گردشگری

غار وشنوه قم کجاست

مردم ایران شهر قم را اکثراً به عنوان مقصدی زیارتی انتخاب می‌کنند و این شهر را با بارگاه حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد جمکران می شناسند. اما باید دانست که قم جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی مانند غار وشنوه قم و جاهای دیدنی کهک قم را در دل خود جای داده که شما عزیزان می توانید علاوه بر زیارت از این دیدنیهای زیبا هم استفاده نمایید.

یکی از زیباترین و باشکوه ترین مکان های دیدنی این استان ((غار وشنوه قم )) است. روستای وشنوه که غار موجود در آن هم همین نام را دارد ، در ۶۲ کیلومتری شهر قم واقع شده که اگر از آن به فاصله دو کیلومتر به سمت قم برگردیم غار وشنوه قم را مشاهده خواهیم کرد. فاصله زمانی غار وشنوه نیز از شهر قم حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه و ارتفاع محدوده ی غار از سطح دریا هم حدودا ۲۰۰۰ متر است.

قدمت غار وشنوه قم

با بررسی‌های متخصصین غارشناسی مشخص شده که قدمت این غار با توجه به قندیل های ایجاد شده درون آن به حدود پنج هزار سال می‌رسد. نکته جالب توجه اینکه در اکتشافات غار چندین اثر تاریخی و چندین سفال پیدا شده که قدمت آن‌ها نیز به سه هزار سال پیش می‌رسد و نشانه هایی که در آن وجود دارد که نشان می‌دهد در این دوره از تاریخ مردم در این غار و در این منطقه به معدن کاری و ذوب فلزات مشغول بوده اند. پس این غار علاوه بر جاذبه ی طبیعی آن تاریخی نیز هست.

این غار در یک چاله بزرگ قرار گرفته و در اطراف این چاله مناطق سرسبز و ییلاقی وجود دارد که امروزه به یکی از مکان های تفریحی مردم شهر قم تبدیل شده و در روزهای تعطیل با حضور مردم نسبتا شلوغ است.

غار وشنوه

کشفیات غار وشنوه قم

در دور و نزدیک از این غار نیز حدود ۲۱ معدن مس وجود دارد. جالب این است که در این معدن ها هم سفالهایی با قدمت تاریخی طولانی کشف شده که بی ارتباط با سفال های یافت شده در غار نیست.

 غار وشنوه همچون یک مخزن بزرگ آب است و از چشمه های کوهستان سرچشمه می گیرد . در این منطقه 4 غار دیگر وجود دارد که وشنوه به جهت منابع عظیم آب از دیگر غار ها متمایز شده. آب غار  نیز پس از عبور از شکاف کوه به صورت چشمه ی بسیار زیبا به بیرون فوران می کند.

 این غار هنوز برای گردشگران عادی آماده بازدید نشده . پس اگر قصد بازدید از آن را دارید حتماً با یک گروه غارنوردی همراه شوید و تجهیزات کافی را هم با خود ببرید.

غار وشنوه قم در آبان سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از جاذبه های استان قم به شماره ۲۳ ۶۴۹ در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

جغرافیا زیبایی غار وشنوه قم

 این غار در بخش کهک واقع شده که کوهستان اردهال در این بخش از کشور قرار گرفته و همان ظور که در بالا گفته شد دارای چهار غار است. کهک از مناطق کوهستانی استان قم است که در جهت جنوب استان واقع شده و روستاهای آن ییلاقی محسوب می‌شود. به همین دلیل در گذشته دانشمندان و علمای حوزه علمیه قم همچون موسس آن شیخ عبدالکریم حائری  به جهت گرم شدن شدید هوا در فصل های گرم سال به این منطقه سفر می‌کردند و از آب گوارا ، هوای پاکیزه و خنک و محیط سرسبز و کوهستانی این ناحیه بهره می بردند.

همانطور که گفتیم این مناطق ییلاقی محسوب می شوند و یکی از زیباترین و سرسبزترین روستاها از نظر گردشگری در کشور هستند. وشنوه هم یکی از این روستا هاست که غار وشنوه در آن قرار دارد و گفته می‌شود که قدمت زندگی انسان در این مناطق به ۲ تا ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح نیز می رسد.

آب و هوای اطراف غار  همانند کل استان گرم و نسبتاً خشک است میانگین بارش سالانه ۱۲۵ و ۲۱۵ میلیمتر است دمای هوای متوسط روستا هم ۱۸ درجه سانتی‌گراد برآورد شده که قدری خنک تر از خود شهر قم است.

روستای وشنوه

بعد از بازدید از غار نیز شما می توانید از طبیعت زیبای روستای آن بازدید کنید. درون روستای وشنوه امامزاده هایی وجود دارد که ساختمان و بنای زیارتگاه آنها از زمان صفویه باقی مانده و بسیاری معماری زیبایی داردند. دیوارهای این امامزاده‌ها نیز با کاشی کاری و نقاشی ، حدود ۷۰ سال پیش توسط فردی به نام میرحسن نقاش تزیین شده. در سفر به این ناحیه نگران آنتن دهی گوشی های موبایل خود نباشید چرا که پوشش شبکه در آن بسیار عالی است.

روستای وشنوه علاوه بر اینکه روستایی تاریخی است باید بدانید که اولین معدن مس ایران نیز در آن استخراج شده است و در گروه قدیمی ترین معادن مس خاورمیانه قرار گرفته. تحقیقات باستان شناسی در این منطقه نشان می‌دهد که در دوره مس و اوایل دوره مفرغ یکی از نقاط مهم تولید مس در مرکز ایران بوده و به اهمیت تمدن بین النهرین و آسیای مرکزی اشاره دارد.

وشنوه قم از دید جمعیت شناختی

گویش مردم روستای وشنوه فارسی همراه با لهجه ی زیبا و شیرین است. مردم این منطقه مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. شغل غالب مردم روستا نیز دامداری و کشاورزی و قالیبافی است.

با توجه به داده‌های سایت‌های گردشگری سالیانه حدود پنج میلیون و نیم مسافر خارجی به ایران سفر می‌کنند که حدود نیمی از کل مسافران با قصد سفر مذهبی_زیارتی وارد ایران می‌شوند. بنابراین در مسیر سفر خود به حرم حضرت معصومه می آیند و زیارت می کنند. اگر مسئولین قم بتوانند این حجم از مسافر را به سمت روستاهای زیبای قم برای گردشگری هدایت کنند خود میتواند فصل جدیدی در گردشگری و روند رونق اقتصاد قم باشد.

حضور وبسایت قصریاب در منطقه وشنوه قم

اگر قصد سفر به قم را دارید میتوانید بعد از زیارت به مناطق کوهستانی و روستای وشنوه بروید و خستگی سفر را از تن بیرون کنید. بدین جهت ما در وبسایت قصریاب به کمک شما آمدیم.

 شما دوستان عزیز می توانید به بخش قم سایت مراجعه کرده و از هرجای کشور عزیزمان ایران، از راه دور جهت اجاره آپارتمان مبله در قم ، قبل از سفر خود اقدام نمایید و از این طریق دیگر در این شهر استرس اسکان یابی نداشته باشد و فرصت کوتاه خود در سفر را برای لذت بیشتر از سفر ذخیره کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا