مهاجرت

گرجستان یا ترکیه + مهاجرت و مسافرت 2023

مهاجرت و زندگی در گرجستان یا ترکیه : موضوع مقاله امروز ما درباره مهاجرت و زندگی در گرجستان یا ترکیه است. امیدواریم مورد استفاده شما قرار بگیرد.

با توجه به حجم زیاد سوالات متقاضی های گرامی درباره گرجستان و ترکیه شاید این مقاله بتواند سوالات بسیاری از شما عزیزان را پاسخگو باشد.

بایستی توجه داشته باشید که هدف نویسنده این مقاله کمک به تصمیم گیری درباره مهاجرت به گرجستان یا ترکیه است ، بنابراین بدون جانب داری و غرض ورزی نگارش این مقاله را انجام می دهیم.

لازم به ذکر است که این مقاله کمی طولانی است چون سعی بر آن داشته ایم که کلیه نکات گفته شود ، بنابراین صبور بوده و تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

متاسفانه در دنیای امروزی و مشکلات اقتصادی ایران افراد بسیاری چه پیر و چه جوان در فکر مهاجرت بوده و زندگی در خارج از ایران را به داخل ایران ترجیح می دهند و افراد بسیاری سعی دارند از روش های مختلفی به فکر مهاجرت و ایجاد زندگی جدیدی در خارج از ایران باشند.

در اطراف کشور ایران خوشبختانه چندین کشور با امکانات رفاهی مناسب و ایده آلی وجود دارد که می توان به واسطه این کشورها زندگی مناسب و خوبی را برای خود و خانواده تان بسازید.

دو کشور گرجستان و ترکیه که به واسطه نزدیکی به ایران مهاجران ایرانی بسیاری را می پذیرند ولی با این وجود باید اطلاعات کافی درباره زندگی در گرجستان یا  ترکیه کسب نمایید که آیا زندگی در گرجستان یا ترکیه برای شما و خانواده تان مناسب است؟

آیا با زندگی در گرجستان یا ترکیه آینده خود و فرزندانتان را تضمین می‌نمایید؟ و…

گرجستان یا ترکیه

هر فرد مهاجری برای مهاجرت به هر کشوری ابتدا باید به برخی از سوالاتی که در بالا ذکر کردیم پاسخ دهد که با واسطه پاسخ صحیح و مناسب به این سوالات تصمیم بزرگی برای زندگی خود بگیرد.

همانطور که گفته شد زندگی در گرجستان یا ترکیه به واسطه نزدیکی به ایران و همچنین تشابهات فرهنگی و دینی این کشورها بسیار مناسب است.

هر فردی که قصد مهاجرت به هر کشوری را دارد باید از قبل در مورد زندگی در آن کشور تحقیقاتی کرده و با نتایج کسب شده تصمیم بزرگی برای زندگی شان بگیرند.

قبل از مهاجرت و زندگی در گرجستان یا ترکیه یکی از موارد اصلی و اساسی آشنایی با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و در نهایت وضعیت اشتغال، سطح اقتصادی و هزینه های زندگی است که تمامی این مسائل سبب می شود تا شما برای همیشه زندگی در گرجستان یا ترکیه را به عنوان محل زندگی خود انتخاب نمایید.

آشنایی با کشور گرجستان و ترکیه

هر دو کشور گرجستان و ترکیه که از سمت شمال و شمال غربی به ایران نزدیک می باشند.

کشور گرجستان به عنوان یک کشور کاملا اروپایی و مدعی پیوستن به اتحادیه اروپا شناخته شده ولی ترکیه به عنوان یک کشور اوراسیایی در خاورمیانه ، تنها بخشی از آن جزو اروپا است که البته دورنمای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا فعلا در هاله ای از ابهام قراردارد.

کشور ترکیه از نظر موقعیت جغرافیایی از سه طرف با دریای سیاه، دریای مدیترانه و دریای اژه محاصره گردیده است به همین دلیل از نظر آب و هوایی دارای پاییز و زمستان سرد و بارانی می باشد به همین خاطر است که بیشترین میزان توریست در فصل بهار و تابستان به کشور ترکیه سفر می نمایند.

البته ناگفته نماند درست است که بیشتر مرز کشور ترکیه با آب احاطه شده است ولی با این وجود با کشورهای ایران، سوریه، عراق، گرجستان، ارمنستان و بلغارستان هم مرز می باشد. پول رایج کشور ترکیه لیر بوده و زبان آن ها زبان ترکی استانبولی می باشد.

چهمین تفاوت آب و هوایی سبب سردرگمی برای انتخاب زندگی در گرجستان یا ترکیه می شود.

کشور گرجستان از یک سو با دریای سیاه و از مرزهای دیگر با کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه احاطه گردیده است.

زبان مردم گرجستان زبان گرجی بوده و واحد پول رایج این کشور لاری می باشد.

آب و هوای کشور گرجستان مانند ایران چهار فصل و فوق العاده بوده و به همین دلیل است که افراد زیادی به زندگی در گرجستان بیشتر علاقه دارند.

البته آب و هوای گرجستان غربی دارای بارندگی بیشتری بوده ولی آب و هوای گرجستان شرقی به دلیل از دست دادن رطوبت ابرها بارندگی کمتری دارد. با این وجود هنوز هم از نظر آب و هوایی تفاوتی بین زندگی در گرجستان یا ترکیه وجود ندارد.

زندگی در گرجستان یا ترکیه

آشنایی با دین و مذهب مردم گرجستان و ترکیه

تصمیم گیری برای زندگی در گرجستان یا ترکیه بسیار سخت بوده به دلیل آن که این دو کشور از لحاظ دینی هم باز به ایران شبیه بوده ولی تعداد مسلمانان ترکیه بیشتر است.

در واقع همانطور که گفته شد خوشبختانه کشور ترکیه با کشور ایران از لحاظ اعتقادات دینی دارای شباهت های زیادی بوده و می توان گفت که بیشتر جمعیت ترکیه (90%) مسلمان بوده ولی به دلیل تعداد بالای مهاجرت به کشور ترکیه می توان ادیان دیگری را هم پیدا نمود ولی با این وجود که بیشتر مردم ترکیه مسلمان هستند ولی پیرو اهل سنت بوده و درصد بسیار کمی شیعه محسوب می شوند.

با وجود آن که بیشتر اهالی ترکیه سنی مذهب هستند ولی با این وجود به سایر ادیان دینی احترام می گذارند و علاوه بر مساجد زیبا و باشکوه ، کلیساهای زیبایی نیز در کشور ترکیه دیده می شود.

دین و مذهب مردم بومی گرجستان مسیحیت بوده و به دلیل آن که مردم گرجستان جزء اولین مردمانی بودند که مسیحیت را پذیرفته و در سراسر کشور خود گسترش دادند به همین دلیل دارای اعتقادات سفت و سختی بوده و بر روی دین مسیحیت بخصوص شاخه ارتدکس بسیار جدی و مذهبی هستند.

در کشور گرجستان هم مانند کشور ترکیه دین اسلام و مسلمان یافت می شود ولی بیشتر افراد دارای دین مسیحیت می باشند و بیشتر مسلمانان شیعه در کشور گرجستان آذربایجانی اصیل هستند که در شهر تفلیس پایتخت گرجستان و همچنین در شهر مارنئولی در سی کیلومتری جنوب تفلیس زندگی می نمایند.

به دلایل اعتقادی و جمعیت مسلمان برخی از افراد بین زندگی در گرجستان یا ترکیه، کشور ترکیه را انتخاب می نمایند.البته اگر معتقد به اسلام باشند.

آشنایی با فرهنگ مردم ترکیه

به دلیل آن که بیشتر جمعیت ترکیه را افراد مهاجر تشکیل داده است به همین خاطر فرهنگ و سنت های مختلفی در کشور ترکیه پیدا می شود ولی با این وجود مردم ترکیه مردمانی خونگرم و مهمان نواز بوده و از لحاظ فرهنگی به ایرانیان بسیار شباهت دارند.

فرهنگ مردم در کشور گرجستان به عنوان یکی از غنی ترین فرهنگ های دنیا شناخته شده و فرهنگ غالب و عنصر اصلی فرهنگ مردم گرجستان فرهنگ قفقاز می باشد. از لحاظ فرهنگی زندگی در گرجستان یا ترکیه هیچ تفاوتی با هم ندارد.

وضعیت اقتصادی و اشتغال در کشور گرجستان و ترکیه

برای خیلی از افراد سوال پیش می آید که از نظر اقتصادی و اشتغال زندگی در گرجستان یا ترکیه چه تفاوت هایی دارد؟

همانطور که می دانید علاوه بر آن که کشور ترکیه مهاجران بسیاری را می پذیرد با این حال توریست و گردشگران ایرانی بسیاری کشور ترکیه را برای تفریح و خرید انتخاب می نمایند و اصلی ترین صنعت و اقتصاد کشور ترکیه از راه توریست تامین می شود ولی با این حال اقتصاد کشور ترکیه بر پایه کشاورزی بوده و روز به روز بر تعداد کشاورزان ترکیه افزوده می شود و با صادرات این محصولات به چرخه اقتصادی کشورشان کمک می نمایند.

علاوه بر کشاورزی و توریست صنعت پوشاک هم در ترکیه بسیار مهم بوده و از قدیم الایام جنس کشور ترکیه به عنوان پوشاک مرغوب شناخته می شود.

برای زندگی در گرجستان یا ترکیه باید به عنوان یک فرد مفید برای دولت شناخته شوید تا اجازه اشتغال و کسب درآمد به شما داده شود.

با وجود آن که هر ایرانی قصد مهاجرت و زندگی در گرجستان یا ترکیه را دارد به خوبی می داند باید مقداری سختی را تحمل نماید.

کشور گرجستان هم مانند کشور ترکیه دارای آب و هوای بسیار مناسبی بوده و همین امر سبب شده است که کشاورزی به صورت پیشرفته دنبال شود، علاوه بر کشاورزی صنعت گردشگری و معادن هم به اقتصاد این کشور کمک بزرگی کرده است و همین امر سبب می شود که کشور گرجستان به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جدا شده از شوروی سابق شناخته شود.

خوشبختانه در حال حاضر با توجه به مهاجرت بیش از حد ایرانیان به کشور گرجستان و همچنین خرید منزل و سرمایه گذاری در گرجستان سبب شده است که زندگی در گرجستان تا حدودی رونق گرفته و همین امر به اقتصاد کشور گرجستان کمک بزرگی کرده است.

هزینه زندگی در گرجستان و ترکیه

هزینه های زندگی کردن در هر کشور با کشور دیگری متفاوت بوده و همچنین هزینه های یک خانواده با خانواده دیگر فرق دارد و نمی توان گفت که به طور دقیق هر فرد یا هر خانواده ای اگر زندگی در گرجستان یا ترکیه را انتخاب نماید مبلغ مشخصی باید در ماه هزینه کند.

با این وجود که نمی توان مبلغ دقیقی اعلام نمود ولی هزینه زندگی در گرجستان یا ترکیه شباهتی به هم دارد که باید مبلغ مشخصی را هر ماه به عنوان کرایه خانه و هزینه ای به عنوان سوخت وسایل گرمایشی و سوخت اتومبیل اختصاص دهید.

بطور میانگین هزینه زندگی در گرجستان برای خانواده دو نفره در حدود 232 لاری، هزینه ایاب و ذهاب برای هر نفر 100 تا 150 لاری و هزینه پوشاک برای هر نفر 100 تا 200 لاری در ماه است. باز هم تاکید می شود که این هزینه متغیر بوده و به خود فرد بستگی دارد.

هزینه زندگی در ترکیه متفاوت است و گفته می شود به طور میانگین بین 2500 لیر تا 3000 لیر متفاوت است. برای آن که بتوانید در شهرهای ترکیه زندگی نمایید می توانید خانه های مبله اجاره کرده و یا خانه اجاره و خریداری کنید ولی در کشور گرجستان معمولا خانه مبله اجاره می نمایید و مانند کشور ترکیه دارای پول پیش نبوده و هزینه اجاره ماه به ماه پرداخت می گردد.

با این وجود باید گفت که هزینه زندگی در کشور گرجستان نسبت به ایران در حدود یک سوم است و همچنین از ترکیه کمتر است ، و همین امر سبب افزایش میزان مهاجرت ایرانیان به گرجستان شده است.

در نهایت باید گفت که بطور کلی هزینه زندگی در گرجستان و ترکیه از ایران کمتر می باشد و بیشترین هزینه برای سوخت ماشین می باشد.

محاسن زندگی در گرجستان

  1. عضویت کشور گرجستان در اتحادیه اروپا به زودی محقق می شود و با کارت اقامت گرجستان به راحتی می توانید در کشورهای اروپایی رفت و آمد کنید که یکی از محاسن زندگی  برای انتخاب بین کشور گرجستان یا کشور ترکیه است.
  2. پایین بودن هزینه زندگی در گرجستان
  3. امنیت بالا در کشور گرجستان
  4. کشور گرجستان دارای دومین پلیس پاک دنیا
  5. قیمت بسیار پایین و ارزان حمل و نقل عمومی در کشور گرجستان به نسبت ترکیه
  6. وضعیت بسیار مناسب در ایجاد کسب و کار و سرمایه گذاری در گرجستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا