سبک زندگی

بایدها و نبایدهای استفاده از مکروویو

برای استفاده‌ی درست از مایکروویو معمولا می‌توان به دفترچه راهنمای آن مراجعه کرد و چیزهای زیادی دانست.

برخی باورهای رایج درست یا غلط هم درباره‌ی موادی که باید یا نباید در مایکروویو گذاشتید مطالب زیادی خوانده‌ایم اما در این نوشتار از ۱۲ چیز سخن می‌گوییم که واقعا هرگز نباید در مایکروویو بگذارید.

تخم‌مرغ

اجازه ندهید پینترست شما را گول بزند: اگر سعی کنید تخم‌مرغ را در مایکروویو بپزید احتمالا در نهایت یا افتضاحی بزرگ به بار می‌آورید یا انگشت‌تان را می‌سوزانید! حرارت سریع مایکروویو بخار زیادی در تخم‌مرغ ایجاد می‌کند، که فضایی برای خروج ندارد. تمیز کردن تخم‌مرغ منفجرشده دشوار است- به ما اعتماد کنید.

گوشت

یخ‌زدایی از قطعات گوشت در مایکروویو پردردسر است: لبه‌های نازک‌تر شروع به پختن می‌کنند در حالی‌که قسمت‌های میانی و ضخیم‌تر یخ‌زده می‌ماند. و اگر مایکروویو‌تان هنگام پختن غذا آن را نچرخاند، این هم می‌تواند منجر به توزیع نابرابر حرارت شود، که به باکتری‌ها امکان رشد می‌دهد. براساس گفته‌ی کارشناسان بهداشت و ایمنی مواد غذایی در بخش علوم تغذیه‌ی‌ دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، مطمئن‌ترین روش برای یخ زدایی گوشت، این است که در طول شب آن را از فریزر خارج کنید و در یخچال بگذارید

۳.شیر مادر

گذاشتن شیر مادر منجمد در مایکروویو آن را به‌طور غیریکنواخت گرم می‌کند، که نقاط داغ می‌تواند دهان کوچک نوزادان را بسوزاند، علاوه بر این، پژوهش دیگری نشان داده‌است که ممکن است این روش گرم کردن، به‌ویژه در صورت استفاده از قدرت بالا، برخی از پروتیین‌های شیر مادر را، که دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند، از بین ببرد. یک روش بهتر: یک لیوان آب را در مایکروویو داغ کنید، سپس شیشه‌ی شیر مادر را در لیوان بگذارید تا به دمای اتاق برسد.

۴.ظرف‌های یک‌بار مصرف فلزدار

فلز(حتی قطعات کوچک مانند دسته‌ فلزی در بسته‌بندی‌هایی که در تصویر می‌بینید) و مایکروویو با هم سازگاری ندارند. یا به‌طور دقیق‌تر، ممکن است باعث ایجاد آتش شود. برای گرم کردن برنج، آن را در کاسه بریزید.

۵.ظرف‌های پلاستیکی

شما می‌دانید نباید ظرف‌های پلاستیکی مخصوص نگهداری غذای باقی‌مانده را در مایکروویو بگذارید اما باز هم این کار را می‌کنید. علت بد بودن این کار این است: بسیاری از پلاستیک‌ها حاوی مواد شیمیایی شبه‌استروژن هستند(بی‌پی‌ای یکی از مشهورترین این مواد است) که وقتی پلاستیک داغ می‌شود، می‌توانند به غذا نفوذ کنند. براساس پژوهشی که در مجله‌ی اینوایرومنتال هلث پرسپکتیوز چاپ شد، ۹۵ درصد محصولات پلاستیکی آزمایش‌شده (از جمله شیشه‌ی شیر نوزاد، کیسه‌ها و بسته‌بندی‌های زیپ‌کیپ) مواد شیمیایی‌ای آزاد می‌کنند که بعد از قرار گرفتن در مایکروویو، ماشین ظرف‌شویی، یا خیس شدن در آب مانند استروژن عمل می‌کنند. حتی محصولاتی که برچسب “بدون بی‌پی‌ای” دارند، مواد شیمیایی شبه‌استروژن آزاد می‌کنند. بهتر است احتیاط را رعایت کنید و شام‌تان را مستقیما در بشقاب گرم کنید.

۶.ظرف‌های فوم

فوم به عنوان نوعی پلاستیک در صورت داغ شدن می‌تواند مواد شیمیایی مضری را وارد غذا کند. به جای استفاده از این نوع ظروف،باقی‌مانده‌ی غذا را در ظرف شیشه‌ای بریزید و روی آن را با یک حوله‌ی کاغذی بپوشانید.

۷.بعضی بشقاب‌ها

آیا تعداد زیادی کاسه‌های چینی بسیار زیبا یا مزین به فلزات دارید؟ این ظروف را از مایکروویو دور نگه‌دارید. براساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، حتی اگر تزیینات فلزی آن ناچیز باشد، ممکن است در مایکروویو واکنش دهد. اگر از مایکروویو زیاد استفاده می‌کنید، بهترین کار این است که روی ظرف‌های شیشه‌ای ساده سرمایه‌گذاری کنید که مخصوص گذاشتن در مایکروویو است.

۸.لیوان‌های مسافرتی

لیوان‌هایی که از جنس استیل ضدزنگ هستند اجازه نمی‌دهند حرارت، قهوه یا چای‌تان را گرم کند و به جای آن ممکن است مایکروویو‌تان را خراب کند. اگر لیوان پلاستیکی است، ته آن را بررسی کنید تا ببینید علامت قابل استفاده در مایکروویو را دارد یا نه- اما حتی اگر این علامت را دارد، شاید بهتر باشد تجدید نظر کنید

۹.هیچ‌چیز

براساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، اگر چیزی نباشد که حرارت مایکروویو را جذب کند، مگنترون(همان چیزی که عملکرد مایکروویو را ممکن می‌سازد) حرارت را جذب می‌کند، که می‌تواند به مایکروویوتان آسیب بزند و حتی باعث ایجاد آتش شود. مراقب باشید اتفاقی کلید استارت را بدون این‌که غذا یا نوشیدنی در مایکروویو باشد، فشار ندهید.

فنجان آب

وقتی آب خالی به مدت طولانی در ظرف سرامیکی یا شیشه‌ای در مایکروویو داغ می‌ماند، ممکن است حباب در آن تشکیل نشود. معمولا تشکیل حباب به خنک شدن مایعات کمک می‌کند. درنتیجه آب بیش از حد داغ می‌شود؛ وقتی فنجان را جا‌به‌جا می‌کنید، حرارت به شدت آزاد می‌شود و باعث پاشیدن آب در حال جوش می‌شود. برای اجتناب از خطر سوختن، آب را فقط به مدت حداقل زمانی که برای داغ شدن لازم است در مایکروویو بگذارید، یا برای این‌که آب را مدت طولانی‌تری داغ نگه‌دارید، در مدت‌زمان‌های کوتاه‌تر و با فاصله آب را داغ کنید.

۱۱.لیوانی که سال‌هاست آن را دارید

بعضی لیوان‌ها که قبل از دهه‌ی ۱۹۶۰ ساخته شده‌اند، با موادی لعاب داده شده‌اند که می‌تواند اشعه ساطع کند و ممکن است حاوی سرب یا فلزات سنگین و مضر دیگر شود. شاید لیوانی که در حراج لوازم منزل همسایه‌تان پیدا کرده‌اید بامزه به نظر برسد، اما به جای این‌که برای نوشیدن از آن استفاده کنید آن را به قفسه‌ی کلکسیون‌تان اضافه کنید.

۱۲.مراقب برچسب‌های “مناسب برای مایکروویو “ باشید

تنها چیزی که برچسب “مناسب برای مایکروویو” به شما می‌گوید این است که می‌توانید از این ظرف در مایکروویو استفاده کنید، بدون این‌که ظرف یا مایکروویو آسیب ببیند. در واقع، براساس گزارش وزارت غذا و دارو، تولید‌کننده‌ها حتی ملزم نیستند ظروف سرامیکی‌شان را آزمایش کنند تا از ایمنی آن بعد از داغ شدن مطمئن شوند(احتمالا به همین دلیل است که خودتان را با لیوان‌های سرامیکی بسیار داغ سوزانده‌اید). هرچند ممکن است علامت روی یک ظرف بگوید داغ کردن آن خطری ندارد؛ اما اگر قبلا از آن استفاده نکرده‌اید، مایع یا غذاتان را روی اجاق‌گاز گرم کنید و سپس آن را در کاسه، بشقاب یا لیوان بریزید.

تحریریه لیدی فروم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا