دکوراسیون

طراحی داخلی کلاسیک

طراحی داخلی کلاسیک، سبک کلاسیک در معماری داخلی بر اساس نظم، تقارن و تعادل است. سبک کلاسیک همان سبک سنتی غربی است که قدری رنگ و روی عصر معاصر را به خود گرفته است.

طراحی داخلی کلاسیک، دارای جلوه و رنگ طبیعی و گرم می باشد‌. اتمفسرهای موجود در فضا، حس اعتماد و امنیت را به افراد منتقل می کند. افراد در فضاهایی که دارای طراحی کلاسیک هستند، قرار می گیرند دارای حس تسلط در فضا می شوند. در حال حاضر اکثر افراد ثروتمند برای طراحی داخلی منزل و یا محل کار خود به سراغ سبک های کلاسیک می روند.

برخی از افراد که دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک را بیشتر سایر سبک ها می پسندند، در حقیقت این گونه افراد سنت و فرهنگ گذشته ها را در سبک طراحی داخلی جدید، مدرن و کاراکترهایی که در این گونه سبک گذار می باشد، ترجیح می دهند.

در سبک طراحی داخلی اکثراً از مبلمان با رنگ چوب های ماهگونی و گردویی، استفاده می گردد. در سبک کلاسیک، کف اتاق هارا توسط پارکت هایی به رنگ چوب پوشانده و به وسیله فرش های با رنگ گرم، دنجی و زیبایی خانه را چند برابر می کنند. رنگ دیوارها نیز با کاغذ رنگی هایی که رنگ ملایم دارند و طرح های طبیعی روی آن ها زده شده پوشیده می شوند. هم چنین در نقطه مرکزی دیوارها تابلو فرش ها و تابلوهای سنتی قرار می گیرد.

با این کار طرح تابلوها با دیوار ها ادغام شده و روح تازه و گرمی به فضا می بخشد.

اصول طراحی داخلی کلاسیک

تمامی اصول طراحی داخلی کلاسیک، دقیقا بر خلاف اصول طراحی داخلی مدرن می باشد. با این که به روز و مدرن بودن در حال حاضر برای بسیاری از افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما این امر در مورد دکوراسیون و طراحی داخلی کلاسیک، به طور کامل برعکس است. طراحی داخلی کلاسیک یکی از محبوب ترین‌ و زیبا ترین سبک های طراحی و دکوراسیون‌ داخلی می باشد.

به صورت کلی طراحی داخل مدرن و طراحی داخلی کلاسیک، هریک طیف بسیار وسیعی را از سلیقه ها و علایق را در بر خواهد گرفت. به طور معمول افراد، در زمان انتخاب طراحی و دکوراسیون داخلی منزل و یا محل کار خود، از میان این دو سبک، باید موردی را که بیش تر با سلیقه آن ها مطابقت داشته باشد را مورد انتخاب خود قرار دهند. حتی بر اساس نوع علایقی ‌که دارند می توانند جهت دیزاین و دکوراسیون داخلی فضاها، سبک طراحی داخلی مدرن و سبک طراحی داخلی کلاسیک را با یک دیگر ترکیب کنند و آن ها را انتخاب نمایند.

اما اصلی ترین موضوع ما در این مقاله به طراحی داخلی کلاسیک مربوط می شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در خصوص اصول طراحی داخلی کلاسیک توضیحات بیشتری را برای شما شرح دهیم.

مهم ترین‌ اصول در طراحی‌ داخلی کلاسیک

همان طور که در ابتدای متن گفته شد، طراحی داخلی به سبک کلاسیک، از جمله سبک هایی است که در عین قدیمی بودن، دارای جذابیت و زیبایی بسیار زیادی است. این سبک در میان عموم افراد محبوبیت بسیار زیادی را دارا می باشد.

برای بیش تر مردم این گونه ذهنیت ساخته شده که، وسایل جدید و مدرن می تواند جذابیت بسیار زیادی را به یک محیط خانگی می بخشد‌. اما این نوع ذهنیت کاملا نمی تواند مطلق باشد، طراحی داخلی کلاسیک از جمله زیباترین و جذاب ترین طرح ها است که در آن طراحان از زیبا ترین و خارق العاده ترین طرح ها و اثرات ماندگار قدیمی ایده گرفته و آن ها را در یک منزل، به بهترین نحو پیاده سازی می کنند.

اما موردی که در دست یابی به یک طراحی مورد نظر و ایده آل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، رعایت کردن اصول طراحی داخلی کلاسیک است. به صورت کلی مهم ترین اصول طراحی داخلی کلاسیک برقراری توازن و تعادل، در تزئین و طراحی بخش های مختلف را شامل‌ می شود.

از جمله مواری که اهمیت ویژه ای دارد، برقراری توازن و تعامل در فضای خانه است. لازم به ذکر‌ است که رعایت کردن اصل تقارن‌ در طراحی داخلی کلاسیک بیش تر‌ در سالن های پذیرایی مورد توجه بوده و مد نظر قرار می‌ گیرد. اما اصول تقارن در قسمت های دیگر خانه همانند اتاق خواب، آشپزخانه و… خیلی مهم نبوده و می توان در آن ها از طرح های نامتقارن نیز استفاده نمود‌.

برای برقراری توازن و تعادل در اصول طراحی داخلی کلاسیک چه اقداماتی باید انجام شود؟

جهت رعایت اصول طراحی داخلی کلاسیک در ابتدا باید یک نقطه کانونی را در نظر گرفت پس از آن طراحی داخل یک منزل را طبق نقطه کانونی که در نظر گرفته شده است اجرا شود برای درک بهتر این موضوع در ادامه توضیحاتی را برای شما شرح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:

به طور معمول برای ایجاد یک نقطه صمیمی و گرم، که دارای فضایی مملو از آرام برای تک تک اعضای یک خانواده را در طراحی داخلی کلاسیک به همراه داشته باشد، بهتر است نقطه کانونی را از بخاری و شومینه در نظر گرفته شود.

حالا با مورد استفاده قرار دادن چندین صندلی تک نفره، یک ساعت دیواری در سبک کلاسیک، گلدان رومیزی و قاب عکس های بزرگ می توان به طراحی داخلی کلاسیک دست یابی داشت.

البته بعضی از افراد به دلیل این که قرار گرفتن شومینه و بخاری به عنوان نقطه کانونی کلیشه ای شده است، ترجیح می دهند برای این کار نقطه دیگر از منزل را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرند. جهت راهنمایی این دسته از افراد باید گفت که برای رعایت اصول طراحی داخلی کلاسیک و هم چنین انتخاب مناسب و درست نقطه کانونی می توان بر اساس سلایق شخصی، و یا موردهای دیگری مثل پیانو، میز تلویزیون، گذاشتن سه مبل سه نفره بزرگ به همراه یک فرش زیبا در مرکز سالن پذیرایی با یک میز نیز به عنوان نقطه کانونی انتخاب نمود‌.

علاوه بر این ها جهت داشتن یک طراحی داخلی متوازن و متعادل، لازم است که طریقه چیدن مبل ها، فرش ها، لوسترها را نیز به صورت متقارن در دو طرف سالن پذیرایی منزل خود بچینید.

ایجاد احساس مرتفع چیست و چه رابطه ای با اصول طراحی داخلی کلاسیک دارد؟

همان طور که در ابتدای متن بیان شد، یکی از مهم ترین اصول طراحی داخلی کلاسیک، اصل تقارن و تعادل می باشند که جز مهم ترین اصول طراحی داخلی به سبک کلاسیک به حساب می آیند. شایان به ذکر است که اصول طراحی داخلی کلاسیک تنها به این دو مورد خلاصه نمی گردد، بلکه موردهایی تیز وجود دازد که سبب ایجاد احساس مرتفع بودن خانه، از موارد دیگر این اصولات به حساب می آید‌.

ایجاد حس مرتفع بودن خانه در طراحی کلاسیک، به این معنا است که طراحی داخلی به گونه ای صورت می گیرد که سقف خانه بلند تر و بیش تر از آن چه است به نظر برسد‌. جهت این که بتوان این احساس را در طراحی داخلی کلاسیک القا کرد، راه های متنوعی وجود دارد.

از بهترین راه جهت القا احساس مرتفق بودن، بکارگیری ستون ها است. به بیان دیگر می‌ توان گفت ستون ها دارای نقش بسیار مهمی‌ در طراحی داخلی به سبک کلاسیک هستند. به خاطر همین موضوع پیشنهاد می شود در ستون ها در زمان ساخت بنا در حال یا همان سالن پذیرایی قرار بگیرد. چون که در طراحی داخلی کلاسیک این کار به جذابیت و زیبایی فضای خانه می افزاید‌.

البته باید گفت برای جلوگیری از کلیشه ای به چشم آمدن این کار، بکار بردن ستون ها در طراحی داخلی کلاسیک باید خلاق بود و از طراحان داخلی باتجربه و با مهارت کمک گرفت. برای القال حس مرتفع در یک منزل به جز استفاده از ستون می توان از موردهای دیگری مثل گلدان های بزرگ، مجسمه های بزرگ، آینه ها و کمدهای قدیمی بلند نیز استفاده کرد.

رنگ آمیزی در اصول طراحی داخلی کلاسیک

در اصول طراحی داخلی کلاسیک، رنگ آمیزی منزل با رنگ های گرم و ساده توصیه می شود. مزایای استفاده از رنگ آمیزی های ساده در طراحی کلاسیک در این مورد می باشد که برعکس رنگ آمیزی آوانگاردی مدرن به هیچ وجه از مد نخواهد افتاد. علاوه بر این ها دیگر نیاز نیست که هرسال، رنگ خانه را تغییر دهید.

البته باید گفت که جهت دست یابی به یک طرح ایده آل بهتر می باشد که رنگ هایی را که انتخاب می کنید، از رنگ هایی باشد که به رنگ هایی ‌که در طبیعیت وجود دارد نزدیک باشد. بکارگیری رنگ آمیزی در سبک کلاسیک موجب می شو سه اصل آرامش، شکوه و زیبایی به افراد ساکن آن فضا منتقل شود.

از جمله محبوب ترین و بهترین رنگ در اصول طراحی داخلی کلاسیک طلایی، قرمز، خاکستری، سبز، قرمز و سفید می باشد. لازم به ذکر است که در اصول طراحی داخلی به سبک کلاسیک، بکارگیری رنگ های متضاد، می تواند سبب پایین آمدن کیفیت کار خواهد شد‌. اما می‌ توان در برخی از رنگ ها استثنا قائل شد همانند رنگ های سیاه و سفید! استفاده از این رنگ ها می تواند در برخی مواقع در سبک کلاسیک به کار آمده و کار را جذاب تر کند‌

لازم به ذکر است که در اصول طراحی داخلی کلاسیک، آب و هوا نیز می تواند روی رنگ آمیزی منزل تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. به گونه ای که بکاربردن رنگ های سرد مثل رنگ آبی در مناطق گرم سیری و هم چنین استفاده از رنگ های گرم مثل نارنجی و یا قهوه ای می تواند در مناطق سرد سیر می تواند روی نتیجه کار تاثیر بسزایی گذاشته و آن را زیباتر کند. به طور مثال در شهرها و مناطق کوهستانی، بکار بردن رنگ های در تم طوسی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. زیرا سبب بی روح‌شدن و سرد شدن فضای منزل و اصلا زیبا نیست.

نقش کاغذ دیواری در اصول طراحی داخلی کلاسیک

جهت داشتن طراحی هایی روی دیوار بر اساس اصول طراحی داخلی به سبک کلاسیک، پیشنهاد می شک از کاغذ دیوارهایی با طرح مناسب، زیبا و ساده با طرح های کلاسیک مورد استفاده قرار گیرد.

به صورت کلی بهترین کاغذهای دیواری در طراحی داخلی کلاسیک، کاغذ دیواری هایی می باشند که از رنگ آمیزی های متقارن و متعادلی بهره مند هستند و روی آن ها طرح عجیب غریب وجود ندارد. به بیان دیگر در طراحی کلاسیک لازم است که رنگ آمیزی دیوارها در کنار فرش ها و مبلمان یک ترکیب یک نواخت و ساده را ایجاد کند. بنابراین باید رنگ و طرح کاغذ دیواری به صورتی انتخاب شود که با دیگر مواد یک ترکیب یک دست را به وجود بی آورد‌.

البته در برخی اوقات افرادی خوش ذوق و خلاق هستند با انتخاب های مناسب، از پانل های چوبی و پارچه های ابریشمی به عنوان کاغذ دیواری استفاده می‌ کنند و نتیجه ای بسیار زیبا و جذاب را به همراه دارد.

پرده در اصول طراحی داخلی کلاسیک باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

نقش انتخاب پرده مناسب علاوه بر طراحی داخلی به سبک‌ کلاسیک، در همه سبک‌ های طراحی داخلی نقش بسیار‌ مهمی‌ دارد. جهت انتخاب پرده ها مطابق با اصول طراحی کلاسیک، به طور معمول پرده های چین دار گزینه های مناسبی هستند. زیرا علاوه بر این که پرده های چین‌ دار از جمله پرده های کلاسیک هستند، می توانند سبب القای حس مرتفع بودن نیز تاثیر بسزایی داشته باشند.

انتخاب پرده هایی با رنگ طلایی و طرح های ساده نیز از جمله مواردی است که برای اصول طراحی کلاسیک باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این ها ایجاد کردن قوس برای گرده زده پرده به دیوار می تواند موثر واقع شود.

آشپزخانه در اصول طراحی کلاسیک

آشپزخانه را به هیچ وجه نمی توان‌ در اصول طراحی داخلی کلاسیک، نادیده گرفت. بکارگیری سرامیک و کاشی یکی از روش ها پر رواج در طراحی آشپزخانه به سبک کلاسیک است. گزینه مناسب دیگر استفاده از سنگ های طبیعی در دیواره ها و ستون های آشپزخانه و ست کردن آن‌ ها با فرش ها می‌باشد.

ویژگی‌ های طراحی داخلی کلاسیک

از دید بسیاری از افراد، سبک کلاسیک در طراحی داخلی به طورتقریبی همیشه یک برگ برنده به حساب می آید. به این دلیل که سبک کلاسیک در هیچ زمانی از مد نیفتاده، ظریف و لوکس به نظر می رسد و یک فضای سلطنتی و اشرافی را در فضای خانه ایجاد می کند. در این جا سوالی در ذهن همه ما شکل می گیرد که چه افرادی علاقه مند به طراحی داخلی کلاسیک هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که معمولا افرادی که به سنت ها، گذشته و کلیشه ها پایبند بوده و به آن ها علاقه دارند، بیش تر به این گونه سبک ها علاقه مند هستند. ما در ادامه مقاله قصد داریم ویژگی‌ های طراحی داخلی کلاسیک را برای شما شرح داده و به آن‌ ها بپردازیم.

سبک طراحی داخلی کلاسیک، طبق تقارن، تعادل و نظم است که به آرمان های امپراطوری یونان و روم مربوط می شود. طراحی سبک کلاسیک با تقارن، هماهنگی و ظرافت است که معروفیت و محبوبیت دارد. یکی از ویژگی های اساسی و کلیدی سبک کلاسیک، تقارن می باشد. که تمامی این خصوصیات از ابتدا و از کوچک ترین بخش ها تا پیچیده ترین و آخرین جزئیات کار به شکل کاملا دقیق، ظریف و درست پیش خواهد رفت.

یکی از عنصرهای اصلی در سبک های کلاسیک، بکار گیری نقطه کانونی در مرکز اتاق های یک فضا می باشد. که تمامی اطراف آن با تعادل بصری تشکیل می شود. به طور مثال یک آینه و یا یک شومینه تزیین شده در کنارهم با یک صندلی و میز مطابق با فضا در دو طرف شومینه که سبب ایجاد نقطه کانونی و مرکزی و تقارن فضا کمک بسزایی می کند. شومینه از جمله مواردی است که برای لاینفک فضاهای کلاسیک بسیار ضروری است. این عنصر نیز تحت عنوان نقطه مرکزی پذیرایی است که به صورت کلیشه ای، حقیقی و یا نمایشی سبب گرما بخشیدن به فضای داخلی و هم چنین حس نزدیکی و دور هم جمع شدن افراد را به فضای منتقل می کند. معمولا نماهای شومینه با سنگ های طبیعی ساخته شده و با قطعات پولادین دکور می شود.

ستون از ویژگی طراحی داخلی کلاسیک

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی ها طراحی داخلی کلاسیک، ستون است. که این عنصر نیز به دوره معماری روم و یونان مربوط می گردد. بنابراین خط های عمودی در فضاهای داخلی، روی پرده ها و دیوارها می توانند این خصوصیات را نشان داده و روی آن ها تاکید و تکرار کنند.

مورد استفاده قرار دادن تزئینات و دکوراسیون کلاسیک، به جز رعایت نمودن جزییات معمارانه فضا، سبب شناسایی یک فضا تحت عنوان سبک کلاسیک می شود. ارتفاع بسیار زیاد در فضاهای داخلی خانه، ستون های باستانی قدیمی بلند، پرده های سرتاسری نزدیک به هم، فراوانی آینه، مجسمه های برنزی و گلدان ها، شامل دکوراسیون کلاسیک فضای داخلی می شوند.

رنگ در ویژگی طراحی داخلی به سبک کلاسیک

معمولا پالت رنگ هایی که سبک کلاسیک دارند، بیشتر از طبیعت الهام گرفته شده اند. این رنگ ها بسیار زیبا، گرم و آرام بخش هستند رنگ هایی همانند کرم، بژ، طلایی، هلویی، زیتونی، قرمز و خاکستری. این رنگ ها با هیجان های اضافی که دارند، تضاد و شارپ بودن بیش از اندازه را در فضا دارند. علاوه براین می توان از انواع متفاوت رنگ های تنالیته آبی زرد، سبز و قهوه ای ملایم تر و یا رنگ های مات هم چون قرمز مایل به صورتی و خاکستری استفاده گردد. لازم است که همه این رنگ ها متین، نرم، آرام، گرم و ملایم باشند. و هم چنین موجب ایجاد احساس آرامش، صلح، و دنج در فضای یک خانه می شود.

زمانی که تمایل دارید از رنگ سفید استفاده کنید، می توانید از انواع تیره و یا مات آن را انتخاب نمایید. حتی می توان با ترکیب کردن مقداری از رنگ سفید با رنگ های گرم و ملایم مثل شیری، رنگ سفید را از حالت خنثی خارج کرده و به حالت گرمی آن را نزدیک نمود. تا بتوان با این کار فضای گرم تر و کلاسیک تری را در طراحی داخلی کلاسیک ایجا کرد. زیرا رنگ های خنثی همانند رنگ سفید بیش تر برای طراحی داخلی مدرن مناسب است و ما باید برای داشتن یک فضای کلاسیک از آن فاصله زیادی بگیریم.

دیوار در ویژگی طراحی داخلی کلاسیک

در زمان تزئین کردن دیوار، بهتر است از پانل های چوبی، کاغذ دیواری و یا پارچه های دیواری با الگوی کلاسیک و کیفیت بالا استفاده شود. اما در معدود مواردی نیز می توان از گچ استفاده کرد. به صورت کلی بکارگیری تعداد کمی از رنگ ها، متریال و مواد در سبک کلاسیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کاغذ دیواری ها نیز باید دارای کیفیت خوب و مطلوبی باشند، هم چنین پانل های چوبی نیز باید از بهترین چوب های گران و باکیفیت ساخته شوند.

سقف و کف در طراحی داخلی کلاسیک

از دیگر ویژگی هایی که باید در طراحی کلاسیک به آن توجه کرد، رنگ و مدل سقف و کف فضای خانه است. سقف خانه ها در اغلب موارد در رنگ های تنالیته سفید و سایه هایی از آن طراحی می گردند. رنگ های کرم شیری و فیلی از جمله این رنگ ها هستند. آن‌ ها باید به طور کامل نرم و صاف باشد.

از المان ها و عناصر محبوب و اجباری در دکوراسیون سقف، گچ کاری می باشد. کاربندی ها و تزیینات با جزئیات بسیاز زیاد سقف به همراه حاشیه های موجود در آن، گرد نمودن گوشه ها، محل قرارگیری لوسترها،‌ میل پرده ها و پانل های مختلف که تمامی آن ها باید در این قسمت به صورت درستی مشاهده و پرداخته شود. در بیشتر فضاها به جای استفاده از گچ کاری، از دکورهای اندود و یا فومی استفاده می گردد

در خصوص متریال کف خانه در طراحی داخلی کلاسیک نیز باید گفت که معمولا از لمینت، چوب و پارکت استفاده می شود. که این متریال در انواع مختلفی وجود دارند. هم چنین در سرویس بهداشتی و آشپزخانه می توان از کاشی هایی با طرح و تزئین بسیار زیاد و یا سنگ های طبیعی استفاده نمود.

مبلمان در ویژگی طراحی کلاسیک

خطوط متقارن و ساده از جمله معیارهای اصلی جهت انتخاب مبلمان در طراحی داخلی کلاسیک می باشند.البته ایده آل ترین گزینه این است که مبلمان کاملا شیک و آنتیک باشد. اما این گونه مبلمان ها معمولا در دسترس عموم افراد نیستند. در نتیجه می توان فضاهای داخلی یک خانه را با مبلمان های شیک و مدرن امروزی اما در ظاهر و سبک کلاسیک دکور کرد، همه مبلمان ها باید حتما ساده و ظریف بوده و حساسیت بسیار زیادی انتخاب گردند. در سبک کلاسیک از شلوغی و ازدحام کاملا پرهیز می شود. شما باید در این مواقع تمامی جزئیات را در نظر بگیرید. تا بتوانید یک مبلمان مناسب پیدا کرده و در مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید.

مبلمان های ساخته شده روکش و چوب، با رویه های شیشه ای و شکل ها و فرم های انحنایی جزئی از طراحی داخلی حقیقی فضای کلاسیک به حساب می آید. در زمان انتخاب کردن مبلمان نیز می توان به این شکل عمل کرد: مبل های قهوه ای و کرم با خطوط و ترئینات گل دار و مستقیم بافته شده به وسیله رنگ طلایی، که از مدل های سبک کلاسیک‌ می‌ باشند.

پارچه و متریال در طراحی داخلی کلاسیک

معمولا پارچه هایی که در سبک های کلاسیک و در طراحی داخلی استفاده می شوند، بسیار بی نظیر و زیبا هستند. بعضی از پر رواج ترین آن ها همانند کتان، پنبه، مخمل و کراس در دکوراسیدن داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

کف طبیعی سنگ، سنگ مرمر و یا چوبی نیز از بهترین متریال ها برای محیط های کلاسیک هستند. این متریال را می توان به بهترین نحو ممکن به همراه رنگ های طبیعی مورد استفاده قرار داد.

در زمان انتخاب نمودن مواد و مصالح پایانی یک پروژه، ترجیح بر این است که مصالح و مواد طبیعی هم چون پارک، سنگ مرمر و منسوجات با بهترین کیفیت ممکن مورد استفاده قرار گیرند. به دلیل این که اصلی ترین وظیفه در سبک کلاسیک، ایجاد شادی، سرور، ظرافت و گرمی در فضای یک خانه می باشد.

چکیده ای از ویژگی های طراحی داخلی کلاسیک

از اصلی ترین ویژگی های این سبک تعادل، تقارن و نظم است.

این سبک به سبک اشرافی و سلطنتی معروف بوده و به دوران یونان و روم باستان بر می گردد.

بوون نقطه کانونی در فضا مانند آینا و یا شومینه به چیدن مبلمان در اطراف آن ها

بکارگیری متریال های طبیعی و رنگ‌ هایی که به طبیعت نزدیک تر است.

استفاده کردن از تزئینات بسیار زیاد به صورتی با سبک مینیمال تضاد زیادی وجود داشته باشد.

پارچه های شیک‌ و طبیعی

دکوراسیون کلاسیک منزل کوچک

دنیا مدام در حال تغییرات است و به هیچ وجه زمان متوقف نخواهد شد. طراحی داخلی نیز برای فضاهای مختلف از این مسئله نمی تواند مستثنی باشد. اما در این بین سبک های کلاسیک هم چنان بدون هیچ گونه تغییری باقی مانده است و همیشه پرطرفدارترین‌ و بی رقیب ترین سبک نسبت به سایر سبک ها بوده است. بدون شک هر سبکی در نوع خود زیبا است. اما سبک کلاسیک همیشه زیبا، مجلل، اشرافی و راحت می باشد. زیرا علاوه بر جلال و شکوهی که این گونه سبک دارد، توجه را بسیار جلب کرده و سبک سلطنتی آن باعث می شود که فضای خانه میزبان بسیار متفاوت به نظر میهمانان برسد. در صورتی که دکوراسیون و طراحی داخلی کلاسیک به شکل کاملا حرفه ای چیده شود می‌ تواند برای خانه های کوچک و اتاق های پذیرایی کوچک نیز بسیار مناسب باشد. در ادامه در خصوص دکوراسیون داخلی منزل کوچک توضیحاتی را شرح داده و ترفندهایی نیز برای بهتر شدن سبک کلاسیک به شما آموزش خواهیم داد.

اصلی ترین عناصر در دکوراسیون کلاسیک

در سبک کلاسیک عنصرهای اصلی شکل های هندسی منظم، مواد طبیعی، الگوهای مختلف و رنگ های گرم را می باشند. از مناسب ترین اتاق ها جهت نمایش کامل سبک کلاسیک، اتاق پذیرایی است. اتاقی که به طور معمول فضای کافی را جهت جا دادن تمامی عناصر و لوازم دکوراسیونی را داراست همانند قاب ها و تابلوهای چوبی، آینه های بزرگی که قاب شده اند، لوستر و شومینه.

مبلمان هایی که در سبک کلاسیک هستند، از چوب های روشن و یا تیره که منبت کاری شده اند، می باشند. به وسیله تکیه گاهی به شکل منحنی، نشیمن گسترده و منسوجات طبیعی هم چون تافته، مخمل‌ و یا سایر پارچه ها که دارای الیاف طبیعی هستند و به وسیله الگوهای ظریف طراحی شده اند، معمولا مبلمان هایی که از ام دی اف و یا چوب نئوپان ساخته می شونو نمی توانند انتخاب مناسبی برای دکوارسیون کلاسیک در منزل کوچک باشد و سبب ایجاد یک فضای ناسازگار می شوند. تزئین نمودن سقف از حاشیه آرایی تا گچ بری و رنگ‌ آمیزی هرکدام دردسرهای خودش را دارد اما سبب بخشیدن‌ زیبایی و جذابیت بسیار زیادی به فضای خانه می شود.

پرده ها نیز باید حتماً از همان پارچه هایی که به وسیله مواد طبیعی تزیین شدند باحاشیه‌ها و منگوله های تزیینی باشند در اتاق هایی که بزرگتر هستند نیز می توان ستون ها و سرستون های تزیین شده را جهت ایجاد فضای بسیار باشکوه مورد استفاده قرار داد نکته مفهوم کامل دکوراسیون داخلی کلاسیک بسیار وسیع و گسترده است به همین خاطر راهنمای دقیقی جهت طراحی یک فضای کلاسیک وجود ندارد در حقیقت این گونه سبک می‌تواند در سبک های تاریخی همانند روکوکو و یا باروک ریشه داشته باشد اما تعریفی که در تمامی دکوراسیون های داخلی مشترک می باشد این موضوع است که باید همیشه از مواد طبیعی، لوازم دکوری گران قیمت، تقارن و هماهنگی و استفاده بسیار کم از مواد مصنوعی در سبک کلاسیک وجود داشته باشد

علت‌ محبوبیت دکوراسیون داخلی کلاسیک

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده که به چه دلیل سبک کلاسیک برای طراحی داخلی یک فضا انقد پرطرفدار بوده و از محبوبیت زیادی برخوردار است؟ دلایل محبوبیت دکوراسیون داخلی عبارتند از:

این گونه سبک بدون تغییر و فراگیر در تمامی زمان وجود داشته و تا به الان مورد انتقاد قرار نگرفته است.

سبک های جادویی کلاسیک، در همه مواقع بر روی میهمانان تاثیرات بسیار مثبتی داشته است.

این گونه سبک روی خوش سلیقه بودن و غنای میزبان تاکید بسیار زیادی دارد.

سبک کلاسیک در جلوه خود دارای انعطاف بسیار بالایی است. به همین خاطر راحتی و اصالت را به صورت همزمان دارد.

شرایط لازم جهت دکوراسیون داخلی کلاسیک منزل کوچک

همانطور که از ابتدای متن تا به الان گفتیم شرایطی که باید برای دکوراسیون کلاسیک لازم باشد تقارن، هماهنگی، تعادل و به کارگیری مواد با کیفیت و بسیار طبیعی است. که این خصوصیات درباره همه عناصر صدق خواهد کرد: مبلمان، پالت رنگ، روکش وسیله ها، لوازم جانبی و دکوراسیون داخلی.

به همین خاطر تزئینات اینگونه سبک علاوه بر آینه ها و تابلوهای نقاشی بیشتر در قالب گچ بری ها ،مجسمه ها، شمعدان ها، گلدان ها، منبت کاری ها، لوسترهای کریستالی بزرگ و یا شیشه های بسیار چرا قیمت متجلی خواهد شد مورد استفاده قرار دادن چراغ های شبیه به شمع ایا لوستر های شمع دار بسیار جذاب و زیبا بوده و با روحیه کلاسیک فضا کاملا سازگاری دارند.

نقطه که در دکوراسیون و طراحی داخلی کلاس این بسیار مهم است این می باشد که علیرغم اینکه این گونه سبک بسیار مجلل و غنی است اما هرگز شلوغ و متراکم نیست براب همین نمی‌توان از این سبز در فضاهای کوچک نیز استفاده نمود لوازم های جانبی و تزئینی بیش از حد در طراحی کلاسیک جایگاهی ندارند می توان جهت ایجاد تنوع بیشتر با به کار گیری گچبری های تزیینی یا یک پیانوی قدیمی و یا تابلوهای نقاشی ویژگی های جذاب تر را به فضای یک خانه اضافه کرد.

در دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک تمامی جزئیات با حساسیت و دقت بسیار بالایی انتخاب می گردد زیرا در آخر همین جزئیات هستند که به نمای کلی سبک کلاسیک جذابیت داده و آن را به نمایش خواهد گذاشت جهت اینکه فضای داخلی یک خانه هم خیلی زیبا باشد و هم کاملاً منظم به نظر برسد همانگونه که باید به آن توجه شود حتماً باید به ظروف چینی نیز، نیم نگاهی داشته باشیم بسیاری از طراحان داخلی تابلو نقاشی منظره ها و پرتره ها را قسمتی جداناپذیر از سبک کلاسیک به حساب می آورد درست به همان اندازه لوازم جانبی مرمری و برنزی چوب نیز یکی از مواد بسیار اصیل در دکوراسیون به سبک کلاسیک می باشد به کارگیری تزیینات چوبی در سقف علاوه بر این که نقشی اساسی در طراحی کلاسیک دارد در آکوستیک اتاق نیست تاثیر بسزایی خواهد داشت همچنین دیوار ها را نیز می توان به وسیله پانل های چوبی تزیین نمود.

دیوار ها در دکوارسیون کلاسیک منزل کوچک

در دکوراسیون سبک کلاسیک برای دیوارها علاوه بر این که می ‌توان از روکش های چوبی استفاده کرد. میتوان از عناصر دیگر مثل کاغذ دیواری استفاده کرده و یا دیوارها را رنگ آمیزی کرد. البته باید حتماً به شکل گران قیمتی به نظر رسیده اما برجستگی زیادی نداشته باشد.

در این گونه سبک روی کیفیت مواد و بافت مواد و همچنین طبیعی بودن آن ها تاکید بسیار زیادی وجود دارد گزینه دیگری که برای طراحی دیوارها مناسب است رنگ های گران قیمت پاستلی هستند که در کنار آنها می توان از عناصر تزئینی دیگر و یا گچ بری استفاده نمود.

کف پوش ها در دکوارسیون کلاسیک منزل کوچک

درطراحی کلاسیک بهتر است در خصوص کفپوش ها از لمینت به هیچ وجه استفاده نشود. از بهترین گزینه ها جهت استفاده در کفپوش پارکت های موزاییکی در اندازه های بزرگ و کوچک با ترکیب انتزاعی و الگو های گلدار می باشد. لازم به ذکر است که مناسب ترین نوع کفپوش در تمامی فرم های کلاسیک مورد استفاده قرار دادن سنگهای مرمر است یعنی سایه های طبیعی از الگوها و طرح های سنگ تمامی این ها جهت ایجاد پوششی براق می باشد.

سقف در دکوراسیون داخلی

در دکوراسیون کلاسیک به ویژه در دکوراسیون اتاق پذیرایی نمای سبز به هیچ عنوان نباید ساده باشد بلکه باید سقف تبدیل به یک شاهکار بسیار زیبا شده که بهترین روش جهت رسیدن به این هدف مورد استفاده قرار دادن گچبری ها می باشد. پس از انجام گچ بری می توان آن را به شکل خاصی رنگ آمیزی کرد.

روش دیگری که برای سقف یک اتاق کلاسیک می توان از آن استفاده کرد رنگ آمیزی است. در رنگ آمیزی سقف رعایت تمامی قوانین سبک کلاسیک رعایت گردد و علاوه بر آن یک نمای بسیار خارق العاده ایجاد کرد در خصوص سقف نکته بسیار مهم و ظریفی که وجود دارد این است که سقف باید حتما بلند بوده تا بتواند یک جلوه رسمی به اتاق پذیرایی ببخشد در صورتی که ارتفاع سقف اتاق پذیرایی باشد. تمامی مبلمان اتاق دست و پا گیر و بدمنظر به نظر خواهد رسید. همچنین ستون ها، گچ کاری ها،‌تزئینات و پرده ها فضای پذیرایی را بسیار ناهنجار می کنند.اما با این حال اگر ابعاد و اندازه آپارتمان تطابق ندارد باز هم جای نگرانی نیست و راه حل هایی وجود دارد که در در ادامه به بیان آن ها می ‌پردازیم.

ایده هایی برای دکوراسیون کلاسیک منزل کوچک

برای دکوراسیون کلاسیک در منزل کوچک و یا اتاق های کوچک تمامی خصوصیات ذکر شده را به صورت ملایم تر و آرام تری پیاده کرد به عنوان مثال انتخاب مبلمان از چوب های با کیفیت و مرغوب در ابعاد و اندازه های متوسط، پرده هایی با جنس پارچه طبیعی اما با طرحی ساده تر از آنچه که باید در سبک کلاسیک باشد.همچنین می‌توان گچ بری ها استفاده نمود اما باید گچ بری ها دارای وزن کمتری باشد هر چند که در چنین مواردی رنگ آمیزی پیشنهاد می شود که انتخاب مناسب تری است.

در اتاق و منزل های کوچک حتماً باید ستون ها در امتداد دیوارها قرار گرفته تا بتوانند جلوه کاملا اصیلی پیدا کنند همچنین می توان با قرار دادن قفسه های دیواری در بین ستونها ترکیب زیبایی ساخت البته در قسمت ورودی اتاق پذیرایی نیز، ستونها را قرارداد از دیگر ویژگی ها به کارگیری لوستر های مجلل و بزرگ است ما در منزل های کوچک با سقف های کوتاه می‌توان از چراغ کلاهک دار و یا نورپردازی های موضعی، استفاده نمود. تا اینکه نور بتواند به صورت پراکنده در اتاق تابیده گردد شکل نورپردازی نیز باید به شکل دایره باشد که از مشخصات دکوراسیون به سبک کلاسیک است.

شومینه در دکوارسیون کلاسیک

در واقع می‌توان به صورت قطعی گفت سبک کلاسیک در یک فضا بدون وجود شومینه امکان پذیر نمی باشد شومینه ظرافت و به تجملات و زیبایی را در سبک کلاسیک دارد بهترین گزینه یک شومینه واقعی می باشد عکس از آجر زنگ و یا سنگ مرمر سفید ساخته شده است اما در صورتی که نمی توانید از شومینه واقعی استفاده کنید حتماً باید یک شومینه مصنوعی را در دکوراسیون اتاق پذیرایی خود جا بدهید.

رنگ ها در دکوراسیون منزل کوچک

در سبک های کلاسیک پالت های رنگی اغلب ملایم هستند. رنگ ها نباید خیلی پر زرق و برق و درخشان باشند. معمولاً سایه هایی از رنگ بژ یا کرم و یا سایر رنگ های خنثی و گرم همانند سایه های ملایم قهوه ای شنی زیتونی و تمام طیف های رنگ چوبی مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ سفید نیز می تواند مناسب باشد اما این رنگ یک نور پراکنده و ملایم ایجاد می کند در صورتی که میخواهید از رنگ های شاد تری همچون آبی و قرمز و یا استفاده کنید باید حتماً از تناژ ملایم و کمرنگ آن ها استفاده نمایید.

در حقیقت باید از رنگ های کلاسیک جهت انتقال خصوصیات این سبک در اتاق های پذیرایی استفاده گردد.که تداعی کننده جذابیت ثروت و شکوه باشد. به همین خاطر لازم است که حتماً از طیف های لطیف و ملایم رنگ ها استفاده شود. همان طور که گفتیم هماهنگی میان عناصر بیشتر از هر موردی اهمیت دارد، بنابراین رنگ آمیزی کردن دیوارها باید حتماً با کف پوش ها پرده ها سقف و طراحی مبلمان مطابقت داشته و هماهنگ باشد. تمامی عناصر باید حتماً یک سبک را به نمایش بگذارند تا جلوه کلی اتاق به صورت هماهنگ حفظ گردد.

نورپردازی در سبک کلاسیک برای منزل کوچک

برای سبک کلاسیک در منازل کوچک نورپردازی در اتاق پذیرایی حتماً باید در چند لایه انجام شود در مرکز اتاق باید همیشه لوسترهای بزرگ و مجلل قرار گرفته و در سایر بخش های اتاق از لامپ های کف چراغ رومیزی و دیواری استفاده کردند همچنین می‌توان جهت زیبایی بیشتر از روشنی های موضعی بر روی تابلوهای نقاشی نیز استفاده نمود.

اتاق پذیرایی کلاسیک مدرن

امروزه خلق کردن یک دکوراسیون کلاسیک که کاملا اصیل باشد کار اصلاً ساده ای نمی باشد زیرا لوازم و تجهیزات مدرن بسیار زیادی در منازل وجود دارد اما می‌توان با به کارگیری چند ترفند این مشکل را نیز حل می شود. تبدیل آشپزخانه به یک فضای کلاسیک سنجش این همه لوازم خانگی مدرن مسلماً کار مشکلی است. در اتاق پذیرایی، به وجود آوردن یک فضای کلاسیک می تواند بسیار راحت تر باشد می توان از تلویزیون های صفحه ای در یک تو رفتگی و یا طاقچه و یا روی یک کمد چوبی استفاده نمود و مابقی لوازم جانبی مدرن اتاق همانند سیستم های صوتی در گنجه و یا کمد قسمت‌های دیگر مبلمان پنهان شود.

از آنجا که اجرا نمودن کلاسیک در خالص ترین حالت خود تقریبا امری امکان ناپذیر است سبک کلاسیک جای خود را به سبک التقاطی داده از عناصر کلاسیک و مدرن ترکیب می‌شود به طور مثال مبلمان لوکس و مدرن از جنس چوب طبیعی فضای اشرافی داخلی در کنار میز کامپیوتر از چوب طبیعی و تلویزیون پلاسما نیز روی یک پایه ماهونی قرار بگیرد می تواند ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک باشد.

پنجره ها و درب های مدرن نیز از دیگر موارد بسیار حساس در خلق کردن یک فضای کلاسیک در منازل امروزی به حساب می آید بنابراین فقط دو گزینه وجود دارد اول اینکه از پنجره ها و درهای چوبی استفاده شود که بسیار گران قیمت می باشند البته که در سبک کلاسیک جایی برای صرفه جویی در هزینه ها وجود ندارد زیرا تمامی فضای کلاسیک باید در تجملات غرق شود. گزینه دومی که وجود دارد به کارگیری پنجره‌ها و درهای پلاستیکی است که در ظاهر نمونه های چوبی شبیه بوده و ساخته می شوند معمولا این درها از درهای معمولی گران تر می باشند اما قیمت آنها نسبت به در و پنجره های چوبی نسبتا مناسب و مقرون به صرفه بوده و کیفیت مطلوبی را نیز دارند.

در دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک باید به تک تک جزئیات دقت بسیار زیادی کرد هر یک از لوازم جانبی باید خدمت در جای مناسب خود قرار بگیرند زیرا با وجود یک عنصر اضافی می توان به کلی جلوه و جذابیت سبک کلاسیک را از بین بردن به همین خاطر برای خلق یک فضای کلاسیک داخلی، باید نگاهی بسیار ریز بینانه و دقیق داشت اما با این کار می توانید در آخر مطمئن شوید که تلاش شما برای ایجاد یک سبک کلاسیک با شوق و زیبای بسیار به هیچ وجه بیهوده نبوده است.

خانه کلاسیک کوچک

همانطور که در متن گفته شد از زمان‌های قدیم تا به الان سبک کلاسیک دارای محبوبیت بسیار زیادی بوده است این سبک هیچ وقت از مد نیفتاده و همیشه طرفداران مخصوص به خود را دارد برای اجرای سقف کلاسیک در فضای یک خانه لازم است که فضا زیاد بوده تا بتوان تمامی عناصر را به خوبی به کار برد این کار زمانی که خانه بزرگ است که بسیار راحت تر انجام شود اما زمانی که حرف از دکوراسیون کلاسیک در خانه کوچک میشود کار کمی حساس تر و سخت تر خواهد شد زیرا دیگر فضای کافی برای پیاده سازی تمامی طرح های کلاسیک وجود نخواهد داشت.

درست است که برای داشتن یک خانه کلاسیک‌ کوچک، کار کمی سخت تر است اما جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. در طراحی داخلی‌ به سبک کلاسیک برای منازل کوچک می توان از تمامی روش های ذکر شده در مطلب استفاده کرده و آن عناصر را نیز به کار برد.

اما لازم است تغییرات جزئی در بکارگیری این ترفند ها ایجاد شود. به عنوان مثال، نمی توان در یک اتاق پذیرایی کوچک از لوسترهای خیلی بزرگ و یا تابلوهای نقاشی بزرگ استفاده نمود. زیرا با این کار اتاق پذیرایی بسیار شلوغ و پر ازدحام به نظر می رسد.

می توان برای ایجاد سبک کلاسیک در خانه های کوچک، از وسایل تزئینی مناسب تری استفاده نمود.به عنوان عنوان مثال می توانید به جای لوسترهای بزرگ و مجلل، از چراغ های سقفی و کلاهک دار استفاده نمود و یا این که مبلمانی خریداری شود ‌که جنس آن حتما از چوب های طبیعی باشد.

رنگ ها نیز باید در خانه های کلاسیک کوچک به گونه ای باشد که در عین گرم بودن سبب غمگین شدن فضای اتاق نگردد. مثل رنگ های کرم، شیری با تناژ روشن و گرم.

در خانه های کلاسیک کوچک نمی توان از پرده های خیلی چین دار و مجلل استفاده نمود، اما می توان پرده هایی را خریداری کرد که در عین مینیمال بودن سبک سنتی داشته و رنگ آن ها نیز‌ گرم باشد.

امیدواریم از خواندن این مطلب از سایت لیدی فروم لذت برده باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا