مهاجرت

اکسپرس اینتری کانادا چیست

نامزدهای واجد شرایط مشخصات خود را در وب سایت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) ارسال می کنند. آنها امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS) را دریافت می کنند. تقریباً هر دو هفته یکبار، IRCC از متقاضیان مهاجرت به کانادا با بالاترین امتیاز CRS دعوت می کند تا برای اقامت دائم درخواست دهند. 

اکسپرس اینتری چیست؟

اکسپرس اینتری یک سیستم الکترونیکی است که برای مدیریت برنامه های کاربردی کارگران ماهر که مایل به اقامت دائم کانادا هستند استفاده می شود.

هنگامی که یک نامزد علاقه مند یک نمایه آنلاین ارسال می کند، دولت فدرال تعیین می کند که آیا نامزد واجد شرایط برنامه ای است که توسط Express Entry مدیریت می شود یا خیر. کاندیداهای واجد شرایط در استخر اکسپرس اینتری پذیرفته می شوند و بر اساس سیستم رتبه بندی جامع (CRS) رتبه بندی می شوند. CRS یک سیستم مبتنی بر امتیاز است که توسط دولت برای ارزیابی و رتبه بندی نامزدها در مجموعه اکسپرس انتری استفاده می شود. امتیاز CRS بر اساس سن، تحصیلات، تجربه کاری، مهارت های زبانی و همچنین عوامل دیگر محاسبه می شود.

تقریباً هر دو هفته یکبار، دولت کانادا کاندیداهای دارای بالاترین امتیاز را از استخر اکسپرس انتری انتخاب می کند و یک دعوت نامه برای درخواست (ITA) برای اقامت دائم به آنها ارائه می دهد.

اکسپرس اینتری چگونه کار می کند؟

اکسپرس اینتری بسیار ساده است و شامل دو مرحله اصلی است. در اولین مرحله اصلی، داوطلبانی که واجد شرایط اکسپرس اینتری هستند، ابراز علاقه خود را برای دریافت اقامت دائم کانادا به دولت کانادا نشان می دهند. در دومین مرحله اصلی، دولت کانادا از کاندیداهایی که بالاترین امتیاز را کسب کرده اند دعوت می کند تا به کانادا مهاجرت کنند.

در اینجا نحوه ارسال مشخصات اکسپرس اینتری و اخذ ویزای اقامت دائم برای مهاجرت به کانادا به صورت گام به گام شرح داده شده است:

مرحله 1: دریابید که آیا واجد شرایط اکسپرس اینتری هستید یا خیر.

مرحله 2: آزمون زبان خود را کامل کنید و یک ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA) دریافت کنید.

مرحله 3: مشخصات خود را در وب سایت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) ارسال کنید.

مرحله 4: منتظر بمانید تا ببینید آیا دعوت نامه ای برای درخواست (ITA) برای اقامت دائم از IRCC دریافت می کنید.

مرحله 5: درخواست تکمیل شده خود برای اقامت دائم (APR) را به IRCC ارسال کنید و هزینه های خود را در مهلت تعیین شده پرداخت کنید. شما باید معاینه پزشکی و گواهی پلیس خود را به عنوان بخشی از این مرحله وارد کنید. سپس IRCC یک تأییدیه دریافت (AOR) را در اختیار شما قرار می دهد.

مرحله 6: زمانی که IRCC از شما درخواست کرد، بیومتریک خود را ارسال کنید .

مرحله 7: منتظر بمانید تا IRCC درباره APR شما تصمیم نهایی بگیرد. هدف IRCC این است که درخواست ها را در 6 ماه یا کمتر نهایی کند. پس از تایید درخواست شما، تاییدیه اقامت دائم (COPR) و ویزای اقامت دائم (اگر از کشوری هستید که نیاز به ویزا دارد) دریافت خواهید کرد تا بتوانید به کانادا سفر کنید و فرود خود را تکمیل کنید.

فرآیند اکسپرس اینتری چقدر طول می کشد؟

مشخصات اکسپرس اینتری می تواند تا یک سال معتبر باشد. داوطلبانی که ITA دریافت می کنند می توانند از دولت کانادا انتظار داشته باشند که درخواست اقامت دائم آنها را ظرف شش ماه بررسی کند. هنگامی که درخواست اقامت دائم کامل دریافت می شود، دولت شروع به اندازه گیری زمان رسیدگی می کند. زمان پردازش زمانی به پایان می رسد که تصمیم نهایی در مورد درخواست گرفته شود. اگر داوطلبی ظرف یک سال پس از ایجاد نمایه اکسپرس انتری خود ITA دریافت نکند، در صورتی که هنوز واجد شرایط هستند، می توانند به سادگی نمایه خود را دوباره ارسال کنند.

مزایا و معایب اکسپرس انتری چیست؟

اکسپرس اینتری نقاط قوت و محدودیت های مختلفی دارد، اما مزایا بسیار بیشتر از معایب آن است.

کانادا از نیوزلند و استرالیا برای اکسپرس اینتری الهام گرفت. نیوزلند اولین کشوری بود که در سال 2004 سیستم “ابراز علاقه” را راه اندازی کرد و پس از آن استرالیا در سال 2012 قرار گرفت.

کانادا اکسپرس اینتری را در سال 2015 راه اندازی کرد تا نحوه پردازش درخواست های کارگران ماهر را بهبود بخشد و تجربه بهتری را برای متقاضیان مهاجرت فراهم کند.

قبل از اکسپرس انتری، کانادا یک سیستم برنامه کاربردی با اولین خدمت را اجرا می کرد. مشکل مدل قدیمی این است که تعداد درخواست‌های ارسالی بسیار بیشتر از محل‌های مهاجرت کارگران ماهر در هر سال است. در نتیجه، نامزدهای موفق اغلب باید چندین سال منتظر بمانند تا IRCC به آنها ویزای اقامت دائم ارائه دهد.

IRCC اکسپرس اینتری را معرفی کرد تا بتواند ویزای اقامت دائم را برای داوطلبان موفق به مراتب سریعتر صادر کند. اکنون این کشور می تواند در مدت 6 ماه برای متقاضیان موفق ویزا صادر کند، در حالی که در سیستم قبلی 6 سال بود.

علاوه بر سریعتر بودن، اکسپرس انتری برای متقاضیان مهاجر مفید است، زیرا سیستم رتبه بندی جامع (CRS) بر اساس بسیاری از تحقیقات دولت کانادا است که قادر به تعیین ویژگی های مهاجران برای موفقیت در کانادا و یافتن مشاغل خوب است. مهاجرانی که جوان و میانسال هستند، دارای تحصیلات بالا، تجربه کاری حرفه ای و مهارت های انگلیسی و/یا فرانسوی بالایی هستند در بازار کار کانادا بسیار موفق می شوند. تحقیقات IRCC از سال 2015 نشان می دهد که مهاجران اکسپرس انتری در بازار کار در سطح بسیار بالایی عمل می کنند. مهاجران اکسپرس انتری می توانند این اطمینان را داشته باشند که در موقعیتی قوی قرار خواهند گرفت تا در نهایت به یک شغل حرفه ای در کانادا مشغول شوند.

بزرگترین محدودیت اکسپرس اینتری این است که به متقاضیان مهاجرت اطمینان نمی دهد که دعوت نامه ای برای درخواست اقامت دائم دریافت خواهند کرد. طبق سیستم قبلی، انتظار می‌رفت که داوطلبان تا زمانی که تمام معیارهای واجد شرایط بودن و پذیرش را داشته باشند، ویزای اقامت دائم دریافت کنند. تحت اکسپرس انتری، تنها داوطلبانی که بالاترین امتیاز CRS را دارند، فرصت دریافت ویزای اقامت دائم را دارند.

اما نکته مثبت، قرعه کشی های اکسپرس اینتری معمولاً هر دو هفته یکبار انجام می شود که فرصت های زیادی برای دریافت دعوت نامه اقامت دائم به شما می دهد. همیشه می‌توانید از طریق راه‌هایی مانند دریافت پیشنهاد شغلی کانادایی، نامزدی استانی، تحصیل در کانادا، کسب تجربه کاری حرفه‌ای واجد شرایط بیشتر و بهبود نمره آزمون زبان انگلیسی و/یا فرانسه خود، سعی کنید نمره CRS خود را افزایش دهید. علاوه بر اکسپرس انتری، کانادا بیش از 100 مسیر مختلف مهاجرت کارگران ماهر را ارائه می دهد.

هزینه اکسپرس اینتری چقدر است؟

ارسال نمایه اکسپرس اینتری به مجموعه دولتی کاندیداهای واجد شرایط رایگان است.

با این حال، کاندیداها قبل از ارسال نمایه اکسپرس انتری، هزینه هایی را متحمل می شوند.

هزینه های احتمالی قبل از ارسال نمایه اکسپرس اینتری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمون زبان انگلیسی یا فرانسه توسط یک سازمان تست زبان که توسط دولت کانادا تایید شده است
  • ارزیابی مدارک تحصیلی
  • در صورت نیاز به ترجمه هر گونه مدارکی به زبان انگلیسی یا فرانسوی هزینه پرداخت می شود
  • استخدام یک متخصص مهاجرت (به عنوان مثال، یک شرکت حقوقی). اینجا را کلیک کنید تا بدانید چگونه موسسه حقوقی ما می تواند به شما در اکسپرس اینتری کمک کند.

هزینه های دولتی و سایر هزینه های پس از دریافت ITA شامل موارد زیر است:

  • هزینه های دولت کانادا برای رسیدگی به درخواست های اقامت دائم
  • معاینات پزشکی
  • بررسی سوابق پلیس
  • هزینه (های) بیومتریک
هزینه های اقامت دائم دولت کانادا برای اکسپرس اینتری (اجرا از 30 آوریل 2022)
هزینه پردازش درخواست شما
(850 دلار) و هزینه حق اقامت دائم (515 دلار)
1365 دلار
هزینه پردازش همسر یا شریک زندگی (850 دلار) و هزینه حق اقامت دائم (515 دلار)1365 دلار
شامل یک فرزند وابسته230 دلار (هر کودک)

آیا برای اکسپرس انتری نیاز به استخدام وکیل دارم؟

برای انجام فرآیند اکسپرس انتری نیازی به استخدام وکیل ندارید، اما انجام این کار می تواند برای شما مفید باشد.

یک وکیل مهاجرت کانادایی با تجربه، حرفه ای و قابل اعتماد می تواند شانس موفقیت شما را در اکسپرس انتری با هزینه قانونی کم به حداکثر برساند.

آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌هایی را در مورد نحوه کسب حداکثر امتیاز سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) ارائه دهند و شما را در فرآیند اکسپرس اینتری، از ارسال نمایه‌تان تا آماده‌سازی درخواست اقامت دائم پس از دریافت دعوت‌نامه برای درخواست، راهنمایی کنند. (ITA) برای اقامت دائم. علاوه بر این، این وظیفه یک وکیل است که اطمینان حاصل کند که شما مرتکب اشتباه نمی شوید یا درخواست مهاجرت به کانادا را نادرست معرفی نمی کنید.

قانون مهاجرت براق توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) مجاز به نمایندگی از نامزدهای مهاجرت در فرآیند اکسپرس اینتری است. قانون مهاجرت براق دارای 45 سال تجربه در حمایت از کارگران ماهر در مهاجرت به کانادا می باشد. قانون مهاجرت براق سالانه توسط تعداد زیادی از کاندیداهای اکسپرس اینتری حفظ می شود که به قانون مهاجرت براق با ارائه قوی ترین مشخصات اکسپرس انتری ممکن و تضمین ویزای اقامت دائم پس از دریافت ITA اعتماد دارند.

آیا به پیشنهاد شغلی کانادا تحت اکسپرس اینتری نیاز دارم؟

خیر، برای موفقیت در اکسپرس اینتری نیازی به پیشنهاد شغلی ندارید. دریافت پیشنهاد شغلی تضمین کننده موفقیت شما نیست، اما به افزایش امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS) شما کمک می کند. در صورت دریافت پیشنهاد کاری که واجد شرایط اکسپرس اینتری است، می توانید 50 یا 200 امتیاز CRS اضافی دریافت کنید.

8. آیا مهاجران اکسپرس اینتری شغل خوبی در کانادا پیدا می کنند؟

آره. یک مطالعه در سال 2020 که توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) تکمیل شد، نشان می‌دهد که مهاجران اکسپرس انتری در بازار کار کانادا بسیار موفق هستند زیرا دارای ویژگی‌های سرمایه انسانی مورد نظر کارفرمایان کانادایی هستند. این مطالعه نشان می‌دهد که مهاجران اکسپرس انتری نسبت به میانگین کارگران کانادایی حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و نرخ اشتغال بالا و نرخ پایین بیکاری دارند. انتظار می رود که مهاجران اکسپرس انتری به عملکرد خوبی در بازار کار کانادا ادامه دهند زیرا مهارت های آنها همچنان مورد تقاضای کارفرمایان کانادایی خواهد بود زیرا کارگران بیشتری در دهه آینده بازنشسته می شوند. کانادا برای کاهش چالش های اقتصادی و مالی ناشی از پیری سریع جمعیت و نرخ پایین زاد و ولد، به مهاجرت متکی است.

مهاجران اکسپرس انتری چه نوع زمینه هایی دارند؟

هر ساله، کانادا از طریق اکسپرس اینتری از بیش از 100 کشور مختلف پذیرای مهاجران است. از آنجایی که در سال 1967 به اولین کشور در جهان تبدیل شد که سیستم امتیازدهی را برای کارگران ماهر راه‌اندازی کرد، کانادا نامزدهای کارگران ماهر را بر اساس کشور مبدا بررسی نمی‌کند. در عوض، کانادا فقط داوطلبان را بر اساس توانایی آنها برای ادغام در بازار کار کانادا ارزیابی می کند. برای انجام این کار، سیستم جامع رتبه بندی (CRS) کارگران ماهر را بر اساس سن، تحصیلات، مهارت های زبانی، تجربه کاری و سایر عوامل سرمایه انسانی ارزیابی می کند. از آنجایی که افراد با استعداد زیادی در سراسر جهان وجود دارند و کانادا دارای اقتصاد متنوعی است، کانادا هر ساله پذیرای افرادی از کشورهای مختلف، مجموعه مهارت‌ها و زمینه‌های شغلی مختلف است. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) یکگزارش سالانه مهاجران اکسپرس انتری که اطلاعات بیشتری در مورد سوابق افرادی که استعدادهای خود را به کانادا می آورند ارائه می دهد.

آیا خانواده من می توانند تحت اکسپرس انتری با من بیایند؟

آره. تحت اکسپرس انتری، می‌توانید همسر، شوهر یا شریک قانونی خود را در نظر بگیرید. علاوه بر این، می توانید فرزندان تحت تکفل خود، فرزندان تحت تکفل همسر یا شریک زندگی مشترک خود و فرزندان تحت تکفل فرزندان تحت تکفل را نیز شامل شوید. اگر تحت اکسپرس اینتری موفق باشید، اعضای خانواده همراه شما نیز اقامت دائم دریافت خواهند کرد.

کودکان وابسته به شرح زیر تعریف می شوند:

  • زیر 22 سال سن داشته باشد و همسر یا شریک زندگی مشترک نباشد، یا
  • داشتن 22 سال یا بیشتر، قبل از 22 سالگی به حمایت مالی والدین خود متکی هستند و به دلیل شرایط جسمی یا روانی نمی توانند از نظر مالی خود را تامین کنند.

واجد شرایط بودن اکسپرس اینتری و امتیاز CRS

1. آیا من واجد شرایط اکسپرس اینتری هستم؟

برای واجد شرایط بودن برای اکسپرس اینتری، نامزدها باید حداقل یکی از برنامه های مهاجرت اقتصادی فدرال فدرال را رعایت کنند:

  • برنامه کارگران ماهر فدرال : FSWP مسیر اصلی مهاجرت اقتصادی کانادا است. حداقل الزامات شامل حداقل یک سال تجربه کار مستمر تمام وقت یا معادل با حقوق در 10 سال گذشته در یک شغل ماهر تحت طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) TEER رده 0، 1، 2 یا 3 است. توانایی زبان معتبر متوسط ​​یا بهتر در انگلیسی یا فرانسوی؛ برای داوطلبانی که در خارج از کانادا تحصیل کرده اند، یک مدرک تحصیلی (گواهی، دیپلم، یا مدرک) و یک گزارش ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA). علاوه بر رعایت حداقل شرایط کاری، توانایی زبان و تحصیلات FSWP، داوطلبان باید حداقل 67 امتیاز را نیز در جدول امتیازات آن کسب کنند.
  • کلاس تجربه کانادا : CEC به دانشجویان بین المللی و کارگران خارجی که تجربه کانادایی دارند، فرصت دریافت اقامت دائم را ارائه می دهد. داوطلبان باید حداقل یک سال تجربه کار ماهر، حرفه ای یا فنی در کانادا را در مدت 3 سال از تاریخ درخواست کسب کرده باشند و همچنین معیارهای مهارت زبان را داشته باشند.
  • برنامه تجارت ماهر فدرال : FSTP برای کاندیداهایی که می خواهند بر اساس واجد شرایط بودن برای یک تجارت ماهر مقیم دائم شوند، در دسترس است. معیارهای واجد شرایط بودن شامل داشتن حداقل 2 سال سابقه کار تمام وقت در یک حرفه ماهر در دوره 5 ساله ارسال درخواست است. نیازهای شغلی حرفه ماهر را برآورده کند. داشتن یک پیشنهاد شغلی تمام وقت در کانادا برای مدت حداقل 1 سال یا داشتن گواهی صلاحیت در حرفه مهارتی که توسط یک مقام رسمی کانادا ارائه شده است. و معیارهای مهارت زبان را رعایت کنند.

2. چگونه می توانم واجد شرایط اکسپرس اینتری شوم؟

شما گزینه های مختلفی برای واجد شرایط شدن برای اکسپرس اینتری دارید. اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که تشخیص دهید چرا در حال حاضر واجد شرایط نیستید. برای مثال، شما ممکن است تحت برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP) واجد شرایط نباشید زیرا یک یا چند مورد از حداقل شرایط کاری، توانایی زبان یا تحصیلات FSWP را برآورده نمی کنید. رسیدگی به دلیل عدم صلاحیت شما اولین راهی است که می توانید نمایه اکسپرس اینتری ارسال کنید.

دومین قدم مهمی که می توانید بردارید این است که مسیر تحصیلی را برای اقامت دائم کانادا دنبال کنید. برای واجد شرایط بودن برای برنامه کلاس تجربه کانادایی (CEC) به حداقل یک سال تجربه کاری کانادایی واجد شرایط در 3 سال گذشته نیاز دارید و همچنین حداقل شرایط مهارت زبان را برآورده کنید. شما می توانید با تحصیل در کانادا واجد شرایط CEC و در نتیجه اکسپرس اینتری شوید و پس از اتمام تحصیلات خود در کانادا کار کنید. یکی دیگر از مزایای این رویکرد این است که به دلیل تحصیلات و تجربه کاری در کانادا، امتیاز بیشتری در سیستم رتبه بندی جامع (CRS) دریافت خواهید کرد.

اگر کانادا واجد شرایط اکسپرس اینتری نشوید، گزینه‌های زیادی دارید، زیرا کانادا بیش از 100 جریان مهاجرت نیروی کار ماهر مختلف را اداره می‌کند.

3. چه گزینه هایی برای مهاجرت به کانادا دارم؟

کانادا بیش از 100 روش مهاجرتی مختلف را برای کارگران ماهر که می خواهند ویزای اقامت دائم کانادا را دریافت کنند، ارائه می دهد. می توانید یک یا چند مورد از این گزینه ها را همزمان دنبال کنید:

  • اکسپرس اینتری: کانادا از اکثر مهاجران کارگر ماهر خود از طریق اکسپرس اینتری استقبال می کند.
  • برنامه نامزد استانی (PNP): این دومین راه اصلی است که کانادا از کارگران ماهر استقبال می کند.
  • کبک: استان کبک سیستم مهاجرتی خود را برای استخدام نیروهای ماهر اجرا می کند.
  • سایر برنامه های مهاجرت فدرال: علاوه بر برنامه های اکسپرس اینتری، IRCC راه های مهاجرت کارگران ماهر دیگری را ارائه می دهد. گزینه‌ها عبارتند از نقل مکان به استان‌های اقیانوس اطلس کانادا ، جوامع روستایی و شمالی، کار به عنوان مراقب، کار در بخش کشاورزی، راه‌اندازی یک تجارت یا خوداشتغالی.
  • دنبال کردن یک مسیر تحصیلی: تحصیل در کانادا یک پله مهم برای دریافت ویزای اقامت دائم از طریق گزینه های مهاجرتی فوق است.
  • کار در کانادا: اگر در حال حاضر یک پیشنهاد شغلی در کانادا دارید، می توانید سفر مهاجرتی خود را با مهاجرت به کانادا با مجوز کار آغاز کنید و سپس گزینه های فوق را برای انتقال به وضعیت مهاجرت دنبال کنید.

4. چگونه می توانم امتیاز اکسپرس انتری CRS خود را محاسبه کنم؟

CanadaVisa یک ابزار رایگان ارائه می دهد تا بتوانید امتیاز سیستم رتبه بندی جامع اکسپرس انتری خود را محاسبه کنید.

5. آیا امتیاز CRS من در اکسپرس اینتری کافی است؟

بررسی جدیدترین نتایج اکسپرس انتری بهترین راه برای دانستن اینکه چه امتیازات CRS برای کسانی که امیدوارند دعوت نامه درخواست ویزای اقامت دائم کانادا را دریافت کنند، رقابتی است.

اگر امتیاز CRS شما در حال حاضر کمتر از الزامات قطع اخیر CRS باشد، نباید دلسرد شوید. الزامات امتیاز CRS در هر قرعه کشی اکسپرس اینتری تغییر می کند. تغییرات در CRS می تواند بسیار فرار باشد. 

اگر امتیاز CRS شما کمی کمتر از برش‌آف‌های اخیر است، می‌توانید با صبر و حوصله منتظر بمانید به این امید که در نهایت امتیاز CRS شامل داوطلبانی شود که امتیاز CRS شما را دارند. همچنین می توانید به راه هایی برای بهبود امتیاز CRS خود نگاه کنید.

اگر امتیاز CRS شما به طور قابل توجهی کمتر از برش های اخیر است، شما نیز نباید احساس تضعیف کنید. حضور در استخر اکسپرس اینتری این فرصت را برای شما فراهم می کند تا نامزدی استانی دریافت کنید، که اساسا تضمین کننده موفقیت شما در اکسپرس اینتری است. در عین حال، شما همچنین می توانید به دنبال دریافت پیشنهاد شغلی در کانادا، بهبود نمره CRS خود، پیگیری سایر برنامه های مهاجرت به کانادا، یا دنبال کردن مسیر تحصیلی برای دریافت ویزای اقامت دائم باشید.

6. چگونه می توانم امتیاز اکسپرس انتری CRS خود را بهبود بخشم؟

راه های بهبود امتیاز سیستم رتبه بندی جامع اکسپرس اینتری عبارتند از:

  • اطمینان حاصل کنید که تمام امتیازهای CRS را که واجد شرایط آنها هستید، درخواست می کنید
  • نمره آزمون زبان خود را بهبود بخشید
  • از همسر خود به عنوان متقاضی اصلی استفاده کنید
  • تحصیلات بیشتری کسب کنید
  • تجربه کاری بیشتری کسب کنید
  • تحصیل و کار در کانادا

در اینجا توضیح دقیق تری در مورد اینکه چگونه می توانید امتیاز سیستم رتبه بندی جامع اکسپرس انتری خود را بهبود بخشید آورده شده است .

7. آیا امتیاز CRS اکسپرس انتری کاهش می یابد؟

هیچ کس، از جمله IRCC نمی تواند پیش بینی کند که آیا امتیازات برش CRS اکسپرس اینتری افزایش یا کاهش می یابد زیرا اکسپرس اینتری یک سیستم پویا است. هیچ کس نمی داند توزیع CRS نامزدهای Express Entry چگونه خواهد بود. وقتی تعداد زیادی کاندید اکسپرس انتری با نمرات CRS بالا وجود داشته باشد، برش CRS بیشتر می‌شود. وقتی این تعداد نامزد کمتر باشد، CRS برش کمتر می شود. همانطور که می بینید، نتایج اکسپرس اینتری بسیار متفاوت است. امتیازات برش CRS می تواند در عرض چند هفته به طور قابل توجهی نوسان داشته باشد، از جمله کاهش یا افزایش تعداد زیادی امتیاز.

اگر واجد شرایط اکسپرس اینتری هستید، معمولاً به نفع شماست که بدون در نظر گرفتن امتیاز CRS خود وارد این استخر شوید، زیرا شانس بیشتری برای مهاجرت به کانادا در اختیار شما قرار می دهد. به یاد داشته باشید که جدای از آزمون زبان و دریافت مدرک تحصیلی (ECA)، ورود به استخر اکسپرس اینتری رایگان است تا حتی اگر در مورد مدرسه CRS خود شک دارید چیزی از دست ندهید. برای اکثر برنامه های مهاجرت نیروی کار ماهر باید یک آزمون زبان را تکمیل کنید و ECA دریافت کنید، بنابراین هزینه یک عامل بازدارنده برای ورود به استخر اکسپرس اینتری نیست.

8. اگر CRS پایینی داشته باشم باید وارد استخر اکسپرس اینتری شوم؟

اگر واجد شرایط هستید، ورود به استخر اکسپرس انتری برای شما مفید است زیرا شانس شما را برای مهاجرت موفقیت آمیز به کانادا افزایش می دهد:

  • ابتدا همانطور که در بالا ذکر شد، ورود به استخر اکسپرس اینتری رایگان است. شما قبل از ورود به استخر برای آزمون زبان و ECA هزینه‌هایی را متحمل می‌شوید، اما این هزینه‌هایی است که باید برای اکثر برنامه‌های مهاجرتی کانادا که می‌خواهید برای آنها درخواست کنید، متحمل شوید.
  • امتیازات برش CRS اکسپرس انتری همیشه در نوسان است و پیش بینی آن غیرممکن است. چیزی که ممکن است به نظر یک امتیاز CRS پایین به نظر برسد، می تواند برای در نهایت دعوت نامه برای درخواست اقامت دائم کافی باشد.
  • زمانی که در استخر اکسپرس انتری هستید، می‌توانید روی بهبود نمره CRS خود کار کنید، مانند شرکت در آزمون زبان، کسب تجربه کاری حرفه‌ای واجد شرایط بیشتر و/یا تحصیل، یا کار و تحصیل در کانادا.
  • هنگامی که در استخر هستید، ممکن است دعوتنامه ای برای درخواست نامزدی استانی دریافت کنید که اساساً تضمین می کند که دعوت نامه ای برای درخواست (ITA) برای ویزای اقامت دائم کانادا دریافت خواهید کرد.
  • همچنین ممکن است زمانی که در استخر هستید یک پیشنهاد شغلی در کانادا دریافت کنید که ممکن است امتیاز CRS کافی برای دریافت ITA برای اقامت دائم به شما بدهد.
  • زمانی که در استخر اکسپرس انتری هستید، می توانید مستقیماً برای سایر برنامه های مهاجرتی کانادا درخواست دهید.

9. آیا سطح آزمون زبان من CLB به اندازه کافی برای اکسپرس اینتری خوب است؟

برای پاسخ به این سوال دو مولفه وجود دارد. اولین مؤلفه شناسایی این است که آیا سطح CLB شما برای واجد شرایط بودن برای برنامه اکسپرس اینتری کافی است یا خیر. مؤلفه دوم، تشخیص اینکه آیا سطح CLB شما برای رقابتی کردن امتیاز CRS شما کافی است یا خیر.

ابتدا باید مطمئن شوید که سطح CLB شما الزامات یکی از سه برنامه اکسپرس اینتری را برآورده می کند:

  • برنامه کارگر ماهر فدرال: برای واجد شرایط بودن تحت برنامه کارگر ماهر فدرال، برای خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن به یکی از زبان های رسمی به حداقل CLB 7 نیاز دارید.
  • کلاس تجربه کانادایی: اگر دارای رده NOC TEER 0 یا 1 هستید، حداقل به یک CLB 7 در هر چهار توانایی زبان تحت کلاس تجربه کانادایی (CEC) نیاز دارید. شما حداقل به یک CLB 5 در هر چهار توانایی زبان تحت اگر دسته NOC TEER 2 یا 3 دارید CEC.
  • برنامه تجارت ماهر فدرال: شما به حداقل CLB 5 برای صحبت کردن و گوش دادن و حداقل CLB 4 برای خواندن و نوشتن نیاز دارید.

ثانیاً، شما می خواهید مطمئن شوید که بالاترین سطح ممکن CLB را در آزمون زبان خود دریافت می کنید. برای مثال، اگر شما یک کاندید اکسپرس اینتری هستید، اگر در آزمون‌های زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی شرکت کنید، در مجموع 310 امتیاز CRS در اختیار شما قرار خواهد گرفت. حتی اگر فقط به یک زبان (مثلاً انگلیسی) در آزمون شرکت می‌کنید، باید در نظر بگیرید که IRCC چه وزنی بر نمره آزمون زبان شما در سیستم رتبه‌بندی جامع دارد.

قبل از شرکت در آزمون زبان، مطمئن شوید که با پشتکار مطالعه کنید. حتی اگر به زبان انگلیسی و/یا فرانسوی مسلط هستید، باید برای این آزمون مطالعه کنید تا مطمئن شوید که بالاترین سطح CLB را می‌توانید دریافت کنید. اگر فکر می‌کنید که می‌توانید سطح CLB حتی بالاتری کسب کنید، می‌توانید هر چند بار که مایلید در آزمون زبان خود شرکت کنید تا زمانی که نمره آزمون زبانی را که با آن راحت هستید به دست آورید.

10. تفاوت بین Express Entry و PNP چیست؟

در کانادا، دولت فدرال و استان ها و مناطق می توانند برنامه های مهاجرتی خود را اجرا کنند. با این حال، دولت فدرال تصمیم نهایی را در مورد اینکه آیا یک نامزد می تواند اقامت دائم دریافت کند یا خیر، می گیرد.

اکسپرس اینتری سه مورد از برنامه های متعدد مهاجرت اقتصادی را که توسط دولت فدرال اداره می شود، مدیریت می کند.

برنامه نامزد استانی (PNP) به استان ها و مناطق اجازه می دهد تا به دولت فدرال پیام دهند که یک نامزد مهاجرتی نیازهای اقتصادی منطقه خود را برآورده می کند. این نامزدها یک نامزدی استانی دریافت می کنند که می توانند از آن برای حمایت از درخواست اقامت دائم خود که به دولت فدرال ارسال شده است استفاده کنند.

نامزدی استانی تنها باارزش‌ترین فاکتور تحت CRS اکسپرس اینتری است و منجر به دریافت ۶۰۰ امتیاز اضافی برای یک کاندیدای اکسپرس اینتری نسبت به امتیاز CRS خود می‌شود که اساساً تضمین می‌کند که ITA دریافت می‌کند.

حتی اگر یک کاندید اکسپرس انتری در ابتدا از رتبه کافی برای دریافت ITA از دولت فدرال برخوردار نباشد، ممکن است از طریق اکسپرس انتری نامزدی از یک استان یا منطقه دریافت کند، امتیاز CRS خود را تا 600 امتیاز افزایش دهد و سپس یک امتیاز کسب کند. ITA از دولت فدرال در قرعه کشی بعدی از استخر اکسپرس اینتری.

11. چه چیزی یک پیشنهاد شغلی را تحت اکسپرس اینتری معتبر می کند؟

IRCC بیان می کند که یک پیشنهاد شغلی معتبر تحت اکسپرس اینتری معمولاً دارای معیارهای زیر است:

  • کار تمام وقت است و فصلی نیست
  • حداقل یک سال است
  • یک شغل ماهر است که در رده بندی TEER 0، 1، 2 یا 3 در طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) قرار می گیرد.
  • جدید باشد (مثلاً در 1 سال گذشته)
  • از سفارت، کنسولگری یا کمیسیون عالی نباشد

پیشنهادهای شغلی باید نوشته شود و مواردی مانند وظایف، حقوق و شرایط شغلی شما (مثلاً ساعات کار شما) را مشخص کند.

پیشنهادات شغلی اغلب باید توسط ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) پشتیبانی شود، اما مشاغلی هستند که از الزامات LMIA معاف هستند. اگر LMIA مورد نیاز است، کارفرمای شما باید با ارسال درخواستی به Employment and Social Development Canada/Service Canada برای آن درخواست دهد.

پیشنهادهای شغلی معتبر تحت اکسپرس اینتری 50 یا 200 امتیاز CRS اضافی دارند. به پیشنهادهای شغلی معتبر زیر دسته 1، 2 و 3 NOC TEER 50 امتیاز CRS اضافی تعلق می گیرد. پیشنهادهای شغلی زیر NOC TEER رده 0 واجد شرایط دریافت 200 امتیاز CRS اضافی هستند.

12. کدام پیشنهادهای شغلی اکسپرس اینتری از نیاز به LMIA معاف هستند؟

برای معتبر بودن پیشنهاد شغلی اکسپرس انتری در صورتی که هر سه شرط زیر برآورده شوند، LMIA لازم نیست:

  • حداقل 1 سال به کار تمام وقت برای کارفرما با مجوز کار خود ادامه داده اید (یا برای مدت زمانی معادل 1 سال برای کارفرما پاره وقت کار کرده اید)
  • پیشنهاد شغلی سایر شرایط لازم برای معتبر بودن آن را برآورده می کند، از جمله اینکه در دسته NOC TEER 0، 1، 2 یا 3 قرار می گیرد، اخیرا (مثلاً در یک سال گذشته) بوده و از یک نمایندگی دیپلماتیک در کانادا نبوده است.
  • شما دارای مجوز کار هستید که طبق یک قرارداد بین المللی مانند CUSMA (که قبلاً به عنوان NAFTA شناخته می شد)، توافق نامه فدرال-استانی، یا طبقه بندی “منافع کانادا” از LMIA معاف است. نمونه هایی از معافیت های “منافع کانادا” در اینجا موجود است.

اگر در مشاغل ماهر کار می کنید، می توانید از حداکثر 2 کارفرما پیشنهاد شغلی دریافت کنید و باید برای هر دوی آنها کار کنید.

13. من در حال حاضر در کانادا کار می کنم. آیا این به عنوان یک پیشنهاد شغلی محسوب می شود؟

خیر. مجوز کار یک پیشنهاد شغلی نیست. پیشنهاد شغلی تحت اکسپرس اینتری معتبر است اگر، در میان سایر معیارهای واجد شرایط بودن، کارفرمای شما یک پیشنهاد شغلی تمام وقت کتبی به مدت یک سال یا بیشتر در صورت دریافت تاییدیه اقامت دائم به شما ارائه کرده باشد و کارفرمای شما LMIA را در صورت لزوم یا دریافت کند. پیشنهاد شغلی تحت معافیت LMIA قرار می گیرد.

14. بهترین راه ها برای افزایش امتیاز اکسپرس اینتری چیست؟

بهترین راه برای افزایش امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS) کسب نامزدی استانی است. برای انجام این کار، می توانید مستقیماً به یک جریان PNP که با Express Entry تراز شده است، اعمال کنید. شما همچنین می توانید وارد استخر اکسپرس انتری شوید تا یک استان به طور بالقوه از شما دعوت کند از طریق PNP خود درخواست دهید. دریافت نامزدی استانی 600 امتیاز CRS اضافی را برای شما فراهم می کند که تضمین می کند دعوت نامه ای برای درخواست اقامت دائم از IRCC دریافت خواهید کرد.

در صورت دریافت پیشنهاد کاری که تحت اکسپرس اینتری معتبر است، می توانید 50 یا 200 امتیاز CRS اضافی دریافت کنید.

یکی دیگر از راه‌های اصلی برای بهبود امتیاز اکسپرس اینتری CRS، کسب بالاترین امتیاز ممکن در آزمون انگلیسی یا فرانسه است. زبان جزء اصلی CRS است.

15. آیا 440/450/460/470 امتیاز CRS خوبی است؟

امتیاز برش اکسپرس انتری CRS پویا است و از قرعه‌کشی به قرعه‌کشی متفاوت است. شما همیشه باید نحوه به حداکثر رساندن امتیاز CRS خود را بدون توجه به آنچه که باشد، شناسایی کنید. این به این معنی است که اطمینان حاصل کنید که بر اساس تحصیلات، تجربه کاری، مهارت های زبانی و سایر معیارهای CRS، تمام امتیازهایی را که واجد شرایط آنها هستید، دریافت می کنید. اگر فکر می‌کنید نمره فعلی CRS شما خیلی پایین است، اقداماتی را که می‌توانید برای بهبود آن انجام دهید، شناسایی کنید، مانند شرکت در آزمون زبان، کسب تجربه کاری بیشتر و/یا تحصیلات، و همچنین دریافت نامزدی استانی یا پیشنهاد شغلی که تحت اکسپرس اینتری معتبر است.

ارسال نمایه اکسپرس اینتری

1. برای ارسال نمایه اکسپرس انتری خود به چه چیزهایی نیاز دارم؟

هنگام ارسال نمایه اکسپرس اینتری، IRCC از شما اطلاعاتی از مدارک زیر می خواهد:

  • گذرنامه یا سند مسافرتی شما
  • نتایج آزمون زبان
  • مدرک تحصیلی کانادا یا گزارش ارزیابی مدرک تحصیلی شما (ECA).
  • اثبات وجوه
  • نامزدی استانی (اگر دارید)
  • پیشنهاد شغلی کتبی از یک کارفرما در کانادا (اگر دارید)

2. چگونه می توانم کد NOC خود را برای اکسپرس اینتری پیدا کنم؟

می‌توانید کد طبقه‌بندی شغل ملی (NOC) خود را در اینجا شناسایی کنید .

3. آیا IRCC پس از یک سال پروفایل من را حفظ می کند؟

خیر. نمایه شما پس از یک سال منقضی می شود. اگر می خواهید در استخر اکسپرس انتری بمانید، باید منتظر بمانید تا نمایه شما منقضی شود و سپس یک پروفایل جدید در وب سایت IRCC ارسال کنید. IRCC پیشنهاد می کند که از نمایه منقضی شده خود اسکرین شات بگیرید تا ارسال مجدد اطلاعاتتان برای شما آسان شود.

4. آیا می توانم نمایه اکسپرس انتری خود را پس از ارسال آن به روز کنم؟

بله، تا زمانی که نمایه شما واجد شرایط تشخیص داده شد، می توانید آن را پس از ارسال به روز کنید.

5. اگر وضعیت (که قبلاً به عنوان “وضعیت ضمنی” شناخته می شد) در کانادا حفظ شده باشد، چه کاری باید انجام دهم؟

IRCC دستورالعمل های مفصلی را در وب سایت خود در مورد نحوه پاسخ صحیح به سؤالات در صورت حفظ وضعیت (که قبلاً به عنوان “وضعیت ضمنی” نامیده می شد ارائه می دهد.

6. چگونه می توانم یک آزمون زبان برای اکسپرس اینتری را کامل کنم؟

شما باید یک آزمون زبانی را که IRCC برای اکسپرس اینتری مجاز کرده است تکمیل کنید. نمره آزمون زبان شما دو سال اعتبار دارد. گزینه های شما عبارتند از:

انگلیسی

  • CELPIP جنرال
  • آموزش عمومی آیلتس

فرانسوی

  • TEF کانادا: Test d’évaluation de français
  • TCF Canada: Test de connaissance du français

7. آیا می توانم نمرات آزمون زبان خود را برای اکسپرس اینتری ترکیب کنم؟

نه. آزمون زبان شما را در چهار توانایی ارزیابی می کند: خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن. ممکن است پس از چندین بار شرکت در آزمون، امتیاز متفاوتی برای همان توانایی کسب کنید. متأسفانه، شما فقط می توانید نتایج آزمون زبان خود را از یک آزمون ارسال کنید. خوشبختانه، شما می توانید بهترین نتیجه آزمون زبان خود را ارسال کنید. توجه داشته باشید که نمره آزمون زبان شما دو سال اعتبار دارد. یکی از روش هایی که می توانید دنبال کنید این است که وارد استخر اکسپرس اینتری شوید، دوباره در آزمون زبان شرکت کنید تا نمره دلخواه خود را بدست آورید و سپس نمایه اکسپرس انتری خود را به روز کنید تا امتیاز CRS خود را افزایش دهید.

8. چگونه می توانم ECA برای اکسپرس اینتری دریافت کنم؟

شما باید گواهینامه تحصیلی خود (ECA) را از نهادی که توسط IRCC تعیین شده است، دریافت کنید.

گزینه های شما عبارتند از:

  • خدمات آموزشی جهانی
  • سرویس آموزش تطبیقی ​​– دانشکده مطالعات مداوم دانشگاه تورنتو
  • خدمات بین المللی ارزیابی اعتبار کانادا
  • خدمات ارزیابی صلاحیت های بین المللی
  • خدمات ارزیابی اعتبار بین المللی
  • شورای پزشکی کانادا (هیئت حرفه ای برای پزشکان)
  • هیئت آزمون داروسازی کانادا (هیئت حرفه ای برای داروسازان)

9. آیا باید مدرک تسویه حساب خود را در نمایه اکسپرس انتری خود وارد کنم؟

آره. شما باید در نمایه اکسپرس اینتری خود مقدار پولی را که برای کمک به اقامت شما در کانادا در دسترس خواهید داشت بنویسید تا نشان دهید که می توانید از نظر مالی از خود و اعضای خانواده ای که با شما مهاجرت می کنند حمایت کنید.

تنها در صورت دریافت دعوتنامه برای درخواست اقامت دائم تحت برنامه فدرال کارگران ماهر یا برنامه تجارت ماهر فدرال، از شما خواسته می‌شود که معیارهای اثبات وجوه تسویه حساب را برآورده کنید، مگر اینکه از نظر قانونی مجوز کار در کانادا را داشته باشید و یک پیشنهاد شغلی معتبر از طرف کانادا داشته باشید . یک کارفرما در کانادا کسانی که تحت کلاس تجربه کانادایی دعوتنامه اقامت دائم دریافت می کنند، نیازی به داشتن مدرکی مبنی بر داشتن وجوه تسویه حساب ندارند.

اگر برای بیش از یک برنامه واجد شرایط هستید، نمی توانید انتخاب کنید که IRCC تحت کدام برنامه دعوت شما را صادر کند.

10. چگونه می توانم پس از ارسال مشخصات اکسپرس انتری خود در کانادا به دنبال کار بگردم؟

با استفاده از بانک کار دولت کانادا، می توانید در حین حضور در استخر اکسپرس انتری به دنبال کار بگردید. همچنین می‌توانید مستقیماً برای کارفرمایان در کانادا درخواست دهید، از هیئت‌های شغلی بخش خصوصی استفاده کنید و از طریق رسانه‌های اجتماعی با کارفرمایان ارتباط برقرار کنید. توجه داشته باشید، کلاهبردارانی وجود دارند که از شما می خواهند برای یک پیشنهاد شغلی که در کانادا غیرقانونی است، هزینه بپردازید. لطفاً اینجا را بخوانید تا یاد بگیرید چگونه از کلاهبرداری های پیشنهاد شغلی جلوگیری کنید.

11. من قبلا واجد شرایط نبودم اما اکنون واجد شرایط اکسپرس اینتری هستم. باید چکار کنم؟

شما باید یک نمایه جدید ایجاد کنید و دوباره آن را در وب سایت IRCC ارسال کنید زیرا نمایه های واجد شرایط دیگر معتبر نیستند و قابل تغییر نیستند.

12. در صورت دریافت ITA برای اقامت دائم چه کاری باید انجام دهم؟

شما باید اسناد درخواستی را به IRCC ارائه دهید و هزینه های لازم را بپردازید. نمونه هایی از اسناد درخواستی عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • شناسنامه
  • نتایج آزمون زبان
  • ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA)
  • گواهی ترخیص پلیس
  • پزشکی
  • و بیشتر

تمام اسنادی که باید در صورت دریافت ITA به IRCC ارسال کنید در این صفحه یافت می شود.

درباره اکسپرس اینتری بیشتر بدانید

1. وب سایت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا

وب سایت IRCC حاوی اطلاعات مفید زیادی در مورد اکسپرس اینتری است، از جمله نحوه کار فرآیند، مدارک مورد نیاز، نحوه ارسال نمایه اکسپرس اینتری، نحوه دریافت ویزای اقامت دائم در صورت موفقیت در اکسپرس اینتری، و نحوه سفر به کانادا. 

2. انجمن CanadaVisa.com

انجمن CanadaVisa.com بزرگترین  انجمن عمومی بحث مهاجرت کانادا در جهان است. شما می توانید از کاندیداهای کارگر ماهر در مورد نحوه پیمایش اکسپرس اینتری بیاموزید. موضوعات محبوب در بخش اکسپرس اینتری انجمن عبارتند از:

  • بحث‌های «پرتو امید» که در آن کاندیداها در استخر اکسپرس انتری به‌روزرسانی‌های آخرین نتایج قرعه‌کشی اکسپرس انتری را به اشتراک می‌گذارند و اینکه آیا دعوتنامه‌ای برای درخواست برای اقامت دائم دریافت کرده‌اند یا خیر.
  • بحث‌های “AOR” که در آن داوطلبان موفق اکسپرس اینتری که “تأییدیه دریافت” را از IRCC دریافت کرده‌اند، به‌روزرسانی‌هایی را در مورد پردازش درخواست خود به یکدیگر ارائه می‌کنند.
  • بحث های دفتر ویزا و دفتر IRCC که در آن کاندیداهای اکسپرس اینتری در مورد آخرین پیشرفت های پردازش درخواست در دفاتر مختلف ویزا و IRCC در سراسر جهان و کانادا صحبت می کنند.

3. ابزارها و منابع ویزا کانادا

CanadaVisa تعدادی ابزار و منابع اضافی را برای کمک به شما در فرآیند اکسپرس اینتری ارائه می دهد، از جمله:

  • فرم ارزیابی: دریابید که آیا واجد شرایط اکسپرس اینتری هستید یا خیر.
  • ماشین حساب CRS: امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS) خود را بیابید.
  • امتیاز CRS خود را بهبود بخشید: مشاوره در مورد اینکه چگونه می توانید امتیاز CRS بیشتری کسب کنید.
  • نتایج اکسپرس انتری: آخرین به روز رسانی ها را در مورد امتیازات CRS و تعداد ITAهای صادر شده توسط IRCC دریافت کنید.
  • سوالات متداول اکسپرس انتری برای داوطلبان: پاسخ بیش از 40 سوال رایج در مورد اکسپرس انتری را بیابید.
  • سوالات متداول اکسپرس انتری برای کارفرمایان:  پاسخ به سوالات رایج اکسپرس اینتری که توسط کارفرمایان پرسیده می شود در دسترس است.
  • با قانون مهاجرت براق تماس بگیرید: سوالات خود را در مورد اکسپرس اینتری از موسسه حقوقی مهاجرت کانادا ما بپرسید.

4. درباره کانادا ویزا و قانون مهاجرت

قانون مهاجرت براق یک شرکت حقوقی مهاجرتی پیشرو در کانادا با بیش از 45 سال تجربه است. قانون مهاجرت دارای بیش از 60 وکیل مهاجرت، حقوقدان و متخصص است که به شما کمک می کنند تا به کانادا مهاجرت کنید.

CanadaVisa.com به عنوان حضور آنلاین قانون مهاجرت تاسیس شد. از زمان راه اندازی آن در سال 1994، CanadaVisa به یکی از قابل اعتمادترین منابع جهان در زمینه مهاجرت به کانادا تبدیل شده است. اگر می خواهید از طریق اکسپرس انتری یا سایر مسیرهای کارگر ماهر به کانادا مهاجرت کنید، اولین قدم تکمیل فرم ارزیابی رایگان کانادا ویزا است. اگر واجد شرایط مهاجرت به کانادا هستید، یکی از اعضای تیم قانون مهاجرت به شما کمک خواهد کرد تا حد امکان به شما کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا