گردشگری

غار خرمنه سر در زنجان کجاست؟

از شهرستان منجیل حرکت می کنیم و از کنار سد معروف آن می گذریم و وارد دره سفید رود می شویم. در طی مسیر از کیلوان عبور کرده، پس از ۲ ساعت به ده بهار می رسیم. شب را در قهوه خانه ای که کنار میدان اصلی ده بهار قرار دارد می گذرانیم. غذای مناسبی برای شام شب و آذوقه ی فردا محیا می کنیم و خواب کافی و مناسبی را در این قهوه خانه در جایی گرم و نرم تجربه می کنیم. در ضمن چون برای پیدا کردن دهانه غار خرمنه سر احتیاج به راهنما داریم، این مکان جای مناسبی است.

روز دوم، صبح زود به راه می افتیم، دهانه غار خرمنه سر در دامنه کوهی باشکوه قرار گرفته است. دهانه پنهان شده در زیر سنگی مسطح است. بعد از یک ساعت کوهپیمایی به آنجا می رسیم.

برای رسیدن به دهانه ی غار خرمنه در طی این یک ساعت، از میان درختان و جنگل های سرسبز و زیبای زیتون و انجیر گذر می کنیم. دهانه غار با ابعاد تقریبی ۱ متر عرض و ۵۰ سانتی متر ارتفاع ما را وامی دارد که به طور خزیده وارد آن شویم. در نظر داشته باشید که بلافاصله بعد از دهانه، حفره ای با عمق ۲ متر در زیر قرار دارد.

ورود به غار تنها با پا ممکن است و باید احتیاط کرد. در گوشه ای از این حفره، روزنه ای وجود دارد که بعد از خیزش به درون آن می توانیم به داخل غار راه پیدا کنیم. در دنباله مسیر دالانی بزرگ تر ایجاد می شود که دارای خفاشهایی آرام است. در این محل دو شعبه ایجاد می شود، یکی در سمت راست به سمت شمال و دیگری در سمت چپ که تقریبا به موازات آن است و به سمت شمال غرب پیش می رود. در شعبه سمت راست همراه با نخ کشی با کمی شیب به سمت بالا حرکت می کنیم و به تالار بزرگی می رسیم که در آنجا قطرات آب از سقف بلند آن در حال چکیدن است.

روزنی در گوشه ای از سقف نور خورشید را به درون غار خرمنه سر به شکل ضعیفی هدایت می کند که در حقیقت دهانه دیگر غار نیز می تواند باشد. در شمال این تالار بعد از مدتی حرکت و پیش رفتن، به یک تاق نصرت سنگی برخورد می کنیم که در امتداد مسیر شعبه به انتها می رسد. باز می گردیم و در قسمت دیگری از این تالار که مشخص کننده شعبه ای فرعی است (در سمت چپ آن) حرکت می کنیم.

این شعبه با خیزش اندکی پایین می رود و تقریبا در جهت غرب قرار دارد. در پایین این مسیر به یک دو راهی برخورد می کنیم که یکی از مسیرهایش به سمت شمال غرب و دیگری به سمت جنوب غرب جهت دارد. شعبه شمال غرب را پی گرفته، ادامه می دهیم. بعد از دیداری از چکنده های بزرگ غار و چند تالار کوچک و ساده باز می گردیم و در شعبه جنوب غربی حرکت می کنیم.

در این شعبه چاهی نیز وجود دارد که چکننده ای در بالای آن حکم کارگاه را پیدا کرده و می تواند تجربه جالبی برای کار در چاه باشد. در ادامه مسیر، خود را در تالار بزرگ اصلی باز می یابیم. چیزی که در این غار بسیار قابل توجه و جالب است، وجود آثار زندگی انسان در این غار است که به وضوح در جای جای غار دیده می شود.

بر طبق تحقیقات باستان شناسی صورت گرفته در این غار، آثار زندگی دو عصر مختلف از انسانها در غار خرمنه اثبات شده است. یکی از این دوران ها به دوران گذشته یعنی دوره ی غار نشینی یا دوره ی انسان های پیش از تاریخ که به قبل از هزاره ی پنجم پیش از میلاد مسیح می رسد، دلالت دارد. دوره ی دوم به دوره ی بعد از میلاد مسیح دلالت می کتد. دالان های زیبایی که گاه به دست بشر طراحی و دستکاری شده اند و همچنین وجود اشیا و ادوات جنگی و ابزارآلاتی چوت چخماق و غیره، این امور را روشن می سازند.

نکته ی مورد توجه در بازدید از غار خرمنه سر، وجود و حضور خفاش ها و شب پره ها در داخل شکاف ها و سوراخ هایی در داخل غار است. این موجودات با حرکت هر انسانی داخل غار به پرواز در می آیند. بعد از استراحت کوتاهی مسیر بازگشت را آغاز کرده و همان راه آمده را باز می گردیم و به دهانه غار می رسیم. بازدید از غار حدود ۵ ساعت طول می کشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا