دکوراسیون

چیدمان مبل کلاسیک در پذیرایی

چیدمان مبل کلاسیک در پذیرایی، معمولا برای چیدمان باید یک قسمت را به عنوان نقطه کانونی خانه در نظر بگیرید و بعد کار را از آنجا آغاز کنید. یعنی یک قسمت بزرگی از مبلمان را روبروی نقطه کانونی قرار دهید و بقیه قسمت ها را به همین منوال تکمیل کنید و سعی کنید مبل ها از دیوار به اندازه کافی فاصله داشته باشد که افراد بتوانند از پشت آن رفت و آمد داشته باشند. فاصله ی مبل ها از هم دیگر نه خیلی زیاد باشد که افراد نتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و نه آنقدر نزدیک باشند که دچار مشکل شوند.

چیدمان مبل کلاسیک در پذیرایی

اینکه چگونه عناصر مختلف را در طراحی یک دکوراسیون بصورت مناسب، زیبا و چشم‌نواز در کنار یکدیگر بچینید، نیازمند دانستن نکات و داشتن مهارت‌هایی است. برای چیدمان مبلمان با توجه به تصمیمی که در خصوص طراحی دکوراسیون منزلتان گرفته‌اید، و یا تاکیدی که بر استفاده از سبک خاصی از مبلمان دارید و یا اینکه تصمیم دارید تا از سبک خاصی از انواع سبک دکوراسیون‌های موجود در طراحی و دیزاین منازل استفاده کنید؛ می‌توانید روش‌های مختلفی را بکار بگیرید.

دانستن این نکته که چه نوع سبکی از انواع سبک دکوراسیون‌ها در طراحی و دیزاین منازل، مناسب با سلیقه و متناسب با نیاز‌های شما باشد، گامی بلند برای گرفتن تصمیمی در خصوص نحوه‌ی چیدمان منزل خواهد بود.

شاید از نگاه برخی از افراد چگونگی چیدن مبل کار آسانی است و نیاز به توجه خاصی ندارد، اما باید دقت داشت که رعایت برخی از نکات و در نظر گرفتن موارد کوچک اما مهم، به شما کمک می‌کند تا چیدمان مبل کلاسیک یا هر مدل مبل دیگری در خانه به گونه‌ای انجام شود که اولاً فضا را خیلی شلوغ نکند و ثانیاً مبل زیبایی خود را بهتر نشان دهد.

به طور کلی هدف از چیدمان اصولی مبلمان این است که افراد به راحتی و با فاصله مناسب از همدیگر بتوانند بنشینند و صحبت کنند. رفت و آمد بین مبلمان و میزها راحت باشد و هنگام راه رفتن مدام به وسایل منزل برخورد نکنیم. پذیرایی از مهمانان برای صاحبخابه راحت باشد و مجبور نباشد میز عسلی ها را جا به جا کند.

مهمانان احساس آرامش کنند و به وسایل پذیرایی روی میزها دسترسی داشته باشند. فرقی ندارد خانه شما کوچک باشد یا بزرگ با رعایت نکات اصولی در چیدمان پذیرایی و مبلمان می توانید یک فضای صمیمی و دلنشین برای خود و مهمانانتان فراهم آورید.

اولین نکته در نحوه چیدمان مبل کلاسیک در پذیرایی توجه به نقطه کانونی یا همان مرکزی است که می‌خواهد مورد توجه بیشتری قرار گیرد. به طور مثال برخی از افراد دوست دارند که نقطه مورد توجه در پذیرایی، شومینه باشد یا برخی مایل‌اند که تلویزیون یا کتابخانه در پذیرایی مورد توجه قرار گیرد، برخی هم مایل‌اند پنجره و فضای دید بیرون، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. حال با توجه به اینکه نقطه کانونی و مورد توجه در پذیرایی مشخص شد باید چیدمان مبل آغاز شود.

در چیدمان مبل کلاسیک دقت کنید که بزرگ‌ترین تکه مبل را اول از همه جانمایی کنید، مثلاً مبل سه نفره را ابتدا در جای خود قرار دهید و سپس بقیه مبل‌ها را با توجه به آن بچینید. معمولاً اگر بخواهید پذیرایی شما حالت رسمی داشته باشد باید تقارن را در آن در نظر بگیرد، بدین صورت که بزرگ‌ترین مبل کلاسیک را روبه­روی نقطه کانونی انتخاب‌شده قرار دهید(تلویزیون، شومینه یا پنجره) و بقیه مبل‌ها را طبق همین الگو به صورت متقارن در کنار بزرگ‌ترین تکه مبل بچینید.

اگر بخواهید اتاق پذیرایی غیر رسمی و دوستانه‌تری داشته باشید سعی کنید تقارن‌ها را کمتر کنید و کمی بی‌نظمی در چیدمان به چشم آید. البته در نظر داشته باشید که منظور از بی‌نظمی نامرتب بودن نیست بلکه بدین معناست که دکوراسیون به‌صورت خشک و خطی چیده نشده باشد.

چیدمان مبل کلاسیک در پذیرایی مستطیل شکل

امروزه بیشتر خانه‌ها دارای پذیرایی مستطیل شکل هستند و باید در چیدمان مبل دقت کافی کنند زیرا چینش اشتباه می‌تواند پذیرایی‌هایی با عرض کم را باریک‌تر نشان دهد و از زیبایی ظاهری خانه بکاهد. یکی از نکات مهم چیدمان مبل کلاسیک در پذیرایی مستطیل شکل توجه به رنگ‌های هم‌طیف است یعنی بهتر است مبل کلاسیک با دکورهای اطراف در یک طیف رنگی باشند و به نوعی همگونی رنگ داشته باشند.

باید توجه کنید که در پذیرایی‌های مستطیل شکل کوچک مبلمان کلاسیک را در مرکز نور قرار دهید و آن نقطه بیشترین میزان نور اتاق را داشته باشد. در نظر گرفتن مسیر رفت‌وآمد جزء نکاتی است که باید به آن بسیار توجه شود زیرا در پذیرایی‌های مستطیل شکل همه چیز در یک راستا قرار دارد و ممکن است مزاحم تردد شود. چیدمان مبل کلاسیک در پذیرایی مستطیل شکل باید به گونه‌ای باشد که تردد در اطراف چیدمان به راحتی انجام شود.

سعی کنید در کنار مبل کلاسیک از صندلی‌های دیگری استفاده نکنید زیرا این کار باعث شلوغ شدن فضا می‌شود. اگر در فضای مستطیل شکل خود جا به اندازه کافی دارید می‌توانید چیدمان مبل کلاسیک نُه نفره را به خوبی اجرا کنید. معمولاً چیدمان مبل کلاسیک نُه نفره به این صورت است که کاناپه سه نفره روبه­روی نقطه کانونی قرار می‌گیرد و چهار صندلی یک‌نفره روبه­روی همدیگر و در کنار کاناپه چیده می‌شوند. دو صندلی میهمان هم می‌تواند دقیقاً روبه­روی این مبل‌ها قرار گیرد.

در خانه‌هایی که شومینه مرکز کانونی است می‌توان دو صندلی یک‌نفره را در کنار شومینه قرار داد و کاناپه سه نفره و دو صندلی یک‌نفره دیگر و صندلی میهمان را روبه­ روی آن‌ها به صورت منظم چید. در نظر داشته باشید که با توجه به مدل چینش و نوع خانه می‌توانید از یک کاناپه دونفره به جای دو صندلی یک‌نفره استفاده کنید. این موضوع کاملاً سلیقه‌ای بوده و مستقیماً با دکور خانه در ارتباط است.

مواردی که در چیدمان مبل کلاسیک و راحتی نباید انجام دهید

اولین نکته‌ای که در چیدمان مبل کلاسیک و راحتی نباید انجام دهید نزدیکی بیش از اندازه مبلمان با وسایل یا دیوار است. وقتی مبل به وسایل دیگر از جمله میز و صندلی ناهارخوری، دیوار یا دکوراسیون دیگر نزدیک باشد استقلال خود را از دست می‌دهد و هم باعث کاهش زیبایی مبل می‌شود و هم خانه را بسیار شلوغ نشان می‌دهد.

سعی شود بین مبل و تلویزیون به عنوان نقطه کانونی حداقل سه برابر اندازه تلویزیون فاصله باشد. با توجه به فضا و میزان لوازم نیز می‌توانید با کمی جابه‌جایی به فاصله استاندارد برسید. مبلمان حداقل باید یک متر و نیم از میز و صندلی ناهارخوری فاصله داشته باشند.

سعی کنید چیدمان مبل کلاسیک و راحتی شما به‌گونه‌ای باشد که فاصله هر مبل با مبل دیگر بیشتر از 2.5 متر نشود زیرا ارتباط گرفتن و صحبت کردن بین افراد کمی دشوار می‌شود. بهتر است در چیدمان مبل کلاسیک و راحتی از فرش کوچک استفاده نکنید، اندازه فرش متناسب با فضای بین مبل و اندازه مبل باشد.

ردیفی چیدن مبل‌های کلاسیک می‌تواند از زیبایی آن بکاهد سعی کنید تا می‌توانید از ردیفی چیدن مبل پرهیز کنید. در نهایت تا جایی که امکان دارد و فضا به شما اجازه می‌دهد سعی کنید تلویزیون نقطه کانونی نباشد و فضای تلویزیون از فضای چیدمان مبل کلاسیک و راحتی برای پذیرایی میهمان جدا باشد.

چیدمان و طراحی مبل تاثیر بسیار زیادی در جذابیت و راحتی فضا دارد. برخلاف تصور افراد با چیدمان هنرمندانه و خلاقانه مبلمان در پذیرایی مستطیل شکل هم می‌توان از فضا و امکانات موجود بیشترین استفاده را برد.

امیدواریم از خواندن این مطلب از سایت لیدی فروم لذت برده باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا