مهاجرت

ویزای پرتغال برای افغانها 2023

پرتغال کشوری واقع در جنوب غربی اروپاست. این کشور تنها یک همسایه دارد و آن هم کشور اسپانیاست. این دو در کنار هم شبه جزیره ایبری را تشکیل می‌دهند. پرتغال که با عنوان جمهوری پرتغال نیز شناخته می‌شود عضوی از اتحادیه اروپا و حوزه شینگن به شمار می‌رود؛ و به هر دلیلی که بخواهید وارد کشور پرتغال شوید باید ویزای پرتغال برای افغانها را تهیه کنید. برای تهیه این ویزا باید از طریق سفارت پرتغال در ایران اقدام کنید.

طبق قوانین مربوط به کشورهای حوزه شینگن، برای سفر به پرتغال امکان دریافت دو نوع ویزا با عنوان سینگل و مولتی شینگن را دارید. اگر ویزای شما از نوع سینگل باشد می‌توانید در یک بازه زمانی تعیین‌شده به این کشور سفر کنید. اما اگر دارای ویزای مولتی شینگن باشید، این امکان را دارید تا زمانی که ویزای شما معتبر است، به کشور پرتغال و نیز دیگر کشورهای حوزه شینگن مانند اسپانیا و آلمان و فرانسه در رفت و آمد باشید.

ویزای بشردوستانه پرتغال برای افغانها

برای گرفتن ویزای پرتغال  برای افغانها ابتدا باید بسته به هدفی که برای سفر دارید، نوع ویزای خود را مشخص کنید. سپس باید فرم درخواست ویزا را با دقت کامل کنید. در قدم بعد باید یک قطعه عکس با ویژگی‌های مشخص‌شده را روی فرم درخواست بچسبانید. در ادامه باید مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و برای گرفتن وقت از سفارت پرتغال در ایران اقدام کنید. لازم به ذکر است علاوه بر مدارک کلی که لیست آن در این مقاله نیز آمده است، برای دریافت انواع مختلفی از ویزاها ممکن است مدارک متفاوتی نیاز باشد.

انواع ویزای پرتغال برای افغانها

انواع ویزای پرتغال برای افغانها شامل ویزای توریستی، ویزای تجاری، ویزای کار، ویزای تحصیلی، ویزای بازدید، ویزای حضور در نمایشگاه، ویزای ورزشی و ویزای مأموریت رسمی است که در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر یک می‌پردازیم.

ویزای توریستی برای افغانها

این ویزا از نوع ویزای شینگن کوتاه مدت است که حداکثر ۹۰ روز اعتبار دارد و برای یک بازه ۱۸۰ روزه صادر می‌شود. البته ویزای توریستی پرتغال معمولا طبق برنامه سفر متقاضی صادر شده و بین ۷ تا ۱۴ روز اعتبار دارد.

ویزای تجاری برای افغانها

این ویزا نیز از نوع کوتاه مدت است. ویزای تجاری به منظور انجام امور تجاری مانند عقد قرارداد یا شرکت در یک جلسه کاری صادر می‌شود. این ویزا اجازه فعالیت تجاری و کسب درآمد در کشور پرتغال را به متقاضی نمی‌دهد.

ویزای بازدید برای افغانها

این ویزا نیز از نوع کوتاه مدت شینگن است و برای بازدید از اقوام و دوستان برای حداکثر ۹۰ روز در یک بازه ۱۸۰ روزه صادر می‌شود.

ویزای پرتغال برای افغانها

ویزای حضور در نمایشگاه برای افغانها

هدف از دریافت این نوع ویزای کوتاه مدت شینگن، شرکت در یک نمایشگاه است و برای یک بازه زمانی محدود صادر می‌شود.

ویزای ورزشی برای افغانها

این ویزا دقیقاً مانند ویزای حضور در نمایشگاه برای مدت زمان محدودی صادر می‌شود. با این تفاوت که برای شرکت در مسابقات ورزشی به کار می‌رود.

ویزای ماموریت رسمی برای افغانها

این ویزا مخصوص فردی صادر می‌شود که کارمند یک ارگان رسمی و دولتی است و مأموریتی در کشور پرتغال دارد. در این صورت فرد می‌تواند با ارائه نامه تأییدیه از محل کار خود ویزای مأموریت رسمی دریافت کند.

ویزای بلندمدت برای افغانها

اگر تصمیم دارید برای تحصیل، کار یا زندگی در کنار اعضای خانواده به پرتغال سفر کنید، این سفر طولانی خواهد بود و در این صورت باید برای دریافت ویزای بلندمدت درخواست دهید که مدت اعتبار آن معمولاً حداقل ۳ ماه است. بررسی این درخواست توسط سفارت پرتغال در ابوظبی انجام می‌شود و ممکن است نیاز به مصاحبه حضوری باشد و بررسی آن بین ۶۰ تا ۹۰ روز کاری طول بکشد.

حال اگر هدف شما اقامت کاری پرتغال و کار در کشور پرتغال باشد باید به زبان انگلیسی یا پرتغالی تسلط داشته و از دعوتنامه معتبر توسط یک کارفرمای پرتغالی برخوردار باشید. در حالت کلی معمولاً اولویت کار در پرتغال با شهروندان بومی و افراد مقیم در کشورهای حوزه شینگن است. پس اگر قصد تحصیل یا کار تمام وقت در پرتغال را دارید پیشنهاد می‌شود ابتدا به خوبی تحقیق کرده و سپس برای دریافت ویزا اقدام کنید؛ چرا که مبالغی که هزینه می‌کنید، رد صورت ریجکت شدن، عودت داده نمی‌شود.

شرایط اخذ ویزای پرتغال برای افغانها

در اینجا شرایط کلی دریافت ویزای پرتغال برای افغانها را توضیح می‌دهیم. توجه داشته باشید که با توجه به نوع ویزایی که در خواست می‌کنید، ممکن است مدارک تکمیلی دیگری از شما درخواست شود.

۱. یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت ویزای پرتغال برای افغانها داشتن گردش حساب مناسب است. منظور از گردش حساب فقط میزان ورودی و خروجی به حساب نیست، بلکه تعداد تراکنش‌های حساب شما در یک مدت مشخص نیز در تصمیم آفیسر تأثیرگذار خواهد بود.

۲. شرط مهم بعدی داشتن تمکن مالی است. دقت کنید میزان تمکن مالی متقاضی باید به یورو در برگه مربوطه درج شود و چیزی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد. این برگه باید دارای مهر و امضای بانک صادرکننده باشد.

۳. شرط بعدی داشتن دعوت‌نامه است که می‌تواند از طرف اعضای خانواده، یک دوست یا یک شرکت برای متقاضی ارسال شود. البته مدت اقامت متقاضی در کشور پرتغال باید در متن دعوتنامه مشخص شود.

مدارک مورد نیاز ویزای پرتغال برای افغانها

  • مدارک ویزای پرتغال برای افغانها شامل موارد زیر است:
  • ابتدا باید فرم درخواست ویزای پرتغال برای افغانها خود را کامل کرده و امضا کنید.
  • یک قطعه عکس جدید رنگی با اندازه ۳.۵ در ۴.۵ سانتیمتر تهیه کنید.
  • از پاسپورت خود که حداقل ۶ ماه اعتبار و دو صفحه خالی دارد، کپی تهیه کرده و همراه با اصل آن ارائه دهید.
  • از تمام پاسپورت‌ها و ویزاهای قبلی خود کپی تهیه کرده و همراه با اصل ارائه دهید.
  • بلیط رفت و برگشت هواپیما را به همراه داشته باشید.
  • مدرکی دال بر رزرو هتل مطابق با برنامه سفر خود ارائه دهید.
  • مدرک وجود بیمه خدمات درمانی بین‌المللی که حداقل ۳۰ هزار یورو هزینه‌های شما را پوشش می‌دهد ارائه دهید.
  • نامه اشتغال به کار خود را به مهر و امضا صاحب کار برسانید.
  • مدارک بیمه تأمین اجتماعی خود را ترجمه کنید.
  • فیش حقوقی خود را ترجمه کنید.
  • مدرکی دال بر تمکن مالی بانکی مربوط به ۳ ماه اخیر خود را تهیه کنید.
  • هزینه درخواست ویزای خود را پرداخت کرده و مدرک آن را به همراه داشته باشید.
  • مدارک مالی، ملکی و هویتی خود را ترجمه کنید.
  • اگر زیر ۱۸ سال سن دارید، باید یک رضایت‌نامه از والدین خود به مدارک ضمیمه کنید.
  • اگر به دنبال دریافت ویزای ورزشی هستید، مدرکی دال بر عضویت در یک تیم ورزشی ارائه دهید.
  • اگر به دنبال دریافت ویزای کاری هستید باید دارای دعوتنامه باشید.

هزینه ویزای پرتغال برای افغانها

هزینه ویزا پرتغال بر اساس متقاضیان مشخص می‌شود. طبق قوانین پرتغال، این هزینه برای گروه سنی بالای ۱۲ سال و ۵ تا ۱۲ سال متغیر بوده و برای زیر ۵ سال رایگان است. البته بر اساس ملیت نیز این مبلغ تغییر می‌کند.

لازم به ذکر است هزینه کارگزاری VFS نیز برای هر متقاضی جداگانه دریافت می‌شود. علاوه بر این ارسال پاسپورت و دریافت برچسب ویزا از سفارت پرتغال با پیک انجام می‌شود و هزینه آن نیز برای متقاضیان ساکن تهران و برای متقاضیان ساکن خارج از تهران متفاوت است. البته این هزینه برای زمانی است که متقاضی در مرحله نهایی دریافت ویزا باشد. در مراحل اولیه تمام کارها باید به صورت حضوری انجام شود.

علاوه بر هزینه‌هایی که در بالا ذکر شد، هزینه‌های خدمات سفارت شامل: ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی، گرفتن ۴ عکس رنگی، گرفتن فتوکپی از هر صفحه مدارک و تکمیل فرم‌های درخواستی نیز بر عهده متقاضیان است.

ویزای پرتغال برای افغانها

ریجکت ویزای پرتغال برای افغانها

از آنجا که صادرکننده‌های ویزای پرتغال برای افغانها سختگیر هستند، گاهی متقاضیان ویزای این کشور با ریجکت مواجهه می‌شوند. رایج‌ترین دلایل ریجکت ویزای پرتغال برای افغانها به شرح زیر است:

ناتوانی متقاضی در جلب اعتماد افسران ویزا در زمینه بازگشت به ایران

عدم توانایی مالی در تأمین هزینه‌های زندگی در پرتغال

عدم ارائه دلایل قانع‌کننده به افسران ویزا جهت سفر به این کشور

معتبر نبودن دعوت‌نامه‌های ارائه شده

معتبر نبودن بیمه‌های مسافرتی خریداری شده

متأسفانه در صورتی که با ریجکت درخواست ویزای پرتغال برای افغانها مواجه شوید تا ۶ ماه بعد اجازه درخواست مجدد ندارید. البته می‌توانید از طریق ایمیل به رد شدن درخواست خود اعتراض کنید، اما دریافت پاسخ آن معمولاً ۴۵ روز کاری طول می‌کشد.

مشاوره دریافت ویزای پرتغال برای افغانها

اخذ ویزای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا کمی مشکل بوده و ریزه‌کاری‌های زیادی دارد که اگر به دقت پیگیری نکنید و مدارک ناقص تحویل دهید، با خطر ریجکت شدن مواجه می‌شوید. در این صورت هم زمان و هزینه شما هدر رفته و هم شانس خود را برای دریافت ویزای کشورهای دیگر کاهش داده‌اید.

جهت دریافت اطلاعات کلی و پاسخ به سؤالات خود در زمینه مهاجرت به کشور پرتغال یا هر کشور دیگری که مد نظر دارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی رایگان استفاده کنید. برای دریافت مشاوره ابتدا باید کشور و هدف خود را مشخص کنید، بعد از آن با مؤسسه تماس بگیرید. کارشناسان شرکت در هر لحظه آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا