بابک سفر کنیم؟

این قلعه ی حیرت انگیز تاریخ بسیار قدیمی ای داشته و در دوران ساسانی ساخته شده است. این قلعه از آن زمان همچنان پابرجاست. خوبی بازدید از آن هم این است که هم طبیعت گردی و پیاده روی می کنیم و هم آثار تاریخی می‌بینیم.  باید توجه کنید که در این منطقه سفال ها و سکه هایی پیدا شده اند که مربوط به قرن ۷ هجری هستند. این قلعه ی مرتفع در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید.

علاوه بر توضیحات بالا این ناحیه محل شروع جنگلهای ارسباران است و سرسبزی و طبیعت فوق العاده ای دارد. شما عزیزان میتوانید اگر گرسنه شدید در غذاهای سنتی شهرستان کلیبر نیز استفاده نمایید که قبل وبعد از سفر به قلعه در شهر امکان پذیر است. اگر از سمت  کلیبر به  طرف  قلعه حرکت کنید در راه می توانید چادرهای عشایر شاهسون را نیز ببینید و همچنین در مسیر از مناطق سرسبز دیگر نیز لذت ببرید. در بالای قلعه نیز چشم انداز جنگل های ارسباران در زیر پای شما قرار خواهد گرفت.

چرا باید به قلعه بابک سفر کنیم؟

یک شب ماندن در کلیبر به کمک وبسایت قصریاب

اگر قصد سفر به شهرستان های تبریز و کلیبر را برای اجاره سوئیت در تبریز یک شب ماندن در این شهرها را دارید، وبسایت قصریاب در کنار شما عزیزان از این طریق می‌توانید بهترین سوئیت ها و ویلاهای موجود در شهرهای مقصد سفر خود را بیابید و از راه دور ، قبل از سفر خود، از طریق قصریاب  آن را رزرو کنید. با این روش دیگر دغدغه ی اسکان یابی در شهرهای مختلف را نخواهید داشت.

معماری قلعه بابک در ارتفاع

از این قلعه که بسیار تخریب شده ، می توانید از مسیر پر پیچ و خم  وابهت  خود قلعه که در ارتفاع بلندی ساخته شده لذت ببرید. البته در سال‌های اخیر بخشی از قلعه را مرمت کرده اند. اما بخش های دیگر آن هنوز دست نخورده باقی مانده است.

قلعه بابک ، قلعه ای بسیار استراتژیک در زمان خود بوده. در این نوع قلعه ها فقط  یک ورودی وجود دارد. در دو طرف دروازه ورودی دو برج وجود دارد که در زمان حیات قلعه مکان نگهبانی از قصر بوده. در چهار طرف قلعه نیز چهاربرج وجود داشته که حالت استوانه ای دارند. پس از عبور از دروازه وارد دالان باریکی می‌شوید که در یک طرف آن دره قرار گرفته است. در مرکز قلعه یک تالار وجود دارد که در کناره‌های آن ۷ اتاق ساخته شده  و این اتاق‌ها به تالار اصلی قلعه راه دارند. کلیت ساختمان قلعه در دو طبقه ساخته شده اما در بعضی نقاط هم سه طبقه است که امروزه راه‌های  پله های طبقه سوم به کلی از بین رفته است.

در بخش شرقی قلعه بابک که بیشتر سالم مانده اتاق‌ها و آب انبارها قرار دارند. بخش غربی آن نیز که تقریبا ویران شده به نظر بخش مرتفعی نسبت به دیگر بخش‌ها  است که نگهبان ها در آن نقش همه چیز را از درون قلعه زیر نظر می‌گرفتند. قلعه بابک طی سالیان گذشته چندین بار و به طرق مختلف مرمت شده اما هیچ کدام از این مرمت  و بازسازی ها کامل نبوده ، چرا که مرمت این بنای تاریخی به دلیل شرایط جغرافیایی و صعب العبور بودن کار ساده ای نمی باشد.

در کدام فصل به قلعه‌بابک سفر کنیم؟

در سفر به این مکان باید دو چیز را در نظر بگیرید ؛ اول این که قلعه در محلی کوهستانی و سرد واقع شده و با توجه به مسیر سخت آن فصل‌های سرد و برفی اصلاً مناسب حضور در آن نیست.  دوم هم اینکه چون مسیر پیاده روی طولانی  ای دارد ، به همین جهت گرمای شدید و آفتاب تند می تواند طاقت فرسا باشد. پس باید در زمان‌هایی که هوای معتدلی در این جا حاکم است به آن سفر کنیم. از فروردین تا اوایل خرداد و از شهریور تا اواخر مهر از جمله بهترین زمان ها برای سفر به این قلعه می باشد.

دیدنی های دیگر در حوالی قلعه بابک

درفاصله ی یک ساعته از قلعه بابک ، منطقه گردشگری آینالو قرار گرفته که یکی از بهترین قسمتهای جنگلهای ارسباران محسوب می‌شود. این جنگل علاوه‌ بر آهو و مارال وحشی یک عمارت زیبا دارد که از دوران قاجار به یادگار مانده است با نام عمارت آینالو.

دیگر قسمت نزدیک به قلعه بابک پس از عبور از چند روستا ، دره مکیدی است که یک جنگل بسیار زیبا از درختان میوه و پرندگان زیباست. در این جنگل و استراحتگاههای آن می‌توانید روز خوبی را سپری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا